Hjälp att välja kajak

Hej!

Var ute och paddalde kanadensare förra helgen, och denna helgen så hyrde vi istället kajaker och jag blev direkt kär. Vill nu ha en egen kajak men jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Jag bor i mitten av småland, kommer framförallt paddla i åar (varav många är ganska grunda och steniga) och sjöar så jag antar att plast är materialet för mig. Jag är 175cm lång och väger runt 90kg och vill ha möjligheten att dra med packing för åtminstone några dagars campande. Kan tänka mig att punga ut med runt 10-12 000kr inkl paddel, flytväst och kapell.

De kajaker jag har kikat på är:

Seabird Designs Discovery 420
Seabird Designs Expedition LV/HV

Tahe Marine Fit 147 PE
Tahe Marine Lifestyle 420 (svår att få tag på?)

Prijon Dayliner S/L 420 (kanske lite väl dyr för min budget)

Vilken lämpar sig bäst för ovanstående ändamål? Finns det andra modeller jag borde titta på?

/Patrik

Hej Patrik!

Kajakerna du räknar upp kommer säkert att fylla dina behov.

Dom jag kan tänka mig att lägga till är:

Prijon Yukon Expedition en allroundkajak

Prijon Touryak men kolla även på en Motion lite kortare men rymlig för fötterna( du kan paddla med skor på om du vill)

Hälsningar
Lennart

Det skall kännas bra

Alla de uppräknade kajakerna är ju bra. Men det viktigaste är att du köper av nån där du kan provpaddla, du skall sitta bra, trivas med kontakten med skrovet och det skall kännas "gött" i största allmänhet. Och du, kolla in sitsen, på flera kajaker finns numera makalösa sitsar med stöd både bak i sidan och stoppningar, och en lutning bakåt som på en fåtölj hemma, men kom ihåg att du skal paddla och då skall du sitta upprätt och kunna luta dej framåt, annars blir det ingen bra paddling som du kan ha nytta av på längre turer. Lycka till med valet och många sköna stunder i kajak, det är bästa sättet att va ut i!!!!!!

Och du! Paddeln, spara inte på paddeln, köp en riktigt bra, och var inte "grabbig" och köp den med största bladen, utan köp gärna en med ganska små blad ( dom heter ofta junior eller dam på hemsidorna, och tar ju emot för en "Karl") då blir det som att cykla med rätt växel i, lederna mår mycket bättre av att paddla med hög takt och liten belastning än tvärtom!

Prijons kajaker ser verkligen intressanta ut men de verkar tyvärr ligga en bra bit över min budget (pengar som studerande är en bristvara) och har inte hittat mycket i kajak-väg på blocket eller tradera, så jag undrar om det bara är väldigt få till salu, eller säljs de begagnade på andra vägar?

Vad gäller paddel så testade jag både stora och små blad, och tror jag skulle vilja ha nåt som är däremellan. Med de stora så upplevde jag att det blev ganska mycket zig-zaggande och de små va just.. små. Fick veva på alldeles för fort med den.

Att prova flera kajaker innan köp vill jag göra, men möjligheterna till det är begränsade då jag själv saknar körkort och bor i Skillingaryd, litet samhälle mellan Jönköping och Värnamo. Tanken är att jag ska försöka ta mig till antingen Göteborg eller Västervik och försöka prova ett par åtminstone.

/Patrik

Hej Patrik!

Prijons kajaker kan förekomma på Blocket men då gäller det att vara snabb.
Jag har sett priser på Seayak på ca 7000kr för en månad sedan.
Så ibland dyker de upp.

Instämmer helt med D300:s åsikt om paddel. Den betyder oftast mer än kajaken.

Zig-Zag eller wobblandet du kände vid prov av stora blad och lätt paddel försvinner med tiden.

Detta låter mycket egendomligt, men när jag köpte mina första Robson-paddlar så wobblade det.
Jag pratade med försäljaren och han så: Det försvinner med tiden! ???
Jag paddlade på och till min stora förvåning så wobblade det inte mer.
Det försvann efter 3-4 paddelturer.

Om du vill provpaddla kajaker så för sök att ta dig till Friluftsfrämjandet i Ljungsskile.
Dom har nog det största utvalet i landet för provpaddling.
Ta kontakt med dem inför ett sådant besök.

Hälsningar
Lennart

Får alltså försöka ta och prova mig fram med paddlar och inte bara ta första bästa =) Kanske kan leta upp nåt bättre begagnat.

Det stora problemet för mig är just att provpaddla. Jag har hittat en uthyrare som har Seabirds kajaker till uthyrning (Petrus Kajak i Tranås) så jag tänkte försökta ta mig tid att åka dit på fredag och testa de han har.

Det jag sedan verkligen vill provpaddla är Venture Islay 14 och Prijon Dayliner L men jag har inte en aning om var. Är det någon här som vet om de finns att hyra i Halmstad/Falkenberg/Göteborg? Har hittat flera uthyrare där omkring men många av dem har inte mycket information om vilka modeller de hyr ut på sina siter.

/elgen

Hej Patrik!

När det gäller att få tag i en Prijon Dayliner och Venture Islay så maila eller ring
Kajaktiv .
Dom kommer säkert att hjälpa dig att få prova en sådan.
Kajaktiv drar land och rike runt med provpaddlingar samt vet vart de levererat sådana.

Hälsningar
Lennart

Har en Seabird expedition LV som jag är mycket nöjd med. Den borde passa dina önskningar väl. Lättdriven och gott om plats för packning. HV skulle kanske vara bättre med tanke på din vikt om du ska paddla långt (dvs mkt packning). Men den blir ju längre och därmed blökigare i mindre vatten som åar. LV borde vara kanon. Den funkar fint även på större vatten.

Provade en Tahe Marine Fit 147 i helgen. Den var utan roder och då var den väldigt kursinstabil, svängde massor. Kul om man paddlar forsar men inte om man ska över en sjö. Dåligt med packutrymmen också för min smak. Och så trögdriven om man jämför med min egen.

För egen del känns en ny seabird expedition klart mer prisvärd en sliten prion seayak. De är trevliga också men seabirden är ju ny för samma pris och lite mer lättdriven tycker jag.

Jag skulle personligen välj en Rainbow Oasis Expedition före Tahe Fit 147 om jag ville ha en kortare kajak än Expedition LV. Den är trevligare att paddla (mer kursstabil) och lättare. Det är skönt när den ska flyttas. Har inte provat seabird Discovery.

Senast ändrad:
Tack Lennart för tipset att ta kontakt med Kajaktiv, jag gjorde det och fick därifrån veta att de kajaker jag vill prova finns i Göteborg, så det blir nog en tur dit över helgen! Jag hade hoppats på att de fanns i Halmstad då hemtransporten av ett eventuellt inköp där hade varit lätt att lösa men man kan inte få allt. Men jag får åandra sidan se det positiva - kanske jag då kan övertala kompisen jag övernattar hos att göra ett köp samtidigt som mig så man har någon att paddla med för längre turer!

/Patrik

Finns ett bra test av Fit kajakerna här

http://www.canoekayak.co.uk/Reviews/Tahe-Marine-Fit-Series-PE-Touring-Kayaks-Review/_rw3343_cat1

Att ha problem med att hålla kursen är ett vanligt nybörjare fel. Men efter några paddelturer brukar man få ordning på kajaken. Det är alltid bättre att ha en kajak som är lätt att svänga. En kajak som bara går rakt fram tröttnar man snabbt på.

Vill man paddla rakt en längre sträcka så är det bara att fälla ner rodret så

Precis som sägs i testet så är Fit kajakerna tänkta för dags och helg paddling för längre turer så rekomenderas Oceanspirit eller Playspirit

Att Fit kajakerna skulle vara forskajaker är förstås rent nonsens den ända kajak som hjälpligt kan ta sig ner för en fors i Tahes sortiment är Tahes Leo.

Hans Friedel

Jag och sambon har varsin Seabirds discovery 420. Nu har vi inga större kajakerfarenheter sedan tidigare men jag är väldigt nöjd. Jag upplever den som stabil och har plats för gott om packning. Har paddlat både hav, sjö och å med den. Hur snabb den är har jag svårt att bedöma då jag bara har testat ett fåtal andra kajaker.

Jag gillar också att den inte är allt för dyr vilket gör att jag inte har några problem med att köra upp den på stranden, släpa den lite i terräng och liknande.

Vi fick samma råd som tidigare skribenter har gett att skaffa bra paddlar. Båda är från märket Select och i kolfiber.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg