Slutsatser
Efter mängder av testande läsande och konverserande har jag nu kommit fram till en hel del slutsatser. Min utgångspunkt är att det ska vara enkelt (vikten har alltså inte varit i prioritet men så klart ingen nackdel). Här nedan finns några om än ganska vidlyftiga slutsatser i ganska ostrukturerad form. Tankarna kommer utifrån vad jag har testat, Warbonnet blackbird Double layer, och Hennessy Hammock Backpacker Asym Classic.
Hennessy Hammock
En mycket genomtänkt konstruktion som känns gedigen och är mycket skön att sova i. Själva grundtanken med att spänna upp, dra av Snake skins, och sedan bara förankra med två tältpinnar är den kanske mest enkla och snabba lösningen på marknaden. Jag gillar allt i ett - tänket där. Den asymetriska designen fungerar utmärkt, även om den asymetriska tarpen knappast klarar av speciellt mycket regn rent storleksmässigt. Något jag också tycker är väldigt smidigt är att den ska sträckas mellan två träd, och att den just ska vara sträckt. Detta medger att man kan sträcka den mellan träd med varierande avstånd vilket inte riktigt gäller för flera andra modeller. Där blir det viktigare att hitta träd med lite mer specifika avstånd såsom t ex. Warbonnet där vinkeln ska vara i ca 30 grader. (Rätta mig gärna om jag har fel på den här punkten).
Köper man en Hennessy behövs inte speciellt mycket tillbehör, i synnerhet inte om du väljer en med dubbel botten. Det finns en mängd olika modeller dessutom, beroende på vilka förutsättningar och krav som finns hos användaren.
HH kommer med bara linor vilket kräver knopar, eller någon form av modifiering.
Warbonnet Blackbird
Denna hammock är verkligen oerhört skön att ligga i, och även om om en Hennessy är skön, så är WBB skönare. Den är dessutom smidigare att sätta upp (om man väljer remmar), och man slipper samtidigt tree huggers för skonsam hängning i träden. Den har en footbox som kompenserar för att den inte är asymetrisk, som HH:n är och denna konstruktion är sannerligen helt perfekt för en diagonal helt rak sovvinkel. I hammocken finns en ficka där du kan lägga prylar vilket också är praktiskt. Vill man ha förvaringsutrymme i linan inne i hammocken är detta man behöver köpa extra.
Tyget i en WBB är mycket behagligt, och överlag får man en väldigt trevlig upplevelse av att ligga i den.
Tarp ingår inte i priset och detta måste också köpas till. Fördelen med detta är såklart att det finns en uppsjö olika tarpar på marknaden, men nackdelen är att det också blir kostsamt totalt jämfört med andra hammockar som erbjuder helhetslösningar.
Något jag saknar i båda varianterna är möjlighet att helt avlägsna myggnätet. Att detta är helintegrerat saknar logik då vi lever i ett land där detta är ett problem en begränsad period under året. I många fall använder Hammockcampare också underquiltar och därför borde det finnas färdiga fästen för detta, en enkel sak kan tyckas, men det finns bara på en enda jag har sett.
I användandet av en hammock ingår att hitta värme undertill och det är ett mysterium för mig att det inte finns isolerade hammockar på marknaden. Detta skulle segmentera hammockar, och man skulle då behöva köpa en hammock beroende på temperatur ungefär som när man köper sovsäck, men med tanke på hur dyra underquiltar är så borde detta knappast inte spela någon roll egentligen. Möjligheten att kombinera beroende på årstid går förlorad, och jag antar att det endast är detta som hindrar en marknad för detta.
Hos mig har det vuxit fram en (om än kanske ganska naiv) idé om att ha en hammock där allt är integrerat totalt. När du kommer fram till den plats där du ska stanna över natten spänner du upp din hammock mellan två träd, och drar sedan undan dina snakeskins. Där under finns sedan allt. Tarp, underquilt, överquilt (eller sovsäck), övernattningskläder och allt annat du kan tänkas behöva.
Problemen som behöver lösas med den här typen av lösning är uppenbara. Att få allt det här rätt komprimerat, och att få det hanterbart i ryggsäcken blir inte lätt, i synnerhet inte om det rör sig om vintercamping. Det borde dock gå att lösa.
Frågor på det?