Re: Grunden till min osäkerhet...
estetdrägg; sa:
...Det ända som jag verkligen saknar är den klassiska fördelen med kåtor och ryggåstält; att det helt går att skippa tältstänger ed. och bara "hänga upp" duken i träden ovanför...Varför finns inte toppfästen i Muddus??? (om jag nu inte missat dem dvs!)
/Fabian
Om man har en öljett där tältstången går igenom är det enkelt att knyta en ögla på en nylonlina av lämplig grovlek. Sedan sticker man den igenom öljetten från insidan och låter knuten/knutarna fungera som stopp i hålet. I öglan kan man sedan fästa linor som man drar till träd och grenar.
Man kan naturligtvis knyta en knut direkt på linan man fäster i vegetationen, men knutarna kan ibland vara svåra att få upp, så det är nästan enklare att bara han ett par öglor som är några dm långa av 3 mm nylonlina liggande i tältpåsen.
Eftersom jag vandrar med teleskopstavar är dessa idealiska som tältstänger för tält av typen Muddus. Jag har en enmans tarptentlösning på 400 g som jag tänker komplettera med ett par tarptents för 2-3 personer. Det klassiska ryggåstältet av Tarfala-typ (som Muddus) känns då som en given lösning.
Det skall mycket till för att ryggåstält av denna typ skall blåsa sönder, jag har klarat vinterstormar i Sarek i ett sådant tält på en tur för längesedan.
Däremot tycker jag att Muddus är onödigt tungt och stort. Syr man i lätt silnylon borde ett yttertält för 2-3 personer inte väga mer än 600-700 g. Sedan får man fixa myggskydd på lämpligt sätt. Det är vad jag tänker göra.
Men jag misstänker att om man är rädd om sitt rykte som kvalitetstillverkare, som Hilleberg, så är det just den typ av vekare väv som de varnar för i sin reklam. Men även en lösning i deras lättaste kerlonväv borde lätt kunna gå under 1 kg för yttertältet, om man gör det något mindre än Muddus.
Jörgen