Hjälp att hitta en bra ryggsäck

Ja vikten är väldigt olika då jag mest hobby vandrar och ibland blir det ganska lyxig mat och så medans andra gånger blir lättare. Dock brukar jag ganska ofta ha med mig kåtan som är en safir 5:a och bara den bjuder på nästan 8kilo. Har dock aldrig vägt min packning.
Det lutar åt att prova en crusader. Dom verkar ganska populära så borde gå bra och sälja om den inte visar sig funka.
Är lite kluven om kajka säcken då folk antingen verkar älska den eller hata den.
Tyvär är det ju lite så idag att många folk ratar saker fast dom inte ens prövat dom och många säger att det är den bästa som finns fast dom inte haft nån annan eller för att dom inte vill erkänna att dom betalat mycket för nått som inte va helt bra. Så gäller att sålla lite..

Precis tillbaka efter 9 dagars fjällvandring med min Kajka 100. Har mestadels gått oledat och i varierande terräng, allt från toppar till dalar med ris och blockterräng. Tycker också att jag har behandlat säcken ganska omilt med skrap mot både block, ris och träd. Vädret var (lyckligtvis) mest strålande sol, men hade en dag med ihållande regn. Jag gick ut med 28 kg vikt på ryggsäcken, men hade aldrig någonsin kunnat gissa mig till den vikten, då säcken har en märklig förmåga att trolla bort tyngden. Viss justering av remmarna krävs emellanåt under vandring, men inte mer än att man gör det under färd. Bergans Viking 2 nämns tidigare i tråden och jag håller med om att den har ett mycket bra bärsystem i qss. Har haft en sådan men kom inte överens med den i mitt tycke lilla frontöppningen. Dock, Kajkans bärsystem överträffar Vikingsäckens med klar marginal och den hela frontöppningen är guld värd, inte minst vid dåligt vädet eller i ett litet tält.

Det enda negativa jag ser med Kajka är att det inte finns åtkomst till sidfickorna från fronten, utan endast från bärsidan. Har ingen betydelse under vandring, men väl på plats i tältet kan det vara lite störande när säcken ligger ned. Å andra sidan, med regnskydder på så har man otroligt lätt åtkomst till sidofickorna utan att ta av det, tack vare öppningarnas placering.

Så, bara till att konstatera; jag tillhör definitivt kategorin som älskar Kajka! Blir utan tvekan en ny om jag lyckas slita ut denna.

// Lelle

Lossa på kardborren och kolla bakom höftbältet hur det ser ut. Det var där min Kajka gick sönder, vet inte när men då hade jag haft den två säsonger och ett antal vandringar. Körde med 32,5 kg förra veckan på jakt och Recon är mycket skön. Märkte dock en dåligt sydd bärrem på ena sidofickan så planen att ha sidofickorna, 16 liter styck, ihop som dagsäck gick i stöpet. En annan hade 34 kg i sin Recon och han som bar kåtan 38 kg i en Bergans Powerframe. Inga drömvikter på vandring men det vara bara heldag ut och hem.

Vet inte om jag ska säga "tyvärr", det blir ju lite tokigt, men nej, det finns inte tillstymmelse till någon förslitning eller något annat som är trasigt, och jag har kollat noga. Jag är fortfarande helnöjd med Kajkan och är uppriktigt imponerad över hur väl den fördelar vikten. Trist med den dåliga sömmen på Din säck, reklamera?
Hade jag haft för avsikt att bära så tungt som uppemot 35-40 kg så hade jag absolut kompletterat med en ramryggsäck för de vikterna, tror att det är överlägset när man kommer upp i den vikten.

//Lelle

Jag jobbar nära Norrönas flaggskeppsbutik så de får byta eller sy om den där remmen. Tänkte modda och sy på hålremmar så får jag en bra 32 liters dagsäck med möjlighet att hänga på ripnät och liggunderlag. Jag tror att du är nära gränsen med 28 pannor i din Kajka men svårt att veta vad som knäckte min. Hamnar alltid på runt 32 kg på höstjakten trots att jag försöker viktoptimera. Dålig packdisciplin och god mat som slinker med på slutet är nog bov i dramat :)

Vet inte om jag ska säga "tyvärr", det blir ju lite tokigt, men nej, det finns inte tillstymmelse till någon förslitning eller något annat som är trasigt, och jag har kollat noga. Jag är fortfarande helnöjd med Kajkan och är uppriktigt imponerad över hur väl den fördelar vikten. Trist med den dåliga sömmen på Din säck, reklamera?
Hade jag haft för avsikt att bära så tungt som uppemot 35-40 kg så hade jag absolut kompletterat med en ramryggsäck för de vikterna, tror att det är överlägset när man kommer upp i den vikten.

//Lelle

haglöfs lex

Kan rekommendera haglöfs lex 110, mycket nöjd över både bärsystemet och funktionaliteten. Den går också få tag på till bra priser emellanåt. Personligen tycker jag att klättermusen mjölner är en väldigt överreklamerad säck då funktionaliteten inte alls passar mig med för lite extra fack etc. Bärsystemet är dock trevligt.

/Mathias

Berghaus Vulcan är en rejäl säck som lätt tar 40 kg +,beprövad sedan många år i yrkesmässigt bruk,(polis,militär m.m).Packfickor som kan monteras till en dagtursäck på 20 liter.
Bäst av allt priset,beställde min för några veckor sedan här,www.shop-outdoors.co.uk
Fem arbetsdagar senare levererad till dörren för 1470 Svkr.

Är det där en orginal Berghaus dom säljer ? Den är 500 spänn billigare än från Berghaus egen sida ?

Är fortfarande lite nervös för att beställa crusadern då jag kollat runt på bilder och det ser ut som axelremmarna sitter ganska nära varandra.

Jag var och testa en kajka 100 idag. Den satt ganska skönt faktiskt. Tycker dock att dom hade kunnat haft lite bredare axelremmar. Liknar åt att det blir en sådan ändå.

Brukar det vara några driver på Kajkan eller e de bara att bita ihop och betala fullt pris. Och när på året brukar det vara i så fall?

Är fortfarande lite nervös för att beställa crusadern då jag kollat runt på bilder och det ser ut som axelremmarna sitter ganska nära varandra.

Jag var och testa en kajka 100 idag. Den satt ganska skönt faktiskt. Tycker dock att dom hade kunnat haft lite bredare axelremmar. Liknar åt att det blir en sådan ändå.

Brukar det vara några driver på Kajkan eller e de bara att bita ihop och betala fullt pris. Och när på året brukar det vara i så fall?

Glöm inte bort Bergaus Vulcan, ofta ansedd som en av världens bästa ryggsäckar. Kolla recensionerna här på Utsidan. Jag beställde min från RVOps, där kan man få den moddad med två extra dragkedjor på fronten så att man kan sätta en PLCE-ficka där också. Moddningen var mkt professionellt gjord.

http://www.rvops.co.uk/Catalogue/Load-Carrying/Bergens/View-All/Berghaus-Vulcan-Bergen

/Mats

Är det där en orginal Berghaus dom säljer ? Den är 500 spänn billigare än från Berghaus egen sida ?

Självklart är det ingen Kinakopia,prissättningern kan förklaras med att just den modellen fasas ut.
Men det är ju ett rörligt pris beroende på valutakursen SEK/GBP.

Senast ändrad:
Jag letar efter en ny ryggsäck på runt 100l (70-130l).

70-130 liter - det är inte lite skillnad i volym det... Vet du hur stor säck du egentligen behöver eller tror du bara att du eventuellt behöver en säck som du kan parkera husvagnen i? 130 liter är nästan dubbelt så stor volym som 70 liter...

Och som jag frågade tidigare - hur många kilo tänker du bära i den?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg