Hilleberg Niak

Hej

Jag har haft ögonen på Hilleberg Niak ett tag. Jag blev uppmärksam på att yttertältet inte går ända ner till marken på bägge sidorna. Det syns att innertältet sticker ut. Hur går det vid regn och så?

Tacksam för svar

Sticker ut gör det väl inte? Yttertältet är uppdraget på alla sidor men det som exponeras utåt är kanten på golvet som är mycket vattentätare än yttertältet. Det ska nog mycket till innan det börjar blåsa eller skvätta in vatten den vägen.

Sticker ut gör det väl inte? Yttertältet är uppdraget på alla sidor men det som exponeras utåt är kanten på golvet som är mycket vattentätare än yttertältet. Det ska nog mycket till innan det börjar blåsa eller skvätta in vatten den vägen.
Okej.. Vet du varför det tillverkas så? Ventilationssystem, typ?

Okej.. Vet du varför det tillverkas så? Ventilationssystem, typ?
Hilleberg har så på sina Yellow Label-tält. Det är för att ge ökad ventilation. Vid "horisontellt regn" KAN innertältet bli blött. Vill man ha ett Hillebergtält med yttertältsduk som går ända ned till marken är Red Label eller Black Label som gäller. Dessa tält är tyngre.

Jättebra tält och fungerar i de flesta väder. Inte snö men vår-sommar-höst. Vatten stänker inte in. Enda nackdelen som jag ser det att absiden är ganska liten men så är det i de flesta kupoltält

Hilleberg har så på sina Yellow Label-tält. Det är för att ge ökad ventilation. Vid "horisontellt regn" KAN innertältet bli blött. Vill man ha ett Hillebergtält med yttertältsduk som går ända ned till marken är Red Label eller Black Label som gäller. Dessa tält är tyngre.
Den lösningen med högt uppdragen yttre tältväv är som jag tolkar det för att ersätta den ventilation via separata ventilationshuvar och öppningar som finns på red och black label tälten. Själv föredrar jag att yttertältet går ner till marken och man kan finjustera ventilationen efter behov, gäller även för innertältet där jag undviker hela meshpaneler utan möjlighet att stänga till och reglera. Så red label är en kompromiss mellan egenskaper och vikt som passar mig, men vi har alla olika preferenser.

Jättebra tält och fungerar i de flesta väder. Inte snö men vår-sommar-höst. Vatten stänker inte in. Enda nackdelen som jag ser det att absiden är ganska liten men så är det i de flesta kupoltält
Behövs mer absidutrymme finns Rogen som är ungefär likadan, fast med två större absider, men då 400g till.

Hilleberg Anaris har också bågformad skärning för ventilationens skull. Har man otur råkar man få en sänkning av marken just under utskärningen, Då kan det samlas vatten där och snett uppifrån kommande regn stänker in vatten på innertältet.Finns en video på Youtube där man öser ur innertältet med kåsa. Helsports tält Børgefjäll från 70-talet har en annan lösning på ventilationen. Man kan ha regnsidan stängd. Här uppsatt 2022 , fortfarande tätt.

Bilagor

• DSC07178 (kopia).JPG
    DSC07178 (kopia).JPG
    2.1 MB · Visningar: 49
Den lösningen med högt uppdragen yttre tältväv är som jag tolkar det för att ersätta den ventilation via separata ventilationshuvar och öppningar som finns på red och black label tälten. Själv föredrar jag att yttertältet går ner till marken och man kan finjustera ventilationen efter behov, gäller även för innertältet där jag undviker hela meshpaneler utan möjlighet att stänga till och reglera. Så red label är en kompromiss mellan egenskaper och vikt som passar mig, men vi har alla olika preferenser.
Detta är en av anledningarna till att jag valde Helsports motsvarighet till Enan. Då slapp jag kompromissa mellan vikt och ventilation. Min gamla Ringstind SL 1-2 väger lika mycket som Enan trots större mått och fullvärdiga (stängbara) topp- och bottenventiler. Enan saknar toppventil, och då får man ingen skorstenseffekt.

Detta är en av anledningarna till att jag valde Helsports motsvarighet till Enan. Då slapp jag kompromissa mellan vikt och ventilation. Min gamla Ringstind SL 1-2 väger lika mycket som Enan trots större mått och fullvärdiga (stängbara) topp- och bottenventiler. Enan saknar toppventil, och då får man ingen skorstenseffekt.
I mitt fall har valet fallit på Akto då de raka gavlarna medger bra ligglängd även för mina 193cm, något jag har svårt med i tält av liknande enbågsdesign med sluttade gavlar. Sedan är ju sitthöjden om man är lång begränsad i dessa enmanstält, men det är ju ett tält för enkel och snabbt skyddad övernattning och inget campingtält för längre vistelser i tältet.
Det lite kraftigare och lite tyngre golvet på Hillebergs tält (istället för den tunna yttertältsväven som Helsport använder till golv på sina SL tält) värdesätter jag av erfarenhet då det är den punkt som kanske är mest utsatt för slitage och påfrestningar. Jag släpar heller aldrig med mig en footprint eller liknande på vandring utan skulle golvet efter många års tid och övernattningar uppvisa tecken på slitage får jag använda Hillebergs service att byta det.

Senast ändrad:
I mitt fall har valet fallit på Akto då de raka gavlarna medger bra ligglängd även för mina 193cm, något jag har svårt med i tält av liknande enbågsdesign med sluttade gavlar. Sedan är ju sitthöjden om man är lång begränsad i dessa enmanstält, men det är ju ett tält för enkel och snabbt skyddad övernattning och inget campingtält för längre vistelser i tältet.
Det lite kraftigare och lite tyngre golvet på Hillebergs tält (istället för den tunna yttertältsväven som Helsport använder till golv på sina SL tält) värdesätter jag av erfarenhet då det är den punkt som kanske är mest utsatt för slitage och påfrestningar. Jag släpar heller aldrig med mig en footprint eller liknande på vandring utan skulle golvet efter många års tid och övernattningar uppvisa tecken på slitage får jag använda Hillebergs service att byta det.
Då hade "gamla" Ringstind 1-2 passat dig, det är längre än Akto och har också rak fotända. Jag är bara 170 så detta var inga dealbreakers vid tältvalet (hade snarare velat ha mindre, men då fanns inte enpersonsversionen). Men jag är rätt tveksam till de nya Ringstind-versionerna, av andra skäl.

Håller med om tältgolvet, dumsnålt att spara vikt på just detta. Mitt visar inga tecken på slitage efter snart 14 år, men jag tältar ofta på klippa och/eller vasst grus och slänger ett ark bubbelplast under de belastade golvdelarna (det blir ingen extravikt, tack vare det isoleringstillskottet kan jag ha ett tunnare liggunderlag). Jag hade nog fått skydda även tjockare golv i sådan terräng, men det resonemanget gäller ju inte alla vandrare.

Stort plus ändå att veta att man kan få golvet utbytt vid behov, bägge hade den tjänsten när jag köpte mitt tält men nu verkar Helsport ha blivit sämre på reparationer, reservdelar etc.

Då hade "gamla" Ringstind 1-2 passat dig, det är längre än Akto och har också rak fotända. Jag är bara 170 så detta var inga dealbreakers vid tältvalet (hade snarare velat ha mindre, men då fanns inte enpersonsversionen). Men jag är rätt tveksam till de nya Ringstind-versionerna, av andra skäl.
Nu är vi lite OT, ursäkta:
Menar du gamla Ringstind SL 1-2, jag hittar inget vanligt Ringstind 1-2 (eller Ringstind Light 1-2), bara en 1 eller 2 version av dessa? Vad jag känner till har alla Ringstind sluttande huvudgavel, medan Akto har rak och ventilation i båda gavlarna. I ett vindutsatt läge hade jag garanterat fått tältväven tryckt i ansiktet på Ringstind om huvudgavel var vänd mot vinden.
Nu tältar jag sällan på klippa utan väljer helst annat underlag vid möjlighet så mitt behov av footprint är begränsat. Därmot håller jag med dig och har förstört golvet på ett gammalt tält efter en natt på avgrusad tältplats intill en fjällstation (de hade grusat av platsen med vasst kross för att minska markslitaget!). Det misstaget gör jag inte om.

Nu blev det i sig en no-brainer för mig att välja Akto då jag kunde köpa det i USA för 2700kr för ett antal år sedan.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg