Hennessy Hammock på vintern

Jag köpte den boken via iTunes för några veckor sedan. Jag tycker den är mycket läsvärd, men det mesta av informationen hade jag redan snappat upp på nätet, främst på hammockforums.net.

Slutsatser

Efter mängder av testande läsande och konverserande har jag nu kommit fram till en hel del slutsatser. Min utgångspunkt är att det ska vara enkelt (vikten har alltså inte varit i prioritet men så klart ingen nackdel). Här nedan finns några om än ganska vidlyftiga slutsatser i ganska ostrukturerad form. Tankarna kommer utifrån vad jag har testat, Warbonnet blackbird Double layer, och Hennessy Hammock Backpacker Asym Classic.

Hennessy Hammock
En mycket genomtänkt konstruktion som känns gedigen och är mycket skön att sova i. Själva grundtanken med att spänna upp, dra av Snake skins, och sedan bara förankra med två tältpinnar är den kanske mest enkla och snabba lösningen på marknaden. Jag gillar allt i ett - tänket där. Den asymetriska designen fungerar utmärkt, även om den asymetriska tarpen knappast klarar av speciellt mycket regn rent storleksmässigt. Något jag också tycker är väldigt smidigt är att den ska sträckas mellan två träd, och att den just ska vara sträckt. Detta medger att man kan sträcka den mellan träd med varierande avstånd vilket inte riktigt gäller för flera andra modeller. Där blir det viktigare att hitta träd med lite mer specifika avstånd såsom t ex. Warbonnet där vinkeln ska vara i ca 30 grader. (Rätta mig gärna om jag har fel på den här punkten).

Köper man en Hennessy behövs inte speciellt mycket tillbehör, i synnerhet inte om du väljer en med dubbel botten. Det finns en mängd olika modeller dessutom, beroende på vilka förutsättningar och krav som finns hos användaren.

HH kommer med bara linor vilket kräver knopar, eller någon form av modifiering.

Warbonnet Blackbird
Denna hammock är verkligen oerhört skön att ligga i, och även om om en Hennessy är skön, så är WBB skönare. Den är dessutom smidigare att sätta upp (om man väljer remmar), och man slipper samtidigt tree huggers för skonsam hängning i träden. Den har en footbox som kompenserar för att den inte är asymetrisk, som HH:n är och denna konstruktion är sannerligen helt perfekt för en diagonal helt rak sovvinkel. I hammocken finns en ficka där du kan lägga prylar vilket också är praktiskt. Vill man ha förvaringsutrymme i linan inne i hammocken är detta man behöver köpa extra.
Tyget i en WBB är mycket behagligt, och överlag får man en väldigt trevlig upplevelse av att ligga i den.

Tarp ingår inte i priset och detta måste också köpas till. Fördelen med detta är såklart att det finns en uppsjö olika tarpar på marknaden, men nackdelen är att det också blir kostsamt totalt jämfört med andra hammockar som erbjuder helhetslösningar.

Något jag saknar i båda varianterna är möjlighet att helt avlägsna myggnätet. Att detta är helintegrerat saknar logik då vi lever i ett land där detta är ett problem en begränsad period under året. I många fall använder Hammockcampare också underquiltar och därför borde det finnas färdiga fästen för detta, en enkel sak kan tyckas, men det finns bara på en enda jag har sett.

I användandet av en hammock ingår att hitta värme undertill och det är ett mysterium för mig att det inte finns isolerade hammockar på marknaden. Detta skulle segmentera hammockar, och man skulle då behöva köpa en hammock beroende på temperatur ungefär som när man köper sovsäck, men med tanke på hur dyra underquiltar är så borde detta knappast inte spela någon roll egentligen. Möjligheten att kombinera beroende på årstid går förlorad, och jag antar att det endast är detta som hindrar en marknad för detta.

Hos mig har det vuxit fram en (om än kanske ganska naiv) idé om att ha en hammock där allt är integrerat totalt. När du kommer fram till den plats där du ska stanna över natten spänner du upp din hammock mellan två träd, och drar sedan undan dina snakeskins. Där under finns sedan allt. Tarp, underquilt, överquilt (eller sovsäck), övernattningskläder och allt annat du kan tänkas behöva.

Problemen som behöver lösas med den här typen av lösning är uppenbara. Att få allt det här rätt komprimerat, och att få det hanterbart i ryggsäcken blir inte lätt, i synnerhet inte om det rör sig om vintercamping. Det borde dock gå att lösa. :)

Frågor på det?

Säker det inte är en husvagn du igentligen vill ha? :p. Jag själv är inte så kräsen jag kan klara mig med en uppen brasa sen sovsäck & underläge och vindskyd

När jag köper nåt då är det kvalité som är nr 1 sen vill jag inte ha allt inbyggt blir bara jobbigt spisjelt om man ska tväta den,

Jag är en varm Persson så jag brukar bara sova i underkläder sen ligga på underlägget och använda sovsäcken på sommaren,

bilden är när jag vaknade efter skön 9 timmar sömn på Falu Rockstad

Bilagor

• 247935_10150204669389590_562729589_6869250_2743107_n.jpeg
    247935_10150204669389590_562729589_6869250_2743107_n.jpeg
    60.7 KB · Visningar: 650
Fast allt du behöver ligger ju i hammocken istället för i ryggsäcken, det är enda skillnaden. fördelen blir att du inte behöver sätta i underquilt, packa upp säck, rodda med tarplinor eller packa upp sakerna i säcken. Omvänt slipper du samma procedur vid nedpackning vilket skulle betyda en rejäl förenkling.

Själva utgångspunkten för mig när jag började använda en hammock var att jag rätt och slätt bara lade mig på marken, i ett vindskydd eller liknande när jag gick till skogs. Jag hade en säck med vattentätt överdrag vilket gjorde att jag egentligen inte behövde något annat. Den var dessutom året runt -anpassad så säcken var allt jag behövde. I mitt tänk är egentligen detta utgångspunkten och jag vill komma så där enkelt i mesta möjliga mån även med min hammock.

jo jag förstår vad du är ute efter, men jag kan bara inte få det i mina tankar att få plats i en ryggsäck.

kan ju säga mina 2 tarp och hammock med snacke, och under cover och den där som händer unnder för att hålla sig varm allt detta får plats i en Lidl kasse det som inte får plats är Radiant Pads

sen för mig gör det inget om det tar några minnuter att sätta upp den, sen kommer jag ju köra med 4 ringar så det går ju snabbare då med

I mitt fall älskar jag att campa i riktigt dåligt väder, och dessutom på vintern: så min rigg ser helt annorlunda ut än din...

Sen, vad motsäger att själva "tuben" som allt ligger i faktiskt ÄR en ryggsäck? :)

nu blev jag nyffiken på din rigg, inte dax att ladda upp lite bilder i ditt foto album?, eller är det bara silver medlemar som jag som har fotoalbum?

Inget fotoalbum men det finns några bilder på min tarp (DD XL-tarp) här i tråden, och sen har jag en underquilt från Snugpak underblanket. Du har en rätt risig bild här:

Bilagor

• bild3.jpg
    bild3.jpg
    42.6 KB · Visningar: 906
Vad är den totala vikten din hammock klarar av? Jag valde min för jag väger över 110kilo plus kan ha nåt mera inne hängande inne i hammocken när jag sover

Min klarar 135kilo

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg