Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C)

Modifieringar.

Efter att ha inhandlat ett muddus och använt det så kommer det nu komma till en del modifieringar, bla förbättrade stånghållare och ventilkopor för ventialtionsöppningar nära nocken.
Jag har just snackat med HB för at de ska sckika lite tygbitar som jag kan använda för att optimera sötnosen här.
Jag antar att jag får återkomma i frågan om intresse finns när moddningen är gjord.

Ok då kör vi...

...till att börja med så är detta Hillebergs muddus model -05 (ljusare tältväv, vet ej om andra skillnader finns mellan 05 och 06 års modeller) med extra tältstång och extra takdel. Köpt på deras outletlista som begat efter att de använt det till fotograferinge eller testtur (minns inte vilket och det brukar väl sammanfalla kan jag tänka mig).

Modifiering/justering 1:
Testat att korta upphängningssnoddarna som sitter mellan inner och yttertält med vanliga halvslag och sytt en ny fästpunkt högre upp närmast nocken. Allt för att utöka det redan generösa utrymmet i innertältet.
Resultat: Nja, dt funkade si så där, på plan uppställningsplats var det en förbättring, ju mer knagligt det blir desto sämmre sitter innertältet med kortade snoddar.

Mobifiering/förbättring 2:
Ett par små bitar bilbälte som i sin enkelhet gör att det på utsidan de väl tilltagna (för vandringstavar eller liknande) stånghållarna nu finns en liten "extraficka" som sitter tight runt ändarna på ordinarie tältstänger.
Resultat: En klar förbättring! Nu sitter de i mitten och är fixerade där, tidigare hade de utrymme att glida en dec fram eller tillbaka. nu är det lättare att få en jämn sträckning på tältet!

(Det är gjort på båda takdelarna men på olika sätt: på extradelen är det bara två sömmer som skapar en ficka i fickan så att säga, en avdelning helt enkelt, detta blev unjefär samma resultat men det innebär att grövre don inte når ända in i stånghållaren, blir det ett problem i fält någon gång är det bara att sprätta sömmarna.)

Modifiering/förbättring 3:
En ventilstrut, färdig bara för en halvtimme sedan så den är inte testad i fält. Denna ska förhoppningsvis göra någonting åt den kondensfälla som minimuddus annars blir. Till utförandet är det en strut som är sydd från blixtlåset i kopplingen till sömmen som går ner från nocken på den sidan av absiden där ingången inte är. Inanför detta sytte jag fast ett myggnät på insidan av tältduken innan jag klippte upp själva hålet i duken, sömmen sunt som fäste myggnätet får duga som kantskoning då jag syr allt för hand i brist på maskin.
Sist av allt kom det till ett linfäste i strutens nederkant för att hålla ut den och en lina.
Det kanske blir en till ventilationstrut om denna fungerar som den ska men inte är nog, detta kommer nog framföralt behövas på vintern isf.
Resultat: Efter som jag inte har symaskin och inte ids sy så djävla mycket så har jag sytte na ganska gles som ösm jag kanske skulle behöva förstärka senare, som det är nu så funkar det nog utan vidare för vaanlig användning här men skulle jag ta det till fjällen skulle jag nog vilja lägga en sömm till. I övrigt är det ju inte testat ännu men jag har ganska goda förhoppningar om att detta kommer att lösa väldit mycket av kondensproblematiken som uppstår när man bara har ventilation kring marken. Och detta ger bättre vinterförmåga då man kan täcka mer av ordinarie ventilation med snö.

Det var det så länge, jag får välåterkomma om någon har frågor eller vill se bilder (då måste jag ju ut och fota ;) ).

Tack Hilleberg för att jag fick material skickade, gratis och dagen efter att jag mailade om det hade jag dem i brevlådan!

Nu är ventilationshuven testad...hårdtestad (ventilationsegenskaperna dvs) och den fungerar väldigt bra, enorm skillnad. Jag får återkomma med bilder och mer utförlig beskrivning av detta test om någon vill ha.

Fast jag tror nog jag ska ut och testa ikväll igen...svårt att låta bli liksom...

Det vore intressant at se en bild på din ventilationsstrut. Jag har själv funderat på att ordna en ventilationsstrut på mitt Niak. Skulle vilja ha en sådan mitt på tältet, vid ingången som ventil vid matlagning i regnväder eftersom även vågrätt regn kommer in i innertältet när nuvarande "ventilen" (läs övre dörröppningen) öppnas.

Raskesven

Instämmer till att börja med i estetdräggs credd till HB; jag fick också gratis material i brevlådan dagen efter jag frågat. De ville inte ens veta jag jag skulle göra av det.

Sen kan jag instämma med att det alltid är bra med lite bilder för oss som vill sy själva :)

Inte ventil men ventilation

Apropå ventilation så finns det en variant som är väldigt trevlig att använda i kombination med olika tält och det är att slå upp en tarp över (delar av) tältet.

Detta låter naturligtvis som tårta på tårta, men en 4 kvm silnylontarp väger inte mer än ca 150 g. Spänner man upp denna ordentligt över ingången till tältet så kan man sova och laga mat med ingången öppen dygnet runt. Detta funkar fram till att vinden blir så kraftig att tarpen riskerar att flyga bort.

Jörgen

Varför polyester?

Är det nån som vet varför Hilleberg har gått ifrån nylonväv i Muddus och Stalon Combi och använder polyester istället?

Den är tyngre och svagare än deras standardväv. Är det för att få ner priset?

Är inte polyesterväv mindre töjbart än polyamid (nylon)?
Vet i och för sig inte varför man vill ha mindre töjbar väv i just de tälten, men det kanske man kan inse om man tänker efter.

Har ett Keron med polyesterväv, om jag inte minns fel. Då uppgavs av Bosse H. att det var bättre, medan poyamiden lämpade sig bättre för golv som annars lättare kan gå sönder.

Raskesven; sa:
Det vore intressant at se en bild på din ventilationsstrut. Jag har själv funderat på att ordna en ventilationsstrut på mitt Niak. Skulle vilja ha en sådan mitt på tältet, vid ingången som ventil vid matlagning i regnväder eftersom även vågrätt regn kommer in i innertältet när nuvarande "ventilen" (läs övre dörröppningen) öppnas.

Raskesven

DSCN5591.JPG

DSCN5589.JPG

DSCN5587.JPG

DSCN5584.JPG

Så hoppas det här bilderna funkar nu.

Den var ute på en till test igår natt och då blev jag förvänad över hur blött det var innut i tältet, väldigt blött, låg ett tag och funderade på vad som kunde vara fel denna gången, komm ingen vart i mina bryderier inna jag tog mig utanför tältet och upptäckte at det var mer kondens på utsidan än på insidan, de sista dimman höll just på att lätta!
Så den testrundan fick helt enkelt diskvalifieras då det inte fanns någon mindre fuktig luft att ventilera in så att säga.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg