Helsports sovsäcksskydd något att ha?

Raskesven; sa:
Din tanke om Tyvekk som "groundsheet" i tarp antar jag beror på att du vill komma bort från blöt smutsig mark med säcken och annat, eller?

Jo dels det och dels för att jag har lite hösnuva, skönt att slippa gräset rätt i näsan om man campar på sådana platser. Har ripstop silnylon som groundsheet nu, samma typ av material som hillebergsdukarna. Bra butik f.ö.; http://www.pointnorth.co.uk/shop.asp Biten på 138x250 cm väger 220 gram men ska kortas lite.

nermander; sa:
Jag hade tittat på det många gånger när jag var där, 1200 stod det på prislappen...Det är inget man ska ha om man räknar med regn, men om man bara behöver gardera sig är det rätt bra.

Om en gtx-bivvy inte duger för långvarigt regn, vad är då vitsen? Mycket pengar om det bara är funkis i finväder då man kanske klarar sig lika bra utan eller riktig vinterkyla då billigare material kanske är lika bra?

jarlmoden; sa:
Om en gtx-bivvy inte duger för långvarigt regn, vad är då vitsen? Mycket pengar om det bara är funkis i finväder då man kanske klarar sig lika bra utan eller riktig vinterkyla då billigare material kanske är lika bra?

Problemet är alltså inte att duken släpper igenom vatten, problemet är att ta sig ut och in utan att få in en massa vatten. Regnar det en vecka i sträck behöver man antagligen möjliget att hängalite kläder på tork. Den möjligheten existerar ju inte alls.

Det är alltså främst problemet med utformandet av öppningen som är det kniviga här. Kombinerar man den med t.ex. en poncho som man spänner upp som ett litet tak ovanför huvudänden så förbättrar man funktionen avsevärt.

Re: Sovsäcksöverdrag

glanne; sa:
Pris på sovsäcksöverdraget o inköpställe i Sverige MVH Hans Ps vore trevligt med enmailbild om du har tack på förhand Ds
Var förbi Fliesbergs butik på Sveavägen i Stockholm. 1900 spänn tar de för Helsports sovsäcksskydd.

Raskesven

Raskesven; sa:
Sprättskydd från elden (jag har ju skaffat en ny Rab säck:) ), skydd mot skitig blöt mark och möjligheten, om jag känner för det, att sova med enbart himlavalvet som tak utan att riskera att vakna i en blöthög i form av en blöt dunsäck om det dyker in regn. Helsportvarianten går att stänga helt, med myggnät på vardera sidan om säcken i huvudhöjd.
Varför inte Rab Survival Zone? Det har fått mycket bra kritik och kostar "bara" 800 pix hos t.ex. LGJ. Den borde passa utmärkt till din Rabsäck iallafall... :)

Jag har använt ett par olika typer av överdrag, generellt tycker jag att problemet jag haft med bivacksäckar har varit att andningsluften kondenserar på insidan av goretexen och blöter ner sovsäcken, köpte ett billigt Fjällräven överdrag i nåt goretexliknande material på deras outlet i Stockholm för 250:- det funkar bra om man har huvudet utanför, kan tänka mig att det finns lite vassare varianter som har ngn typ av flik som gör att utandningsluft hamnar emellan sovsäck och tyget, kanske kan man lägga en jacka eller nåt annat imellan om man nu känner för att stänga in sig /Mattias

haskell; sa:
Varför inte Rab Survival Zone? Det har fått mycket bra kritik och kostar "bara" 800 pix hos t.ex. LGJ. Den borde passa utmärkt till din Rabsäck iallafall... :)
Tjena haskell. Jag var inne och kollade Rab´s Survival zone och, nja. Jag vill ha något mer vattentåligt, och möjlighet att stänga till med andningsmöjligheter. Helsports variant med andningsluckor med myggnät tycker jag verkar bra, blir användbart under insektssäsongen också. En båge istället för plattan som håller uppe huvudänden och vetskap om att materialet "andas" och är vattentätt vore perfekt.

darkhippo, nu är det ju värsta regnperioden, vore det inte läge att testa Helsports sovsäcksskydd?;-)
[Ändrat av Raskesven 2003-11-27 kl 22:51]

[/QUOTE]

darkhippo, nu är det ju värsta regnperioden, vore det inte läge att testa Helsports sovsäcksskydd?;-)
[Ändrat av Raskesven 2003-11-27 kl 22:51] [/QUOTE]

tjenare gott folk!

Ja, nu är det ju bra jägarväder. Kanske skulle dra ut en sväng i helgen. Det var ju ett tag sedan nu...

Skall se om möjligheten finns. Jag vill ju själv se vad det går för... :)

Jag återkommer på söndag med info isf.
Återigen är det någon som vill ha bilder så maila mig så ordnar vi det...
andreasm@bredband.net

Ha en bra helg!
/Andreas

Det verkar finnas hur många variationer som helst i sovsäcksskydd och bivy´s.

Bibler ( http://www.biblertents.com )har olika varianter, från platt sovsäcksskydd till kraftig bivybag med två bågar. Detta är deras mellanvariant "Bipod" ($250, 794 g), med en båge vid huvudet, andnings- och spanlucka, "andastyg" som är vattentätt och myggnät:

bipod.jpg

Andra varianter kommer från Integral Designs ( http://www.integraldesigns.com ), deras "Crysallis Bivy Bag", med ståltråd i huvan

INT0005.jpg

eller deras bivy i event, likartad i konstruktion som Bibler ovan:

buee.jpg

Har någon erfarenhet av dessa? Synpunkter? Verkar vara bra grejor, särskilt i kombination med en tarp.

Raskesven

Hej!

Jag har en helsport bivak 1:
Bivuak_ny.jpg

Har bara hunnit använda den 1ggr före vintern men då hade jag "tur"? att få testa den ordentligt istället. Svinkallt, storm? samt snö på kalfjället... Det fungerade bra, lite kondens blev det men mesta delen var mitt eget fel. Värsta problemet är att ta sig in och ut, om det regnar så blir det garanterat blött inne också! Men den väger löjligt lite, allt inkl pinnar får plats i sidofickan på ryggsäcken. Dock är det svårt att spänna upp nedre delen av skyddet när det inte finns nåt träd i närheten.

Rogen; sa:
Värsta problemet är att ta sig in och ut, om det regnar så blir det garanterat blött inne också!

Wettex-trasa!

Ser man bara till att hålla de fuktkänsliga sakerna borta från öppningen så kan man ju "städa" efter sig med en trasa när man har krupit in. Det förutsätter dock att det finns utrymme att röra sig för den manövern och det är väl just det som är problemet med en sån där.

Raskesven; sa:
Har någon erfarenhet av dessa? Synpunkter? Verkar vara bra grejor, särskilt i kombination med en tarp.

Raskesven

Fortfarande skeptisk, särskilt till de mer avancerade varianterna; Dessa bivvysar kostar mer än många tält ($250!), väger uppåt kilot och sen måste man tydligen ändå kombinera med ytterligare skydd som också väger för att de ska vara drägliga i regn. Kondens direkt runt sovsäcken verkar inte bra alls. Ett vindtåligt lättviktsskydd som tex Black Diamond Beta Light kostar £150, väger 620 gram och rymmer 2, eller 1 kan ligga med gott om plats. Blir säkert kondens med singleskin men den rinner ju ner längs sidorna. Vore jag raskesven skulle jag ta det enklare sovsäcksskydd jag redan har för tarpturen, och testa första natten utan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsnörden Helsports sarek down Bo och sova 17
Urwaldjaeger Helsports superlight yttertältväv + tält Bo och sova 2
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
lesliedouglas Tält vs sovsäcksskydd? Bo och sova 10
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
martin.skog Down Sleeping Bag, något att ha? Bo och sova 0
Bondmoran Hela tältpaketet eller lämna något? Bo och sova 7
Viktorious Äldre Hilleberg, något att ha? Bo och sova 18
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
joanna Scarp - något för ensamvandraren på kalfjället? Bo och sova 9
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
slimjim Robens Challenger 2, något att ha? Bo och sova 3
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Kalle E Självstagande - är det något att ha? Bo och sova 9
Kalle E Delbart sexmanna tält. Kan det vara något? Bo och sova 6
Haglöfs Twin Peak, något att ha? Bo och sova 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg