Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Tjena, tänker i sommar cykla från Stockholm till Lund över tre dagar, har aldrig cyklat långt förut men har väl relativt god fysik. Tränade på träningscykel häromdagen och då visade statistiken 49 km på 92 minuter, detta är givetvis inte applicerbart till riktiga vägar samt vägförhållanden men kanske kan ge er en liten uppfattning. Jag har försökt forska en del om rutter och har hittat Naturskyddsföreningens rutt, är det någon som testat denne eller sitter någon på en riktigt bra rutt från Stockholm till Lund (eller kanske Skåne iallafall. Har tänkt dela upp färden i max tre dagar dvs ca 16 mil om dagen och stannar och sover på airbnb/vandrarhem/hotell på nätterna, har läst lite om det och tänker packa lätt dvs max två par cykelbyxor och lite lättare ransoner till färden vid småstopp. Har folk lite fler tips som jag skulle kunna gynnas av? Rutten är väl mest viktig då jag har noll erfarenhet av att cykla bland bilar.

Mvh
 
Jag har cyklat Stockholm Falkenberg. Jag valde att utnyttja en del vägfärjor och försökte undvika 80 och 90-vägar samt förstås 2 till 1 vägar med mitträcke. Min rutt var Stocholm Tumba MörköfärjanTrosa kustvägen till Nyköping färjan över Bråviken Åtvidaberg Eksjö Värnamo Hyltebruk Kinnared Falkenberg. Jag hade litet tält och enkelt gaskök.med på cykeln. Tog 3,5 dagar och blev 61 mil vad jag minns. Racercykel med enkel pakethållare på sadelstolpen. Numera hade jag valt tvåhjulig liggcykel.

Mitt råd är att varje dag göra något litet annat än cykla äta och sova. T ex besöka någon vän, fika på konditori besöka konstmuseum etc.

Pannben är det viktigaste. Men räkna med att motivationen varierar lite på vägen.

Lycka till!

Återkom gärna här med en liten redogörelse.

Lantmäteriets Min karta i mobilen kan du ha nytta av vid navigationen + en rutt t ex via google maps.

Cykla en 8 mil nån dag för att testa dig och utrustningen. Nya cykeldäck minskar punkteringsrisken.

Tror inte du kan göra detta på bara 48 mil om du väljer 70-vägar. Sträckan borde då bli över 70 mil. Du kan korta cyklingen genom att ta tåg med cykeln t ex Mälartåg till Norrköping och Öresundståg eller Pågatåg närmare Lund.

Thure
 
Senast ändrad:
Tillägg och svar på din fråga. Jag har till dels cyklat Riksettan och den funkar ofta bra men jag föredrar 70- vägar om jag kan välja eftersom det är mindre trafik och mindre lastbilar. Ett fint stråk jag cyklade för ett par år sedan är Nässjö Aneby strax öster om Ödeshög Mjölby Linköping Norrköping. Där undvek jag backar vid Gränna.

Riksettan är för mig inte lika spännande som att upptäcka nya vägar.

Kolla också om Sverigeleden kan passa för dig. Den följer just trevliga lågt trafikerade vägar.

Thure
 
Jag skulle oxå reservera några dar till. Inte så kul att cykla om man måste nå en lång distans varje dag.
Men det finns ju en del som cyklar 100 mil på 2 dygn.
 
Ni kommer med väldigt goda råd! Uppskattas verkligen, då kanske jag kan dela upp det i några fler dagar, fem kanske blir lämpligare, har hittat ett verktyg som heter Roadfinder.se och undrar om någon av er har erfarenhet av denna? Sverigeleden har jag också kollat, kanske är säkrare led? Min prioritet då jag inte har erfarenhet av att cykla längre sträckor är säkra vägar med lite trafik! Vad hade du med för packning Thure, packade du detta på pakethållaren?
 
Sovsäck 500g, Uppblåsbart liggunderlag 400g, enmanstält 1 kg, gaskök med gaspatron tallrik bestick frystorkad mat, pulverkaffe havregryn. Mjölk till havregrynsgröten. Cykelkläder regnjacka lägerkläder. Allt i en bag på pakethållaren. Telefon kamera, tror jag hade tryckta kartor och gps också var innan jag hade smartphone.
Kolla gamla trådar så får du tips.

Thure
 
Betaltjänsten Strava har en kartfunktion "Routes" med bla medlemmarnas heat maps. Det går at se vilka vägar som används ofta av cyklister. Rastplatser, matbutiker, toaletter mm finns inritat. För planering ger pc/mac bäst överblick, men det går även att skapa nya rutter på en mobiltelefon.
Rutterna sparas i "molnet" och kan enkelt tankas ner i cykeldatorn eller delas med andra.
 
Jag cyklade Malmö-Stockholm-Göteborg-Malmö förra sommaren (2023), om än i betydligt lugnare tempo än du tänker dig. 10 dagar upp, 10 dagar ner, men målet var att vara ute ochs cykla länge, inte att komma fram och jag hade gott om tid. Nåväl, jag hade väldigt god hjälp av Komoot för att hitta bra cykelvägar och för att kunna planera om längs med turen så den appen kan jag rekommendera varmt. Gratisversioner räcker skulle jag tro, betalversionen är för den som likt mig gärna sitter hemma och detaljplanerar länge och väl. Den andra appen som hjälpte mig mycket var booking.com, ibland vill man absolut bo inomhus :)
 
Tjena, tänker i sommar cykla från Stockholm till Lund över tre dagar, har aldrig cyklat långt förut men har väl relativt god fysik.
Jag har försökt forska en del om rutter och har hittat Naturskyddsföreningens rutt, är det någon som testat denne eller sitter någon på en riktigt bra rutt från Stockholm till Lund (eller kanske Skåne iallafall.
Jag har ingen aning om vilken rutt det är, har du en länk?
En bra onlinesida för att skapa rutt, även nedladdningsbar GPX-fil är
Där ser du asfalterade vägar som är klassade i olika färger efter trafikintensitet, hastighet och bredd
Stravas Heatmap som @Arneri tipsar om kan också vara bra, för att se vara andra har cyklat. Men man behöver inte ha ett betalkonto för att endast titta på dem. Men med ett gratiskonto går det zooma in mer.
En annan bra onlinesida för att skapa GPX-rutter är
Den är gratis och du kan ha Strava Heatmap som bakgrund

Rutten är väl mest viktig då jag har noll erfarenhet av att cykla bland bilar.
Hur kommer du att navigera?
Att ha rutten i en GPX-fil och ladda ner den till en dedikerad cykelGPS är det bästa, men kan vara onödigt dyrt att skaffa för en enda cykelresa.
Det går att ladda GPX-filen till en navigeringsapp i din telefon, men det kan medföra en del risker. Tex blir batteriförbrukningen hög, telefonen kan vibrera sönder, bli skadad av inträngande regn eller rent av lossna och trilla i marken och skadas om du har den på styret.
Alternativet att stanna i "varje" korsning, plocka fram telefonen ur sin vattentäta påse och kolla vart rutten går blir snabbt olidligt mentalt.


Har tänkt dela upp färden i max tre dagar dvs ca 16 mil om dagen och stannar och sover på airbnb/vandrarhem/hotell på nätterna
16 mil/dag är långt för den som inte har cyklat tidigare.
Jag rekommenderar att du tar en träningsrunda med en övernattning och >10-14 mil/dag
Tex runt Mälaren på två dagar, då kan du även träna på ruttning o navigering!
Tex så här; ta cykeln på pendeln till S-tälje och cykla till Kungsör/Köping 1a dagen o till pendeltågsstationen i Bålsta/Kungsängen/Spånga 2a dagen.
Även när du skall cykla till Lund rekommenderar jag att du tar cykeln på pendeln i början, cyklingen ut ur Sthlm kan vara trist och ta tid.
Det går pendlar till Gnesta, men om jag kommer ihåg rätt måste man då snabbt byta tåg och plattform i S-tälje. Så det kanske är enklare att börja i S-tälje?
tänker packa lätt dvs max två par cykelbyxor och lite lättare ransoner till färden vid småstopp. Har folk lite fler tips som jag skulle kunna gynnas av?
Lättpackning är förstås bra, men med två par cykelbyxor behöver du tvätta dem (+kanske mer?) under din cykeltur. Men du behöver inte ha särskilt mkt mat med dig på cykeln.
En(2) vattenflaska i flaskstället på cykeln och ett par bananer räcker, sedan stannar du för lunch vid en servering eller butik. Du cyklar ju i bebyggda trakter.
Reservdelar behöver inte heller vara särskilt mkt, minimum tycker jag att två slangar, däckverktyg och pump är, då borde du klara dig fram till nästa cykelreparatör. Men fler verktyg och reservdelar är säkert bra att ha med sig.

Hoppas att du får en bra cykling och lycka till
Återkom gärna med en RR(RideReport)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.