Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
skickade ett mail och fick snabbt svar från dom som du skrevdom skrev så här om ändringen på tälten.
Nya ingången har bättre vattentålighet då den inte har en tvärsöm i överkanten. Det var tidigare ett lite kritiskt ställer för läckage i långvarigt regn då vatten kunde stanna mot den sömmen.
Nu är det dax att beställa ett Hilleberg tält,men frågar igen är det någon för eller nackdel med ett rött tält,gillar färgen, är det bättre med ett grönt tält, bättre när det är ljust på nätterna m.m.??
Nu är det dax att beställa ett Hilleberg tält,men frågar igen är det någon för eller nackdel med ett rött tält,gillar färgen, är det bättre med ett grönt tält, bättre när det är ljust på nätterna m.m.??
Tveksamt om det är skillnad på hur ljust det blir, men jag tycker inte om "tonen" på ljuset i de röda
modellerna. Trivs bättre med de gröna, som jag upplever ger ett mer neutralt innerljus. Säkrast
att du testar i någon butik med starkt ljus...
Har kompisar som är färgblinda, de upplever ingen skillnad.
Sen väljer jag grönt också för att jag inte vill att mitt tält ska lysa på flera mils håll i fjället, men det är en annan sak...
Vi har ärvt svärfar och svärmors Keron 4 som de köpte i början av 80-talet. Min fru är uppvuxen i det och nu använder vi det 3 veckor per år med våra två barn. Var på scoutläger när det regnade som värst sommaren 2007, 150mm över tre dagar. Inga problem, men man fick torka bort kondensen ibland
Kan bara säga att det är kanonkvalité. Resårbanden i tältbågarna måste bytas, men det är ju överkomligt efter >25 års användning.
pelka: KG Jonsson i Sundbyberg (Sthlm) säljer just Nammatj 3GT för 6900 kr. Ett bra pris. Jag har själv handlat hos dem då de var billigare än alla andra 2005 när jag handlade ett Nammatj 3.
Begrunda hur mycket du ska använda tältet. Ibland när man lyssnar på märkestalibaner så är det lätt att få intrycket att inget annat duger annat än till camping. Det är ju naturligtvis inte sant.
Men när jag skulle köpa tält så blev det trots varningar, spott och spe ett Bergans. Så här många år senare så kan jag konstatera att det var helt rätt val. På förhand visste jag att HB hade lite smartare lösningar på vissa saker. Antagligen slitstarkare, men mitt tält har inte heller blåst sönder så det kan ju kvitta liksom.
Jag brukar alltid försöka hitta det som ger mest pang för pengarna, det brukar sluta med att man hittar en modell i mellanprisläge istället.
Rent krasst så brukar man inte läsa om fjällrävenägare vars tält kollapsat i fjällen heller, så min övertygelse är att de fungerar alldeles utmärkt även om de inte är så extrema som HB.
Det är ju väldigt olika men jag känner att jag inte kommer att behöva något nytt tält på fantastiskt länge pga att det är pålitligt och slitstarkt. Det blir ju lätt ett halvdåligt köp om man skaffar ett till tält fyra år senare pga att man egentligen ville ha ett annat (så tänker jag i alla fall om många saker).
Det är ju väldigt olika men jag känner att jag inte kommer att behöva något nytt tält på fantastiskt länge pga att det är pålitligt och slitstarkt. Det blir ju lätt ett halvdåligt köp om man skaffar ett till tält fyra år senare pga att man egentligen ville ha ett annat (så tänker jag i alla fall om många saker).
Så kan jag också tänka ibland beroende på vad det är. Dock kan jag också tänka att under tiden hinner saker och ting utvecklas, de blir kanske både billigare och bättre. Mig gör det liksom inget att köpa två tält med tio års mellanrum till halva priset jämfört med att köpa ett till dubbla priset.
När man talar om tält dessutom så är det ju så att behovet kan skifta lite bara beroende på att man sysslar med olika saker och man kanske är olika många. Så hade jag köpt ett Keron eller Nammatj som var aktuellt då så hade jag fortfarande suttit här idag och funderat på vad jag skulle köpa för nått till soloturerna jag funderar på.
Vad jag vill säga är att det är inte fel att köpa ett HB men långt ifrån nödvändigt och det enda som duger. De flesta tillverkare har dessutom modeller i sina tältprogram som är till för det mer extrema. Vi har lite lätt för att tro att HB skulle vara det enda i världen som duger att ta utanför gräsmattan. HB antyder ju det själva i sin reklam. Om tar hem en av deras kataloger så följer det med en lapp med tre tygbitar. En med deras 1800-väv, en 1200-väv och så en "standard" pu-belagd väv med ripstop. Skillnaderna är påtagliga och HBs väv är imponerande stark. "Standard"-väven är ungefär som att riva isär ett papper. Men saken är ju den att det är nog ingen tält-tillverkare som använder denna "standard"-väv, om vi bortser från ÖB, och tälten på macken då kanske.
Bergans, Helsport, HB, Fjällräven, Marmot, TNF, Vaude har nog samtliga modeller som mer än väl fungerar även i svensk fjällmiljö. Så jag säger det igen, sätt det i relation till hur mycket och till vad det ska användas. Ägnar man fyra veckor+ åt att tälta i fjällen så är det motiverat med det extremaste. Annars gör man klokt i fundera lite mer över saken om man inte råkar skita pengar och därför inte heller behöver bry sig.
Självklart, för de flesta av oss så styr ju plånboken också till hyfsat stor del. Jag menade inte att tältet skulle vara utslitet efter fyra år, det jag menar är den lilla tanken i bakhuvudet att man skulle satsat på det man egentligen ville ha. Köpte en Triumph sporthoj en gång pga billig försäkring fastän jag egentligen ville ha en Yamaha till alla delar utom försäkringen. Tre år senare satt jag på en Yamaha i alla fall.
Och jag hävdar att köper man ett bra tält oavsett märke så kanske det fortfarande funkar efter 20 år med ev. tillskott av mindre eller större modeller beroende på familjebildning osv. Jag har haft en enda stormnatt i fjällen och det var på en blåbärsvandring i Jämtlandstriangeln i september förra året. 26 m/s var inte att leka med och när den där enda stormen inträffar går ju i regel inte att veta. Jag är 38 år och har aldrig haft så hård vind nånsin men det var skönt att kunna lita på tältet då. Och nej, man behöver inte bara köra köpa HB-tält.
Ägnar man fyra veckor+ åt att tälta i fjällen så är det motiverat med det extremaste. Annars gör man klokt i fundera lite mer över saken om man inte råkar skita pengar och därför inte heller behöver bry sig.