Seobserver, hej!
Jag är väl inte mer förtjust i att bära mer än någon annan vandrare egentligen,
men gillar när grejerna är lite tjockare och mer stryktåliga. Har t ex en viss förkärlek för
Corduravävar och dubbla sömmar med extra avslut som i de flesta militära fall.
Då blir det tyngre än UL, eller hur.
Därför är jag tveksam till de tält som har de hypertunna vävarna typ Kerlon 1200 i Nallo
och Kaitumtälten, trots att Hb säger att dessa ändå är rivstarkare än de flesta material.
Jag gillar helt enkelt inte när man ser innertältet igenom yttertältets material.
Så det är den grejen vad det beträffar material och kvalitet.
Sen då vad tältet ska användas till:
Jag bor i Lappland och är ute året runt i alla väder.
Tänker ligga ute i skogslandet mera än på kalfjället vintertid men det blir fisketurer dit upp
under vårvintrar då vädret kan vara rätt tufft med mycket blåst.
Sedan handlar det om fiskevandringar sommartid i fjällmiljö.
Både ensam och tillsammans med min fru som är mer fiskegalning än jag.
Så, jag vet att ett tält på 3,6 kg är tungt när man går själv, och skulle därför kunna välja t ex Nallo 2 GT som ligger under 3 kg. Men då är det detta med den tunna väven... och ventilationen.
Jag vet helt enkelt inte om det räcker till för mina vinterturer, speciellt som jag inte tänker
köpa ett 3-manstält bara för att få plats med ökad utrustning vintertid då man är 2 personer.
Är rädd att ventilationen inte räcker till då på t ex Nallo.
Vandrare: Tack för ditt inlägg. Jag är också lite orolig för att Fjällräven numera har tappat i kvalitet och finnish. Deras tält brukade vara nästan skottsäkra förr i tiden
Har hela tiden bara tittat på Hb,s tält men såg alla fina grejer med nya Akka och ville ge det en chans i processen.
Hoppas det finns någon mer här på forumet som har erfarenhet av de nya Akkatälten.