div
@ Thure
Du har ratt. Jag har sjalvklart ett certifikat som tydligt forklarar att alla preparat ar utskrivna till mig och att jag har ratt att administrera dessa enligt skriftliga och muntliga instruktioner. Detta certifikat ar i mitt fallutfardat av Emmanuel Cauchy.
(
http://www.ifremmont.com/).
Emmanuel Cauchyis one of the world’s top mountain-rescue doctors. He worked as medical advisor on such films as Himalaya and Tomorrow Never Dies. His principal work is in the French Alps, where, for the last 20 years, he has served with the PGHM, the helicopter mountain rescue covering the Chamonix and Mont Blanc region. He also coordinates the Institute for Training and Research in Mountain Medicine, of which he is a founder member.
Utover att ha ett papper som ger mig ratta att ta med mig preparat sa har jag ocksa genomgatt 3 olika kurser i First Aid med inriktning mot olyckor och problem pa berg samt hoghojds sjukdommar.
@ viktor
For det forsta det fins inga regler utan undantag. Och en regel ar att alla reagerar helt olika och att bara erfarenhet fran tidigare vistelser pa hojd kan ga en fingervisning om hur man ska lagga upp sin acklimatisering.
Du skriver:
Fakta som jag går efter gällande höghöjdssjuka
- Sov inte högre än 300-400 meter än natten innan, ifall du inte är bra acklimatiserad. Vad är max?
Du kan ga 500 per dag eller mer om du ar bra acklimatiserad. Ar du det inte sa kan du ga 500 men vara observant pa hur du kanner dig.
- Man kan drabbas även på låga höjder runt 3000 meter.
Det kan drabba dig under 3000 meter och det kan ocksa vara sa att du en gang klarat dig bra men inte nasta.
- Det går inte att acklimatisera sig till höjder över 5500 meter.
Sannolikt fel. Vad som hander rent praktiskt ar att det tar ganska lang tid att bli helt acklimatiserad till 6000 och nar man ar det har man offta vistats pa hojder over 6000 och kroppen borjar bli sliten. Av de jag kanner som gjort mer an 5 toppar over 8000 utan O2 sover ingen over 6000 i acklimatiseringssyfte. Daremot sa tycker alla att det ar helt ok att ga pa toppforsok efter 3 natter pa 6000.
- För "full" acklimatisering krävs ca fyra veckor för 4000 meter.
En vecka
- Ta inte medicin förebyggande då det kan dölja symptom.
Helt sannt. AMS ar dock ingen erkannd klinisk diagnos utan ett forenklat satt att beskriva HAPE/HACE. Diamox gar utmarkt att ata for att underlatta och snabba pa acklimatisering. Detta praktiseras/rekomenderas av alla utom Tyska och Osterikiska lakare.
- Bästa sättet att acklimatisera sig är att arbeta högt och sova lågt, men det är klart jobbigt.
Old school. Basta sattet ar att lyssna pa hur kroppen reagerar nar du flyttar dig uppat.
- Kondition, ålder, kön etc påverkar inte vem som drabbas. Har du drabbats tidigare har du dock större sannolikhet att drabbas igen.
Tror det rader valdigt delade menigar om detta. Att du drabbats tidigare ar verkligen ingen indikation pa att det kan handa igen och tvart om.
- Över 7500 drabbas alla av höghöjssjuka.
Det har jag aldrig hort av nagon annan. Detta ar fel.
Rent generellt kan det vara svart att skilja pa brist pa vattska (hydration) och signaler om hojdsjuka. Dessa blandas MYCKET offta samman och kan ha valdigt lika symptom. Av den anledningen ar det basta sattet att vara saker pa vad som hander i kroppen att man mater syrehaten i blodet med en oximeter (to measure percentage of oxygen saturation of the blood). Pa detta satt kan man eliminnera onodig stress som inte ar ovanligt nar man borjar kanna sig vissen.