Hennessy Hammock på vintern

Låter härligt och välommen i gänget. Tänk så smidigt det är att aldrig behöva leta efter en "bra" plats till tältet, två träd på lämpligt avstånd så är det klart. Man kan sitta i hängmattan, nästan som tv soffan hemma och fixa med mat m.m. högt till tak och fri utsikt.

Bilagor

• hängmatta mars 046.jpg
    hängmatta mars 046.jpg
    75.7 KB · Visningar: 1,365
Ja, visst är det härligt att sitta i sin hammock och titta på utsikten, dricka en kopp kaffe (tja, eller vad man nu dricker), och bara luta sig bakåt. På nåt vis är det också väldigt härligt att allt man har med sig också hänger upphängt och inte på marken. Skyddat från regn och vind från tarpen.

Alltså, nu är det kört. Tänk att det skulle gå så fort att förfalla och falla för frestelsen att testa hammock. Idag dök ett paket från Huskygård upp och första reaktionen var "jaja, nu ska man få upp eländet också. Nästa reaktion var "nää, vad är det här, det går aldrig att ligga i DEN DÄR!" Efter lite testande och bökande så är statusen nu "så här j*vla skönt har jag ALDRIG legat utomhus förr. Downmat 9 DLX i botten och kronans vintersovsäck ovanpå och jag kommer att sova som ett barn oavsett temperatur misstänker jag.

Jag sov som en liten bebis i min hammock när det var -17 ute. Jättehärligt, vaknade halv tio på förmiddagen.

Eftersom jag nästan bara paddlar eller har bilen med så är ju varken packvolym eller vikten det avgörande så jag kom på att drar jag bara ur proppen ur liggunderlaget, krokar ner motsvarande sida, "häller" ner komplett hammock med sovsäck och liggunderlag i tjocka torrsäcken som ligger på akterdäck så kan inget bli blött och smidigare kan man ju inte få det. Ikväll har jag roat mig med att fräsa till tarplinefästen som även fungerar som spännare, jag tänker inte roa mig med att hålla på och knyta nåt i kolsvarta natten på okända ställen, det måste vara snabbt och smidigt att upprätta förläggning, och snabbt och smidigt att riva densamma.

Apropå tarpen ja, jag köpte ju XL och det blir perfekt för då har jag kajaken som bord och matlagningsplats under tak bredvid mig så då är allt stuvat och under tak när regnet öser ner och det betyder att jag kan upprätta eller riva förläggningen under tak oavsett väderlek. Det här blir riktigt bra känner jag..

Jahapp! Då har jag bytt och trixat igen. Nu har jag ingen UQ längre, utan istället sitter jag med en Warbonnet Blackbird, En Hennessy Hex Tarp och en Hennessy Hammock Expedition Asym Zip.

:)

Nu återstår alltså egentligen en UQ och när Hennessyn är såld ska jag skaffa en sån här:

http://www.youtube.com/watch?v=8jfCZxAMd-g&feature=player_embedded

Å då har jag en lösning som hamnar på:

Hammock: 680 gram
Tarp: 650 gram
UQ 830 gram
-------------
2160 gram
...och som fungerar ner till ca -15 i de flesta busväder.

Kvar återstår bara en Top Quilt.

Senast ändrad:
Idag fick jag hem en efterbeställd Snugpak underblanket så nu är mästerverket komplett. Tarplinan byttes till 5 mm Dyneemalina eftersom den har bättre "glid" och är bra mycket mera motståndskraftig mot slitage (och 6 ggr starkare än stål). Jag spänner tarplinan a´la "talja & block" mellan en karbinhake och en skarvlänk som jag placerar nånstans på linan och glidet blev perfekt (och jag höll på att splittra äppelträdet).

Naturligtvis hade Snugpak överarbetat hela konceptet så två spännen och ena sidans gummikord blev över när jag moddat klart det hela. Nu finns det bara en paracordlina i var ände att spänna upp och den spänner både myggnätet och underquilten samtidigt, plättlätt alltså att sätta upp det hela även i kolsvarta natten eller med handskar.
Ju enklare handhavande, dess bättre.

Dessutom har jag nu sovit utomhus i mer än en vecka och jag ligger bra mycket skönare än i tält med mitt Downmat 9 DLX liggunderlag så nu misstänker jag att tältet får ingå i reservförrådet.

Kul! har du inga bilder som visar själva upphängningen? Jag försökte hitta många olika lösningar på det där, men det blev aldrig optimalt. Jag var dock oerhört nöjd med hur varm den var, vilket knappast var en överdrift. Sålde min för ett tag sedan, men om din lösning är finurlig köper jag nog en ny. :)

När jag provat ut systemet grundligt ska jag starta en tråd om det med bilder. Jag sover ju nu varje natt i hammocken och har klurat och fixat med div. lösningar bla. den att man inte ska behöva knyta gummilinorna alls och nu verkar jag ha lyckats med det.

Som sagt, bilder kommer. *Lovar!*

Jag kommer att starta en tråd speciellt om moddade hängmattesystemet i den här avdelningen med "gör-det-själv-stuk" men jag vill först plåga allt ordentligt så jag vet att det blir rätt och hållfastheten räcker till på alla ingående komponenter. Lite "Försvarets Materielverk testar"- stuk över det hela just nu faktiskt.

Jag har förresten en annan fråga. Hur tightar ni upp tarplinan? Jag har testat olika lösningar, men aldrig hittat något optimalt. Ska köpa mig en Dyneemalina för att sträcka upp min Hex-tarp med prusikknutar.

Efter att nu grundligt använt hammocken så kan jag bara utbrista "varför har jag inte haft en sån hela tiden för"? Jag har under ett par tillfällen nu sovit i ett riktigt äkta mygghål mitt inne i ett björkbuskage några nätter och inte ett myggbett eller nån knott alls, dom verkar inte trivas alls under en tarp. Jag har ändrat lite på modifieringarna till undertäcket och ska fortsätta utvärderingen av det nu i veckan så det går framåt.

Rapport kommer, och bilder likaså!

Jag såg att du Fotografiskt funderade på Dyneema, det gör du alldeles rätt i för det funkar klockrent. Jag har 5 mm sån till både hammocklinor och tarplina och den är enkel att både knyta och spänna då den är stelare än ett vanligt rep.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg