Hmmm
Sorry Peter, men jag tror missuppfattningen ligger hos dig.
I länken du skickade står att läsa:
”För att en personlig skyddsutrustning ska få säljas i Sverige och andra EES-länder måste den uppfylla vissa säkerhetskrav och vara CE-märkt”
Längre ner i texten står vidare:
”Vanligaste skydden/kategori II
Många av de vanligaste personliga skyddsutrustningarna hör till kategori II. Här ingår bland annat hjälmar av olika slag………………….För kategori II krävs typkontroll. Tillverkaren ska lämna utrustningen till ett anmält organ (notified body, NB, på engelska) för att få ett typkontrollintyg. Provningen sker normalt enligt så kallade harmoniserade standarder, som är gemensamma för EU (EN-normer). Den kan även ske enligt de grundläggande kraven i lagstiftningen”
Alltså, för att få sälja personlig skyddsutrustning så måste den vara CE-märkt, men märket är inte något som du bara kan klistra på, utan det krävs att varan uppfyller vissa krav. För enklare skydd såsom skyddshandskar för trädgårdsarbete krävs ingen typprovning. Dvs, tillverkaren själv kan bedöma huruvida skyddutrustningen uppfyller kraven.
För kategori II, vilken hjälmar onekligen tillhör, krävs dock att ett anmält organ, i Sverige Statens provningsanstalt, typprovat varan så att den uppfyller kraven i den klass varan avses att användas/tillhöra.
Denna märkning gäller ju även för varor tillverkade utanför EU, men som ska säljas inom EU. Dvs, varan ska uppfylla de krav som ställs på skyddsutrustning på den marknad där den avses att säljas.
Så köper man en hjälm som är CE märkt så innebär det alltså att den är godkänd OCH typprovad för de krav som ställs på skyddsutrustning klass II inom EU.
Men visst, jag kan ha fått det hela om bakfoten, det har hänt förr. Det jag i så fall funderar över är vilken märkning jag som konsument ska titta efter för att veta att vara uppfyller kraven som ställs på hjälmen om det nu inte är CE-märket.
Det skulle även vara intressant att veta vilka produkter det är som inte uppfyller kraven så att man kan ”passa sig” för dessa. Finns kanske på nätet?
Vidare så trodde jag i min oskuldsfulla enfald att myndigheterna verkade för konsumenten så om CE märkningen är för myndigheterna så borde väl de även vara för konsumenten. Eller är CE-märkningen en intern märkning för myndigheterna emellan och varför i herrans namn finns den i så fall på mina klätterprylar?
I all ödmjukhet ;-)
//Martin