Hennessy Hammock på vintern

Ok, jag får skaffa lite Dyneema... :)

Ser fram emot din rapport. Nu sålde jag min underblanket lite på grund av böket med uppsättningen faktiskt. Men om du har hittat bra lösningar skaffar jag nog en ny.

Jag var i helgen och gick vid Omberg och har aldrig varit med om så jäkla mycket fästingar, har säkert plockat ett hundratal på hunden och åtskilliga på mej själv.
Jag är glad att jag använder hängmatta och kan hänga all packning ovan mark.

Min underfilt är ett hemma snickeri med gummilinor för uppsättning och det fungerar perfekt men, jag spånar lite på en "ren" vinterhammock där allt är i ett, båder hängmatta och underfilt. Den kommer att bli utan myggnät för det behövs ju ändå inte på sen höst eller vinter.

Bilagor

• häng all högt.jpg
    häng all högt.jpg
    62.5 KB · Visningar: 852
Ja, en vinterhammock borde kunna bli en riktig höjdare egentligen. Det är inte många dagar man kan sova helt utan underlag ändå så varför inte integrerat från början?
Idealet hade varit att man på nåt vis kunde "bygga på" isolering på den befintliga vid riktigt kallt väder.

Där kläckte du nåt..!

En integrerad underfilt för olika årstider, tjock och varm på vintern eller lite tunnare på vår/sommaren.
Det borde va riktigt enkelt att fästa den tex. med tryckknappar eller kardborre längs sidorna.

Där kläckte du nåt..!

En integrerad underfilt för olika årstider, tjock och varm på vintern eller lite tunnare på vår/sommaren.
Det borde va riktigt enkelt att fästa den tex. med tryckknappar eller kardborre längs sidorna.

Japp! Om man gör dubbla, en tunn och en tjockare borde det bli varm luft mellan lagren också vilket torde skapa en riktigt god värme. :).

Håller med!! Varför finns de inte vinterhammock,borde ju va lika självklart som vintersovsäck? som är isolerad från början..

Det går ändå inte ha lätt packning om man ska klara sig med bra komfort på vintern me hammocken utan de krävs minst en pulka för att släpa ut utrustning... då kan man ju lika gärna släpa ut en tältkåta!!

Fattar inte grejen med att envisas o frysa i en hammock på vintern?

Håller med!! Varför finns de inte vinterhammock,borde ju va lika självklart som vintersovsäck? som är isolerad från början..

Det går ändå inte ha lätt packning om man ska klara sig med bra komfort på vintern me hammocken utan de krävs minst en pulka för att släpa ut utrustning... då kan man ju lika gärna släpa ut en tältkåta!!

Fattar inte grejen med att envisas o frysa i en hammock på vintern?

Med min hammock, undertäcke och DD-XL tarp blev det inte speciellt bulkigt egentligen. Det var bara sovsäcken som tog en herrans massa plats. Men frös gjorde jag inte, tvärtom sov jag som en nyfödd bebis. :)

Vill minnas att det finns nån bland trådarna som syr hammockar faktiskt. :) Han kanske kan ta på sig att sy några test-ex om vi förbeställer?

Vad säger ni, dun eller syntet?

Jag tänker på en dunfylld isolering till en vinterhammock och letar med ljus och lykta efter en gammal dunsovsäck på alla loppisar. Då slipper man jobbet med att sy alla bafflar, då kanske det räcker med att byta ut dunet mot nåt nyare.
Det borde funka perfekt med att göra om en sovsäck till typ ett duntäcke, som man knäpper fast undertill på hängmattan. Bara brädden är större än mattan så tynger man inte ner den så att undertäcket komprimeras. Görs den något avsmalnande vid huvud och fotända samt med en drawcord så tätar den dessutom mot kallras.
Principen borde funka så att man har möjlighet att "knäppa fast" ett tjockt vintertäcke i dun under den kallaste tiden för att lika enkelt kunna fästa fast ett tunnare för sommarbruk.

En annan grej som jag skall göra på min hängmattta är att sy fast en meshficka i mitten på undersidan som är anpassad för mitt liggunderlag så slipper jag att det flyttar sig och hamnar snett m.m. vilket gärna sker i min DD-Travel.

Jo, men om det ska lyckas i längden behöver det nog vara ganska "lightweight" så det inte blir för tungt. Man kan ju sätta knappar på både in och utsidan så båda säckarna kan sättas på vid riktigt kall väderlek. Jag har ett sovsäcksystem med tre delar, en större sommarsäck, en mindre vintersäck (som väger bly), och en bivypuppa i GoreTex. Vikten uppgår till 4.5 kg. :) Men om man skulle köpa den stora (som är riktigt rejält stor) och bivypuppan, skulle man få en bra start, som dessutom är både vattentät och andas.

Går att få fatt i billigt för övrigt:

http://www.ebay.com/itm/Genuine-US-...ltDomain_0&hash=item2a2166de5b#ht_1186wt_1215

Här finns ett försök med en annan vinterhammock:

http://www.tothewoods.net/HomemadeGearDownHammock2.html

Senast ändrad:
En annan grej som jag skall göra på min hängmattta är att sy fast en meshficka i mitten på undersidan som är anpassad för mitt liggunderlag så slipper jag att det flyttar sig och hamnar snett m.m. vilket gärna sker i min DD-Travel.

Om du har en underquilt behöver du väl i och för sig inte något liggunderlag?

Med mitt Exped Synmat7 i hängmattan så sover jag som en prins och bättrar man på isoleringen ytterligare med en underfilt som även täcker sidorna, då sover jag som en kung..!

Allt blir större och tyngre på vintern och i stället för att behöva montera lösa delar i fält så är min tanke att skapa en komplett sovenhet som kan modifieras efter årstid. Vikten blir den samma beroende på vilken uppsättning man väljer att ta med, men den sitter ihop som EN enhet vilket förenklar uppsättningen.

Min hemagjorda hängmatta utan myggnät för vinterbruk är vatten och vindtät och väger 320 gram komplett med uppsättning. Min underfilt (också egentillverkad) som jag använder idag är i ett ganska tungt tyg och med syntetfoder och den viktar in på 1050 gram komplett med packpåse.
Min tanke är att med dunfyllning och lättare material få ner vikten till ca: 800 gram komplett och det borde funka.
Sen, om allt sitter ihop som EN enhet och packas i en påse vore kanon.

Absolut, låter som en lösning som borde kunna tilltala väldigt många som bor norrut. Här är det ju i det närmaste omöjligt att använda en hammock utan isolering. Jag prövade i juli när det var +15 på natten och det var jättekallt. :)

Egentligen borde väl det optimala om det fanns dubbla lager i botten där det nedre är fyllt med dun. Vanliga quiltar ligger på ca 500 gram dun, och det borde bli ganska lättvikt i en integrerad lösning ner till -15. På det viset trycker heller inte kroppen ihop dunet samtidigt som du har full integration. För att få hammocken ännu varmare skulle man kunna ha en lösning där man har två varianter ovanpå att välja mellan beroende på årstid. Myggnät på sommaren och någon typ av vindskydd på vintern som går att ta bort med hjälp av dragkedjor. Något i den här stilen:

http://hennessyhammock.com/catalog/products/overcover_2/

...men jag hade föredragit insydda fönster så man slipper den klaustrofobiska känslan som kan uppstå. Löser man ventilationen samt att både ovansida och undersida är vattentäta behövs egentligen inte tarpen heller. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg