Hemvärnet
När jag läs inläggen ser jag ennhel del av historia.
För det första kan jag säga att det nog förekommer en del som har kvar det gamla socken tänkandet och därmed också att det hör till med en "sex pack".
Dessa enheter fasas ut efter hand.
Både kvinnor och män kan vara med i Hemvärnet.
Att gå med i Hemvärnet betyder att om man passerar de instanser som kontrollerar att man är lämplig skall gå en introduktionsutbildning. Detta även om man fullgjort värnplikt. De som inte gjort värnplikt måste gå en längre utbildning.
När man sedan antigits och skrivit på hemvärnskontrakt förbinder man sig att fullgöra minst 20 tim årligen. Vid insatspluton minst 60 tim. Befäl gör skälvklart mer tid.
När man fullgjort sina timma får man en viss ersättning. För resor bilersättning.
Gör man inte någon tid så efter redan efter noll året får man lämna in vapnet.
Det är ett baskrav att fullgöra viss vapentjänst varje år. Om inte tas vapnet in.
Jag vågar påstå att det Hemvärn vi har idag är betydligt bättre än vad det var i forna tider.
De som är intresserad och lämpliga finns det stor möjlighet till utbildning. Man kan således anvansera från hemvärnssoldat till bataljonchef.
Varje kurs är från någon vecka ett flertal veckor.
Hemvärnets uppgift är i första hand att skydda samhället. Men också stödja samhället vid stora påfrestningar. Det kan gälla allt från skogbränder till eftersök.
Det är inget ovanligt att vi fullgör "skarpa" uppgifter till trots att vi lever i ett fredligt samhälle. En av dessa är den Högvakttjänst som vi fullgör.
För att gå Högvakt genomförs 2 till 3 helger med särskild träning inför högvakten.
Det är dock frivilligt att delta i denna.
Jag vill nog slutligen påstå att det är ett mycket fint kamratskap i Hemvärnet.
Jag föreslår att den som är intresserad eller undrar över något kan gå in på hemsidan på
http://www.hemvarnet.mil.se
och sedan till länkar på hemvärnsförbanden som är närmast din ort.
Ingvar