Du kanske har rätt, och min grundtanke är en enkel historia, fast med möjlighet att få undan huvudduken med typ en båge eller platta, och med bra andningsmöjligheter, och insektsskydd, så grejen kan användas även sommartid. Tycker det blir varmt, instängt och kvalmigt att sova med en mygghuva. Brukar sluta med att jag sliter av mig den.jarlmoden; sa:Raskesven; sa:Har någon erfarenhet av dessa? Synpunkter? Verkar vara bra grejor, särskilt i kombination med en tarp.
Raskesven
Fortfarande skeptisk, särskilt till de mer avancerade varianterna; Dessa bivvysar kostar mer än många tält ($250!), väger uppåt kilot och sen måste man tydligen ändå kombinera med ytterligare skydd som också väger för att de ska vara drägliga i regn. Kondens direkt runt sovsäcken verkar inte bra alls. Ett vindtåligt lättviktsskydd som tex Black Diamond Beta Light kostar £150, väger 620 gram och rymmer 2, eller 1 kan ligga med gott om plats. Blir säkert kondens med singleskin men den rinner ju ner längs sidorna. Vore jag raskesven skulle jag ta det enklare sovsäcksskydd jag redan har för tarpturen, och testa första natten utan.
Men, tror du det bildas kondens direkt runt sovsäcken i bipod (yttertyget heter "Todd-tex" och uppges "andas") och i varianten med event (som ju också ska släppa igenom kondens)? De är ju uppbyggda så att utandningsluften ventileras. Kondens ska alltså orsakas av den fukt kroppen ger ifrån sig. Antag att yttertyget vore GT och att utandningsluften ventileras; skulle det bildas kondens då också? Visst, om det är totalblött väder så blir det inte mycket ånggenomsläpp i GT. Men hur farligt blir det egentligen med bara kroppens utdunstning? På vintern märks den tydligt, eftersom tygets ovansida på min Arktic-säck efter en natt i runt -20 till -25 grader celcius då har en ishinna här och där, men det torkar man snabbt upp med eldens hjälp. (Har inte testat det själv med Arkticsäcken, men tydligen flyttas fryspunkten in i själva säcken om det blir kallare, säg -25 till -30 och neråt, därav den fuktspärr vissa då kör med).
Tanken med det hela är att kunna sova utan tarp om vädret så tillåter, men jag vill då ha en försäkring mot ev. nederbörd som kan komma under natten. Till det duger inte mitt nuvarande enkla sovsäcksskydd. (Det börjar dessutom bli väldigt slitet så jag måste ha ett nytt enkelt sådant också, till kåtan (skydd mot glöd). Vandrarkumpanen har ett Grevling, lite mer robust än mitt sovsäcksskydd.)
Vikt; om sovsäcksskyddet/enkla bivyn väger 750 g, tarpen 750 g, så blir min vikt 1125 g när vi går två stycken. Helsports skydd väger bara 460 g.
Kondensen i ett tält med enkelduk orsakas ju främst av utandningsluft och fukten från marken och ev. blöta kläder man tagit in? Det enda som skulle orsaka kondens i ett sovsäcksskydd/enklare bivy som ventilerar utandningsluften är väl som sagt den fukt som kroppen ger ifrån sig? Jag undrar jag hur farligt det kan bli?
Vad säger nermander; ditt sovsäcksskydd är ju av GT; hur är det med kondensproblemet?
Raskesven