En undran utifrån din liknelse...
Om man preparerar en backe går det bokstavligen inte att åka offpist.
Anser du på samma sätt att det är stört omöjligt att tradklättra om det finns bultar och i så fall varför?
Ger mig in och svara, även om frågan var ställd till någon annan. Ja, det är i stort sett omöjligt att tradklättra på en helbultad led. För det första är de flesta av oss riskminimerande till naturen, dvs vi klipper bulten om den finns. "Det kan ju aldrig skada".
Även om vi inte klipper bulten så finns den där, och den delen av klätterupplevelsen som handlar om att våga, "commitment", försvinner. Skillnaden är avgrundsdjup mellan å ena sidan att veta att det finns bultar som backup om det skulle behövas, och å andra sidan att onsajta på trad, däre man kanske inte vet när nästa placering kommer att dyka upp, eller om man är på väg in i en femton meters run-out. Jag vet, det låter inte så trevligt, men det finns en stor utmaning i att hantera denna mentala aspekt, dels genom att försöka vara modig och klättra bra även i ett utsatt läge, men också genom att skaffa sig omdömet och kunnandet att vända om om det blir för farligt.
Själv har jag blivit räddad minst en gång då jag hade klättrat mig in i en återvändsgränd, med markfallspotential. Stod på en hylla tills någon slängde ned ett rep uppifrån...