Hilleberg VS Fjällräven

En sak också skall tänka på är att Hilleberg har ett enormt bra andrahandsvärde. Skulle du vilja sälja det så får du mycket pengar tillbaka.

Gå in på prymarknaden här på utsidan, blocket eller tradera så ska du se att priserna är ganska höga men alla tälten försvinner relativt fort.

//Peter

Precis! Har själv köpt testat dom flesta HB tälten, dom som inte passat mina behov har jag sålt utan några som helst problem å det gick fort! Dom jag har kvar (3st) släpper jag aldrig ;)

/Janne

Köpte ett Hilleberg Keron 3 inför en islandstripp 1993 efter mycket funderande...

Har använt tältet dels som sagt på Island under 2 veckor, veckolånga scoutläger och friluftsläger varje år, kajakkurser, fjällkurser, vinterturer mm mm. Dels själv, dels med familjen samt utlånat till andra. Visst finns det några rena skador i form av en liten reva (1 cm) orsakad av en holländsk scout med en alltför lång vass slana på Jingiijamboree och dels ett pyttelitet hål orsakat av tänstickssvavel som lossnade när jag skulle tända stormköket - men det är nog nästan allt - efter 17 års användning. Men övrigt slitage, inte mycket nej.

Skulle jag själv välja mellan Hilleberg och Fjällräven så skulle jag välja Hilleberg 10 gånger av 10. Det handlar om komfort, genomtänkta detaljer och kvalité. Jag har har provat andra tält också, bland annat Fjällräven men Hilleberg vinner alltid.

Slutligen service. Hilleberg reparerade den av scouten skadade tältduken för 175 kr. Det sitter numera en prydlig liten lapp över skadan - jag har inte sett motsvarade service hos andra.

Lycka till med tältköpet.
Vänligen/Dag

En sak också skall tänka på är att Hilleberg har ett enormt bra andrahandsvärde. Skulle du vilja sälja det så får du mycket pengar tillbaka.

Gå in på prymarknaden här på utsidan, blocket eller tradera så ska du se att priserna är ganska höga men alla tälten försvinner relativt fort.

//Peter

ja ,man har sett att det är bra andrahands värde på Hilleberg tälten,det har jag tänkt på med när jag kollat på beg.marknaden,
så jag slår nog till på ett Nammatj 3 GT i vår då jag får lite bonus pengar från jobbet:).

då gäller det bara att kunna bestämma sig vilken färg man ska ha på tältet;):)

rött syns ju bäst, ljusare i tältet med,för o nack delar med det med.

/P

avslutad210712

Gäst
ja ,man har sett att det är bra andrahands värde på Hilleberg tälten,det har jag tänkt på med när jag kollat på beg.marknaden,
så jag slår nog till på ett Nammatj 3 GT i vår då jag får lite bonus pengar från jobbet:).

då gäller det bara att kunna bestämma sig vilken färg man ska ha på tältet;):)

rött syns ju bäst, ljusare i tältet med,för o nack delar med det med.

/P

Förstår inte problemet - rött eller rött - valet är enkelt :)

Äh, grönt ska det vara såklart. Jag har inget att dölja men vill inte synas i onödan plus att det känns mer fältmässigt. Känns som att ha röda byxor och röd jacka på jakten = inte aktuellt :)

avslutad210712

Gäst
...så att det syns att det är ett Hilleberg!

Tycker inte att det är så viktigt att andra vet att jag har ett Hilleberg. För min del räcker det att jag själv vet det. Däremot syns rött och gör sig bra på foto mot de mer dämpade färgerna i fjällen.

För min del blir jag illamående av det "stickande" ljuset i röda HBtält....kan helt klart vara värt att jämföra irl innan man köper...!:)

När jag tittar på tält, så är det mest konstruktion/detaljlösningar jag ser på...och jag vill övertyga mig själv om att det funkar i praktiken.

Har hört att det är ett "nyttutförande" Nammatj 3 GT,när gjorde dom om tälten var det längesen??
o vad är det för skillnad på de "nya" o det "äldre" tältet isåfall??

har kollat runt lite o har sett att dom säljer Nammatj 3 GT för 6900kr på ett ställe
o dom andra tar ca 7800kr för dom,så tänkte om det är det "äldre"tältet dom säljer för 6900kr.

/pelka

avslutad210712

Gäst
Har hört att det är ett "nyttutförande" Nammatj 3 GT,när gjorde dom om tälten var det längesen??
o vad är det för skillnad på de "nya" o det "äldre" tältet isåfall??

har kollat runt lite o har sett att dom säljer Nammatj 3 GT för 6900kr på ett ställe
o dom andra tar ca 7800kr för dom,så tänkte om det är det "äldre"tältet dom säljer för 6900kr.

/pelka

Maila eller ring Hilleberg så får du svar. De är riktigt snabba på att svara på mail.

klart värt pengarna, har ett hilleberg som är 15 år gammalt och det har andvänts minst veckor per år även vinter och det är inte slitet allas. har även ett akka 4mans som är 5 år gammalt och det är märk bart slitet i väv och så har hunden snublat på 3 st tält liner som har har lossnat i från tältet. om hunden har snublat på tält linnorna till hilleberg så har hunden gått sönder.
jonas

Det förvånar mig att du inte berättar om ditt gamla Akka ('93). Som avskräckande exempel menar jag.
Om inte annat är det en bra historia.

/Thomas

avslutad210712

Gäst
För min del blir jag illamående av det "stickande" ljuset i röda HBtält....kan helt klart vara värt att jämföra irl innan man köper...!:)

Eftersom mitt Unna är grönt så skall jag ta och testa skillnaden i ljus mellan det och något av de röda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Tobias_D Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 42
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg