Jag tror att man får vara klar över att Keron 600 duken inte är skapt för ett "tuffare" användande som Akto eller som Hilleberg skriver "ENAN - ett utmärkt val för olika äventyrligheter i snöfri terräng". Rivstyrkan i 600 kan inte vara speciellt tålig (bör ligga på 6kg enl*) - jag vet ju lappen med Hillebergs tältduks prover för Keron 1000 - 1200 - 1800 dukarna där redan 1000 duken var förvånansvärt otålig vid ett "Rivtest"
Källa Hilleberg.se
* Hillebergs yttertältsvävar i Kerlon är extremt starka. Kerlon 1800, som finns i våra Black Label modeller, och Kerlon SP i vissa av våra Blue Label tält och i våra tarpar, har lägsta rivstyrka på 18 respektive 15 kg. Kerlon 1200 som används i vår Red Label kollektion, har rivstyrka på lägst 12 kg. Även den lättaste yttertältsväven Kerlon 1000 som används i våra Yellow Label tält, har rivstyrka på cirka 10 kg. Trots dessa höga rivstyrkor har samtliga vävar låga vikter. Vid praktisk användning ute i naturen, ger denna kombination den bästa produkten.
Visst ser innertältets öppning mindre ut än på Akto?
Det bör vara bökigare att arbeta med ett uppblåsbart liggunderlag vid regn etc. Hur går det att ligga kvar i säcken och laga mat i förtältet med denna tajtare öppning? Inte minst användarens kropps storlek bör vara helt avgörande i.s.f.
Själv är jag förvånad över det höga priset jämfört med Akto MEN man betalar väl för "Lättvikten" i detta fall.
Jag hade föredragit Akto trots dessa 500g och istället haft mer tålighet och styrka....
Som renodlat sommar/fjäll/MTB - tält verkar det dock intressant men då för mindre kroppar.