Hilleberg Niak - jättebra eller helkass?

Hörni...

Hej igen!
Jag startade den här diskussionen för att reda ut huruvida Niak är ett bra tält eller ej för alpina miljöer under alla årstider. Jag hade faktiskt ingen tanke på att det var Janne Corax som satte in annonsen. Jag skäms för att säga det men jag har inte ens förstått att Janne Corax är en sådan kändis. Kanske beror det på att jag har blivit en insnöad familjefar som försöker klämma in lite klättringsäventyr mellan blöjbyten och långa dagar på jobbet.

Hur som helst...jag efterlyser fortfarande alternativ till Niak. Så har du erfarenhet av tält av samma modell, storlek och vikt som Niak fast av annat fabrikat så vill jag gärna höra lite om det.

Till sist - det är härligt att se vilken enorm debattlust det finns hos medlemmarna på Utsidan. Jätteroligt!

/Henrik

Han var sponsrad!

Gaban; sa:
Jag vill nämna att Janne när vi var på Muztagh Ata tydligt sa att han INTE blev sponsrad av Hilleberg, utan fick köpa tältet som vanligt folk. Det var han missnöjd med (ingen annan avböjde sponsoring helt), men ville ändå prova Niak, som passade hans avsikter utöver denna expedition - dvs ett litet lättviktstält som ändå fixar det mesta. Att de lagade tältet är ju bara rimligt mtp felen.

Janne var nog inte helt säker på att Niak var perfekt för vårt ändamål, men han ville prova. Större delen av den kritik som han riktade mot tältet faller inte på att han valt fel tält, vissa av felen är ju långt under den nivå som Hilleberg antas hålla.

Min slutsats av det hela är följande:
Janne köpte ett Niak och hoppades att det skulle funka på hög höjd.
Janne och Hillebergs tält kommer inte överens särskilt bra.
Jannes Niak måste ha varit ett måndagsexemplar.
Janne reagerade starkt utifrån sina erfaranheter.
That's it.

F.Ö: En del av de som skriver här på forat har en tendens att dra en massa slutsatser utan att veta som hänt eller sagts, försök att undvika det så får alla bättre fakta och alla blir gladare!

/ Gaban

Tjena Gaban!

Nu vill jag bara förtydliga en sak, jag vet att Janne var sponsrad av Hilleberg inför Muztagh Ata, men han sa att det skulle vi inte berätta för de andra i expeditionen för han trodde inte att Hilleberg hade resurser att sponsra alla, som du kommer ihåg så hade jag mycket att göra med sponsorerna under första skedet av expeditionen, innan det skar sig mellan mig och Janne. Sen kan man också se det på hans hemsida http://www3.utsidan.se/corax/muztagh/spo.htm

Sen tycker jag att det inlägget som Kenneth Westman på Hilleberg skrev känns lite oproffsigt och inte så konstruktivt, med det kanske är svar på tal på ett lika oproffsigt "annons" från Janne, det jag nu saknar är ett inlägg från Janne som reder upp allt det här. För det är bara han och ingen annan som har svar på vad som har gått knasigt mellan Janne och Hilleberg. Jag har mailat Janne och berätta vad som är på G här i forumet.

Sen tror jag inte att Janne står och faller om han inte får sponsor hjälp han är för luttrad för att bry sig om något så trivialt som vad en sponsor tycker.

//Micke

slutsatser och opartiskhet

Jag tror inte jag drar fel slutsatser i det här fallet! Dessutom, flera av de slutsatser jag drar gäller inte ”fallet” Janne Corax specifikt, utan har mer allmän tillämpning.

Vad jag dock inte förstår är varför du anser att få inlägg på utsidans diskussionsforum skulle tyda på bristande opartiskhet. Jag ser det snarare som så, att när man ”sandar” fourumet med hundratals inlägg så är det viktigare att synas än att ha något att säga!

Personligt eller proffesionellt svar?

Kenneth.
Jag antar att du på något sätt har bindningar till Hilleberg.
Det vore faktiskt väldigt skönt att få ett officiellt svar från HB angående detta bråk.
Nu låter du som en representant för Hilleberg, men skriver som privatperson. Det är tyvärr inte speciellt bra för trovärdigheten.

Skulle vi inte kunna få ett enkelt klargörande uttalande från Hilleberg:
* I vilken utsträckning var Corax sponsrad.
* Varför just ett Niak? Corax eller Hillebergs förslag?
* Rekommenderar Hilleberg Niak för högalpint bruk (Dvs Corax kritik handlar om otur och personliga åsikter) eller är det fel val dvs ni håller, med facit i hand, med om att Corax borde haft ett annat tält (Hilleberg eller inte)

Re: slutsatser och opartiskhet

highlander; sa:
Vad jag dock inte förstår är varför du anser att få inlägg på utsidans diskussionsforum skulle tyda på bristande opartiskhet.

Rent generellt, är det är rätt naturligt att man alltid talar väl om sin arbetsgivare, sina arbetskamarter, och om saker/företag där man har ekonomiska intressen. Av erfarenhet har jag lärt mig att det ibland kommer inlägg från personer som skriver i egenskap av privatperson, men som har ekonomiska intressen i produkten/företaget i fråga. Den sannolikheten ökar givetvis om antalet inlägg är få (ny medlem) och när produkten i fråga för ovanlighetens skull får negativ kritik.

Ingen i min bekantskaps krets som har ett Hillebergs tält (några har 2 Hillebergs tält) tycker det är dåligt. Därför kommer jag säkert att rådfråga mina vänner och be att få prova deras tält nästa gång det är dags att byta.

Eftersom jag kanske är en blivande Hillebergs ägare har jag sparat en del gamla kataloger. En snabb genombläddring av några ger

1995-1996 3 st foton av Kenneth Westman
1997 1 foto av Kenneth Westman
1998 minst 7 st foton av Kenneth Westman
2000 inget foto av Kenneth Westman, men många fina foton är utan upphovsman
2002 minst 18 st foton av Kenneth Westman

Kan givetvis vara en slump, men i likhet med Gustav Öhman undrar jag om du har några kopplingar till Hillebergs ?

Per Brune

Beställde ett Hillebergs tält direkt från Hilleberg i förra veckan och fick beställningen bekräftad i ett mail från en person som hette just Kenneth Westman :) Kan ju såklart också vara en slump...

Är förövrigt väldigt nöjd med tältet! Även om den hårdaste testen änsålänge har varit på gräsplätten utanför :)

/Roger

Re: en stilla betraktelse

Spaceman Spiff; sa:
... själv hade jag aldrig gett mig iväg på en sådan utflykt utan att ha provat ut all viktig utrustning under någorlunda realistiska förhållanden först... en liten vinter-campingtur i Jotunheimen borde ha avslöjat alla uppenbara brister i god tid...
Precis.

Har själv tre tält från Hilleberg: Saivo, Keron GT2 och Keron GT4, denna mängd tält för att jag arbetar med ett stort projekt om Arktis & Antarktis, där det ju onekligen kan råda tufft väder.

Inför mina val har jag nogsamt skummat igenom marknaden och kommit fram till att dessa tält närmast motsvarar mina krav och ändamål. Oavsett vad man skaffar i utrustningsväg, måste man väl analysera vad grejorna skall användas till. Därefter får man plocka ut de saker som motsvarar dessa grundkrav och därefter försöka testa utrustningen i en så realistisk miljö som möjligt. Janne Corax med sin erfarenhet borde ju rimligen också ha gjort det på närmare avstånd innan man ger sig av på en kostsam resa till svårtillgängliga platser. Det framgår inte riktigt här om så är fallet, men oavsett vad åsikten om Hilleberg som företag, eller deras produkter är, så finns det ju mer nyanserade och konstruktiva sätt att framföra sin kritik på än genom en tafflig och nedlåtande annons. Jag har ju svårt att tänka mig att Hilleberg tvingat Corax till att använda ett Niak, utan rimligen borde han väl själv haft en valmöjlighet. Eller?? Därför tycker jag personligen att en stor del av kritiken borde falla på honom själv.

Sedan måste naturligtvis varje producent som Hilleberg i just detta fall lyssna på och värdera kritik och ev. vidta befogade åtgärder för att motsvara sina (och naturligtvis kundernas) uppbyggda kvalitets- och funktionsvärden. Kunders/användares synpunkter/klagomål måste ses som en sporre att hela tiden bli bättre. Mina erfarenheter av Hilleberg så här långt är här positiva.

F.ö är jag precis hemkommen från en expedition på Grönland där mitt medhavda Keron GT2-tält stundom fick utså vindar upp mot 35-40 m/s vid bl.a en Föhnvind-storm. Prövningar tältet klarade helt perfekt. Ventilation/kondens är väl alltid ett problem som ju naturligtvis beror på tältets ventilationsegenskaper, men också på vädersituationen och tältets placering. Där det är möjligt kan man ju ha tältingångarna öppna för att öka på luftflödet, men vid utsatta platser som vid höghöjd kan detta naturligtvis vara svårt. För egen del var inte heller detta något problem vid min resa.

Det som jag tycker är lite synd med detta forum, är att debatten ofta spårar ut till rent känslomässiga och osakliga åsiktyttringar. Hade det inte varit mer givande om ett problem kunde diskuteras på ett konstruktivt vis som leder till något positivt för både producent och kund?

MVH/Erik Malm

Om Hillebergstält generellt

Om Niak kan jag inte uttala mig då jag inte har någon erfarenhet av tältet.

Däremot har jag stor erfarenhet av att bo i tält sommar som vinter, medans jag var ungkarl tillbringade jag varje år mellan 20 dygn och upp till 90 dygn (rekordåret 1988)i tält, jag har tältat i regn, solsken, snö, hård blåst, stark kyla etc. Tältet har varit uppslaget i kustmiljö, skogsland och på kalfjäll. Numer gör jag mellan 5 - 15 tältdygn per år, men varje år är det en vintertur i fjällen.

Av de olika tältmärken som jag bott i ( Jansport, Helsport, Fjällräven och Hilleberg ) så har Hillebergtälten stått i en klass för sig avseende hanterbarhet, boendekomfort och vädertålighet.

Mitt första Hillebergstält var ett Keron inköpt i Hillebergs gryning och det hade när det lämnade min ägo stått uppställt i mer än trehundra dygn och var fortfarande ett bra tält även om jag då inte längre litade på det i hårt väder vintertid varför jag köpte två nya Hillebergstält, Stalon GT och Nallo.

Dessa tält har fyllt och fyller ännu sin funktion med bravur, dock är jag medveten om att Stalon GT är ett tält med stort vindfång och väljer läger därefter på kalfjället.

Jag är också medveten om att Nallo är ett tält som är lätt bl.a. för att det har en enklare ventilation varför om jag använder det vintertid endast sover ensam i det.

Att undvika kondens gör man enbart genom att ventilera maximalt oftast låter inte det göra sig på grund av väder eller mygg eller annat ohägn, är det så så får man gilla läget oavsett tältfabrikat.

De gånger jag behövt anlita Hillebergs för att serva utrustningen så har det fungerat suveränt och till mycket rimlig kostnad, det är dock inte ofta eftersom det utstyr jag ägt eller äger fungerar bra och håller ihop bra.

Jämförelsevis proffsäventyrare så är jag måhända inte så avancerad, men jag kan med bestämdhet hävda att jag i "Svenssonklassen" har utsatt både utrustning och mig själv på hårda prov. Jag har till exempel alltid ansett att hantera hårt väder på fjället lär man sig med att vara ute i hårt väder på fjället och då väljer man t.ex. att förlägga sina vinterturer till skiftet november december för att minimera ljuset och öka chanserna att drabbas av hårt väder.

Hilleberg är bra tält, väl genomtänkta och står pall för mycket det är säkert men det är förmodligen också lika säkert att ett flertal andra tältfabrikanter gör tält i samma klass och de har jag för mig kostar i samma prisklass också.
[Ändrat av klippen 2003-04-04 kl 15:55]

Hallå igen...

Hej igen för jag vet inte vilken gång!

Roligt att ni vill diskutera rätt och fel kring objektivitet och annat men jag längtar fortfarande efter att få tips om liknande tält i andra fabrikat.

Trevlig helg!

/Henrik

Re: Hallå igen...

HW; sa:
Hej igen för jag vet inte vilken gång!

Roligt att ni vill diskutera rätt och fel kring objektivitet och annat men jag längtar fortfarande efter att få tips om liknande tält i andra fabrikat.

Trevlig helg!

/Henrik

Om du med liknande menar tvåbågars kupoltält som kan användas året runt så har bibler några modeller. Dessa är dock single-skin (pröva http://www.bibler.com).

Allmänt finns ju annars Helsport som används av många piger/gutter och allmänt anses ha expeditionsklass till ett något lägre pris än HB.

T ex,

J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg