Hjälm i form av airbag

Frågan är lite hur smart

det här tänket är.

Att vara beroende av ett laddat batteri för en skyddsfunktion på cykel känns skakigt speciellt på vintern.

Men jag vet att det finns personer som tänker mera på frisyren än skyddet av en normal cykelhjälm.

Thure

Förvisso känns det mer idiotsäkert med en vanlig hjälm.
Fast enligt uppgift ska "krockkuddeshjälmen" ge ett bättre skydd också, inte bara spara frisyren. Förutsatt att den funkar alltså. Och pratar vi ändå vintercykling borde den vara lättare att kombinera med en mössa.

Allt går ju att sälja

med mördande reklam och konceptet ligger lite i tiden eller i en framtid närmsta decenniet?

Bilresande blir allt säkrare och andelen av de som skadas i trafiken som är oskyddade ökar rätt mycket. Framöver kanske det blir liknande produkter för gående och skidåkare. Men skulle tekniken hinna skydda någon som blir påkörd av en bil?

Thure

Priset lär bli ett problem. Fyratusen spänn och sen drar man omkull efter ett par dagar. Dom allra flesta cykelolyckor slutar utan allvarligt trauma och sannolikt klarar man sig lika bra med en vanlig kruka. Och nej, då menar jag inte att priset inte motiverar säkerheten, mer att priset avskräcker de flesta ifrån att köpa sig en Hövding.

Priset lär bli ett problem. Fyratusen spänn och sen drar man omkull efter ett par dagar. Dom allra flesta cykelolyckor slutar utan allvarligt trauma och sannolikt klarar man sig lika bra med en vanlig kruka. Och nej, då menar jag inte att priset inte motiverar säkerheten, mer att priset avskräcker de flesta ifrån att köpa sig en Hövding.

Nu tar jag från minnet men jag har för mig att det skulle kosta ca 750 att "ladda om" Hövding. Alltså är 4k endast en initialkostnad.

Men visst 750 är inte hellre billigt men om man ska vara strikt så bör ju också en vanlig cykelhjälm bytas ut när man kraschat den, också det till en kostnad.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindra Väst & hjälm! Långcykling 38
Aztec Gold Hjälm med visir Långcykling 13
Sam Borombon Camelback = Airbag Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg