Helsports sovsäcksskydd något att ha?

jarlmoden; sa:
Raskesven; sa:
Har någon erfarenhet av dessa? Synpunkter? Verkar vara bra grejor, särskilt i kombination med en tarp.

Raskesven

Fortfarande skeptisk, särskilt till de mer avancerade varianterna; Dessa bivvysar kostar mer än många tält ($250!), väger uppåt kilot och sen måste man tydligen ändå kombinera med ytterligare skydd som också väger för att de ska vara drägliga i regn. Kondens direkt runt sovsäcken verkar inte bra alls. Ett vindtåligt lättviktsskydd som tex Black Diamond Beta Light kostar £150, väger 620 gram och rymmer 2, eller 1 kan ligga med gott om plats. Blir säkert kondens med singleskin men den rinner ju ner längs sidorna. Vore jag raskesven skulle jag ta det enklare sovsäcksskydd jag redan har för tarpturen, och testa första natten utan.
Du kanske har rätt, och min grundtanke är en enkel historia, fast med möjlighet att få undan huvudduken med typ en båge eller platta, och med bra andningsmöjligheter, och insektsskydd, så grejen kan användas även sommartid. Tycker det blir varmt, instängt och kvalmigt att sova med en mygghuva. Brukar sluta med att jag sliter av mig den.

Men, tror du det bildas kondens direkt runt sovsäcken i bipod (yttertyget heter "Todd-tex" och uppges "andas") och i varianten med event (som ju också ska släppa igenom kondens)? De är ju uppbyggda så att utandningsluften ventileras. Kondens ska alltså orsakas av den fukt kroppen ger ifrån sig. Antag att yttertyget vore GT och att utandningsluften ventileras; skulle det bildas kondens då också? Visst, om det är totalblött väder så blir det inte mycket ånggenomsläpp i GT. Men hur farligt blir det egentligen med bara kroppens utdunstning? På vintern märks den tydligt, eftersom tygets ovansida på min Arktic-säck efter en natt i runt -20 till -25 grader celcius då har en ishinna här och där, men det torkar man snabbt upp med eldens hjälp. (Har inte testat det själv med Arkticsäcken, men tydligen flyttas fryspunkten in i själva säcken om det blir kallare, säg -25 till -30 och neråt, därav den fuktspärr vissa då kör med).

Tanken med det hela är att kunna sova utan tarp om vädret så tillåter, men jag vill då ha en försäkring mot ev. nederbörd som kan komma under natten. Till det duger inte mitt nuvarande enkla sovsäcksskydd. (Det börjar dessutom bli väldigt slitet så jag måste ha ett nytt enkelt sådant också, till kåtan (skydd mot glöd). Vandrarkumpanen har ett Grevling, lite mer robust än mitt sovsäcksskydd.)

Vikt; om sovsäcksskyddet/enkla bivyn väger 750 g, tarpen 750 g, så blir min vikt 1125 g när vi går två stycken. Helsports skydd väger bara 460 g.

Kondensen i ett tält med enkelduk orsakas ju främst av utandningsluft och fukten från marken och ev. blöta kläder man tagit in? Det enda som skulle orsaka kondens i ett sovsäcksskydd/enklare bivy som ventilerar utandningsluften är väl som sagt den fukt som kroppen ger ifrån sig? Jag undrar jag hur farligt det kan bli?

Vad säger nermander; ditt sovsäcksskydd är ju av GT; hur är det med kondensproblemet?

Raskesven

Rogen; sa:
Hej!

Jag har en helsport bivak 1:
Bivuak_ny.jpg

Har bara hunnit använda den 1ggr före vintern men då hade jag "tur"? att få testa den ordentligt istället. Svinkallt, storm? samt snö på kalfjället... Det fungerade bra, lite kondens blev det men mesta delen var mitt eget fel. Värsta problemet är att ta sig in och ut, om det regnar så blir det garanterat blött inne också! Men den väger löjligt lite, allt inkl pinnar får plats i sidofickan på ryggsäcken. Dock är det svårt att spänna upp nedre delen av skyddet när det inte finns nåt träd i närheten.
Hej, hej.
Hmm, svinkallt, storm och snö; funktionen för GT vad gäller ånggenomsläpp försämras ju också i minusgrader. Vad orsakade kondensen eftersom "mesta delen var ditt eget fel", låg du nere i bivyn och andades med bivyn helt tillsluten? Ser ut som om den har en ventil? Ser ganska tältlik ut bivak 1, hur hög är den i huvudänden? MÅSTE bivyn spännas upp i fotänden m.a.p. kondens?

Raskesven; sa:
Vad säger nermander; ditt sovsäcksskydd är ju av GT; hur är det med kondensproblemet?

Jag har bara använt det för enstaka nätter hittills så jag har inte tänkt på det. Men det innebär ju att det har aldrig varit så fuktigt att jag reagerat över det. Det som blivit fuktigt är överkanten av sovsäcken, och det på grund av att jag legat fel så det regnat in.

Jag har mestadels använt det vintertid, vid temperaturer runt noll (det är bekvämt att vara skyddad mot snöslask).

Raskesven; sa:
Hej, hej.
Hmm, svinkallt, storm och snö; funktionen för GT vad gäller ånggenomsläpp försämras ju också i minusgrader. Vad orsakade kondensen eftersom "mesta delen var ditt eget fel", låg du nere i bivyn och andades med bivyn helt tillsluten? Ser ut som om den har en ventil? Ser ganska tältlik ut bivak 1, hur hög är den i huvudänden? MÅSTE bivyn spännas upp i fotänden m.a.p. kondens?
Ja, det är som ett litet tält och det är ventil på huvudänden. Höjden är väl 60cm kanske? Kompisen har en likadan och han hade inga problem med kondens. Jag vaknade med både snö och is på insidan så sovsäcken var lite fuktig på en del platser. Jag hade packat in allt högst upp i skyddet så jag låg lite långt ned och därför antar jag att det var mitt eget lilla fel.

Den måste inte spännas upp men du får naturligtvis in mer luft mellan sovsäcken och skyddet då. Jag tänker då inte använda den där under vintern, men om sommaren tror jag den blir perfekt! :)

Raskesven, kolla in denna:

http://www.backpackgeartest.org/rev...r Reviews/Integral Designs Silshelter Review/

http://www.backpackgeartest.org/rev...t/?PHPSESSID=4f375d6e41ab428b9f07975a600f3ddd

"The Silshelter provides enough rain and wind protection that if you normally use a bivy with a tarp you can probably leave the bivy at home. This saves a bunch of weight. You'll still sleep warmer and drier than the tarp and bivy combination."

Nu fick jag habegär! :) Någon som vill köpa en Golite Lair 2 tarp för ca 925 SEK? :)

jarlmoden; sa:
Raskesven, kolla in denna:

http://www.backpackgeartest.org/rev...r Reviews/Integral Designs Silshelter Review/

http://www.backpackgeartest.org/rev...t/?PHPSESSID=4f375d6e41ab428b9f07975a600f3ddd

"The Silshelter provides enough rain and wind protection that if you normally use a bivy with a tarp you can probably leave the bivy at home. This saves a bunch of weight. You'll still sleep warmer and drier than the tarp and bivy combination."

Nu fick jag habegär! :) Någon som vill köpa en Golite Lair 2 tarp för ca 925 SEK? :)
Ja du, det kan ju vara ett alternativ. Påminner lite om den här, "paratipi", som jag väl slängt fram någon gång tidigare:

2manside.jpg

http://www.tipikifaru.com/paratipi.htm

Nackdelen med paratipi´n är att den väger som ett Akto, och då försvinner ju lite av poängen. Dock är den lite mer elaborerad i formen än Silshelter, med en upphöjning i bakänden så utrymmet nyttjas bättre.

Mindre än halvkilot för Silshelter förstår jag låter som guld i dina öron jarlmoden ;-) Och det är ju faktiskt i runda slängar samma vikt som Helsportskyddets 460 gram. Lättare än min tarp på 750 g. I citatet ur länkarna du gett jämför de typ antingen tarp + bivy (vilket var min ursprungstanke, tarpen i kombination med ett kraftigt sovsäcksöverdrag/lätt bivy istället för mitt tunna sovsäcksskydd), eller bara Silshelter. En sådan där grej måste räcka bra för skogen, utan något kraftigt sovsäcksskydd. Stång skulle för det mesta inte heller behövas, vilket ökar utrymmet.

Alla skydd har sina nackdelar och fördelar. Nackdelen som poängteras med Silshelter är tydligen att man måste krypa bak en bit om det är busväder med regn och blåst, eftersom dörrflärparna inte är helt stängda, vilket de inte ska vara heller p.g.a. då ökande kondens. Och då kan en lång person ligga med sovsäckens fotände i duken, där kondens kommer om man stänger in sig. Det kunde ha suttit en ventil, som på Bivy 1- varianten ovan, högt upp på Silshelter. Lättvädrat dock vad det verkar, och det går ju också att höja bakänden med ryggan eller någon pinne-lina i värsta fall. Mitt användningsområde blir till skogsvandringar, och där finns oftast bra skydd från vinden. Verkar också gå blixtsnabbt att få upp Silshelter.

Jag ska kolla runt lite till och fundera (har hela vintern med kåtavandringar på mig:) ) men Silshelter kan vara en höjdare för våren. Typ Tiomilaskogen under våren är som gjord för Silshelter:) Bra tips. Jadegrön och grå verkar finnas. Jag såg dock ingen prisuppgift....?

Mvh Raskesven

Två länkar till, som jag la under 2-manstälttråden;
http://www.thru-hiker.com/reviews.asp?subcat=3&cid=29
http://www.thru-hiker.com/detail.asp?PRODUCT_ID=ID101

"The Bottom Line: The sil shelter is amazing. I have used it for over 2,000 miles with great success even in bad storms. The shape is extremely weather worthy in comparison to rectangular tarps and tents"

Integralsilshelter.gif

"Jade" är för giftig för mig, skulle välja den ljusgrå.

$150 är riktpriset, tex från Backcountry Store i USA. Till UK skrev de att frakten skulle bli $30, plus momsen som jag har för mig är %17,5 här. Ca $211 alltså, ca 1600 SEK. Rätt ok.

http://www.backcountrystore.com/store/INT0004.html

Dörren skulle kunna förbättras, tex med krokar/blixtlås, kanske en "keps" upptill. Går nog att fixa själv om man vill. Men allt sånt väger, och enkelhet har en viss elegans.

Att den går att använda även på vintern och i blåst (med förstånd förstås), gör den mer prisvärd än vanliga tarpar.
[Ändrat av jarlmoden 2003-12-03 kl 00:02]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsnörden Helsports sarek down Bo och sova 17
Urwaldjaeger Helsports superlight yttertältväv + tält Bo och sova 2
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
lesliedouglas Tält vs sovsäcksskydd? Bo och sova 10
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
martin.skog Down Sleeping Bag, något att ha? Bo och sova 0
Bondmoran Hela tältpaketet eller lämna något? Bo och sova 7
Viktorious Äldre Hilleberg, något att ha? Bo och sova 18
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
joanna Scarp - något för ensamvandraren på kalfjället? Bo och sova 9
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
slimjim Robens Challenger 2, något att ha? Bo och sova 3
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Kalle E Självstagande - är det något att ha? Bo och sova 9
Kalle E Delbart sexmanna tält. Kan det vara något? Bo och sova 6
Haglöfs Twin Peak, något att ha? Bo och sova 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg