Hennessy Hammock på vintern

Kanske kan vara att projekt om du ändå har mycket tid på dagarna. Du behöver bara en symaskin och elastiskt band. Sy i kanaler längst med varje sida och trä i tråden. Fixat! Sen kan du ju sy i kanaler längt kortsidorna om du verkligen vill få upp värmen.

he jag och sy att kompilera program kan jag men sy nä det klarar jag inte bra ;p

föresten har nån använt en UCO Original Candle Lantern nån gång? jag undrar för den verkar bra och denns djus håller i 9 timmar plus sen verkar helt ok om den välter så börjar det inte brina

Ska faktiskt köpa en till våren. Vetetusan om man vågar hänga den i hammocken dock. Får väl se. Tänkte köpa ljusen som är gjorda av bivax, som brinner mycket längre.

DD XL-tarp reflektioner

Min utgångspunkt är att jag behöver en Tarp som är mångsidig och fungerar i alla årstider. Jag har den senaste versionen där det finns rejäla förstärkningar vid varje linfäste i tarpen. Den gamla versionen har hällor fastsydda direkt i tyget. För min egen del är det viktigt att den fungerar i dåligt väder och det gör den verkligen. Tarpen är testad i kraftig blåst och i rejäl kyla och höll måttet med beröm godkänt. Det är en fantastisk känsla att hänga och dingla i sin hammock när vinden tjuter och regnet smattrar mot tarpen. I -17 är det skönt att vara skyddad mot isande kyla.

DD XL-tarp är en rejält och kraftig tarp. Med tanke på dess storlek är den ganska svår att få perfekt pitchad, men det går med lite övning. Vikten blir så klart inte speciellt låg med tanke på att den är kraftig och dessutom är så stor.

Det finns fyra fästpunkter i varje kortända vilket gör att du kan skapa en helt innesluten tarp. Den är inte sydd för detta ändamål men av någon anledning blir den faktiskt bättre i detta läge. Tarpen klarar rejäl vind utan att svaja det minsta.

Det som bekymrade mig vid inköpet var storleken. Tarpen är 4.5 meter lång vilket är en ganska perfekt längd för uppsättandet av hammocken. Vill du dessutom ha lite extra avstånd mellan träd och tarp krävs det träd som är över 5-6 meter och detta är inte optimalt för upphängandet av hammocken. Konsekvensen blir att du antingen får en hammock som hänger med för långt avstånd från träden eller en tarp som är kloss an mot trädet vilket gör att den blir svår att sträcka.

Väljer du "Porch mode" får du en väldigt mångsidig yta att röra dig på, och det blir en plats med gott om utrymme för att befinna sig i.

Skulle jag då rekommendera DD XL-tarp?

Om du är en viktjägare nej. Den väger rejält och tar ganska mycket plats.

Om du inte bryr dig om detta, absolut.

Tarpen är mångsidig, rejält stor och fungerar oberoende av årstid. Det är dessutom en Tarp du kan lita på i dåligt väder. Den är kraftig och har förstärkningar på 19 ställen. Har du ambitionen att stanna några dagar på en och samma plats är detta den ultimata tarpen. Du får en rejäl skyddad yta som fungerar som utrymme för det mesta utöver sovskydd. Hittar du och din kompis träd där du kan hänga upp två hängmattor har du skydd även för detta.

/L

Bilagor

• IMG_0338.jpg
    IMG_0338.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,698
  • IMG_0339.jpg
    IMG_0339.jpg
    35.7 KB · Visningar: 580
  • IMG_0340.jpg
    IMG_0340.jpg
    47.9 KB · Visningar: 594
  • IMG_0341.jpg
    IMG_0341.jpg
    50.3 KB · Visningar: 595
Senast ändrad:
Paket med XL

Jag har haft mina planer på att skaffa en hängmatta och tarp sedan i somras, och nu är det på gång. Tidigare har jag varit inne på att sy det själv, men efter lite självinsikt och tankeverksamhet så har jag kommit fram till att det inte kommer att hända nu. Tiden finns helt enkelt inte när jag kommer hem från jobbet :/
Så istället har jag riktat in mig på ett av Husky Gårds paket med DD Hammocks. Tyvärr är det ju så att jag hellre skulle vilja ha ett paket med deras Tarp XL istället för den mindre varianten, det skiljer ändå bara 300 gram... Så jag gjorde helt enkelt så att jag hörde av mig till dem och frågade om det gick att lösa på något sätt. Svaret blev att de faktiskt har ett paket med Tarp XL, men det finns bara inte på hemsidan :) Det kostar 1169 kr.
Är ni intresserade av det här, skicka ett mail till dem...

Kul!

DD-hammocks grejer brukar få bra recensioner. Du kan läsa min reflektioner kring XL-tarpen lite längre bak här i tråden. En av tarpens många fördelar är också att den kan användas till så mycket annat än just hammocktarp. Om du skulle spänna upp den framför en brasa har du t ex. en jättefin lägerplats. Räknar du med att varje person skulle behöva 90 cm sovplats har du med två tarpar en sovplats för 7-8 personer. Med tanke på priset kan det till och med vara motiverat att skaffa en extra. Den stora mängden öglor gör att du få många av olika sätt att få upp den och dessutom tar det bara några minuter:

Bilagor

• Ovanifrån.jpg
    Ovanifrån.jpg
    43.8 KB · Visningar: 573
Senast ändrad:
Jag har haft mina planer på att skaffa en hängmatta och tarp sedan i somras, och nu är det på gång. Tidigare har jag varit inne på att sy det själv, men efter lite självinsikt och tankeverksamhet så har jag kommit fram till att det inte kommer att hända nu. Tiden finns helt enkelt inte när jag kommer hem från jobbet :/
Så istället har jag riktat in mig på ett av Husky Gårds paket med DD Hammocks. Tyvärr är det ju så att jag hellre skulle vilja ha ett paket med deras Tarp XL istället för den mindre varianten, det skiljer ändå bara 300 gram... Så jag gjorde helt enkelt så att jag hörde av mig till dem och frågade om det gick att lösa på något sätt. Svaret blev att de faktiskt har ett paket med Tarp XL, men det finns bara inte på hemsidan :) Det kostar 1169 kr.
Är ni intresserade av det här, skicka ett mail till dem...

detta är min order från Husky Gårds med model 2012

Här kommer din order bekräftelse:
1 x Whoopie Suspension kit: 499kr
1 x DD Tarp XL + Sleeve + Cordage Kit + Frontline 2012 Paket pris: 1169kr
2 x 2 Ringar 99kr/förpackning om 2 ringar så 4 ringar: 198kr
Produkt total: 1866
Frakt: 75 + Postförskott 60
Total summa: 2001sek

det är väl denna pack du vill ha eller? 1 x DD Tarp XL + Sleeve + Cordage Kit + Frontline 2012 Paket pris: 1169kr

många klagar på ett det är typ omöjligt att få ner allt i bagen igen när man väl fått ut underpads och man behöver vara 2 för att få ner den, jag hade inga problem allt plus jag fick till och med mera saker i bagen en va i den när jag fick den med allt som är i Supershelter 4-Season detta har jag i den nu UnderCovers och UnderPads och Expedition Rainfly 70D Polyester, vist bagen ser ut som en 8onde månaden gravid mamma men va fan mera plats i ryggsäcken nu :). men det är altid enklare att packa ner saker hemma en packa ner det i ryggsäcken ute så denna lösning är nog bara ett plus på G ut men när man plockar ner allt då åker den säker ner i en egen bag Expedition Rainfly 70D Polyester

Jag klurar fortfarande på att skaffa snakeskins som rymmer hela faderullan. Upp mellan två träd, och sen dra isär. Klart!

Får nog skaffa en mindre underquilt först skulle jag tro, det är den som bulkar värst.

Jag klurar fortfarande på att skaffa snakeskins som rymmer hela faderullan. Upp mellan två träd, och sen dra isär. Klart!

Får nog skaffa en mindre underquilt först skulle jag tro, det är den som bulkar värst.

HH snakeskin är faktist mycket bra, plus dom har nån plast runt båda stora uppningarna så uppningen blir som stort O så det blir änklare att dra den över, plus dom har 1 tyg ögpla vid dom små uppningarna så man kan dra repet igenom så man inte tapar snakeskin även om man drar av dom helst för då är repet i dom 2 små öglorna, min hammock har ju okså Hex Rainflys under skinet så den klarar ret mycket skinet

Precis

detta är min order från Husky Gårds med model 2012

Här kommer din order bekräftelse:
1 x Whoopie Suspension kit: 499kr
1 x DD Tarp XL + Sleeve + Cordage Kit + Frontline 2012 Paket pris: 1169kr
2 x 2 Ringar 99kr/förpackning om 2 ringar så 4 ringar: 198kr
Produkt total: 1866
Frakt: 75 + Postförskott 60
Total summa: 2001sek

det är väl denna pack du vill ha eller? 1 x DD Tarp XL + Sleeve + Cordage Kit + Frontline 2012 Paket pris: 1169kr

Precis, det var det paketet jag fick info om, så det är vad det blir om en månad eller så. Skriv gärna vad du tycker om paketet när du har hunnit testa det lite

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg