Helsingborg - helsingör, vad kan gå fel?

Hej!

Jag är nästintill nybörjare inom paddleriet, men är redan sugen på större äventyr. Första tanken som slagit mig är Helsingborg - Helsingör, det är ju "bara" ca 4km över, hur mycket - och vad - kan gå fel på den biten? Färjorna är väl ett halvstort problem ja. Hur hanterar ni större vågor med eran kajak?

Har även hört något om att det ska gå att ta sig ända ner till Afrika genom floder och åar, går detta? Det låter ju i sådana fall som ett framtida storprojekt om man inte slås av några andra roliga idéer :)
 
Största risken är nog att bli överkörd av något annat flytetyg. Dom flesta är ju snabbare, större och tyngre. Kolla på vädret. Strömmar? Annars är väl 4 km inte orimligt, men du ska väl hem också...

lycka till
 
Som sagt, det går mycket annan trafik i sundet och dom kommer både ofta och fort.

Har seglat en del i sundet och det kan vara strömmar upp till 5 knop och då är det inte bara att paddla 4 km, det gäller oxå att komma till det ställe du vill. Så det kan bli att paddla 4 km uppför en å med fem knop motström...

Kolla strömmar kan du göra här: http://www.dmi.dk/dmi/index/hav/havprognoser.htm

Bilden är från AIS om nån undrar.

Planera väl och ha kul!
 

Bilagor

  • 2011-04-14_140030.jpg
    2011-04-14_140030.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,443
Börja med vattnet, vinden, strömmen, trafiken. Vad är du van vid och vad orkar du?
Lågvindsdagar på insjöar med anständig vattemtemperatur bottnar för att så lite som möjligt kan gå fel. Sen är mycket upp till dig! Paddlingsturen är aldrig över förrän man lastat av hemma.
 
Minst hamnar underst

Det finns en massa spännande kajakturer att göra som innebär betydligt mindre risker än att paddla i ett av Sveriges mest trafikerade vatten. Stora fartyg och kajaker hör mycket dåligt ihop. Du riskerar inte bara att få studera undersidan på ett lastfartyg på nära håll, risken finns också att någon som försöker bespara dig den erfarenheten istället ställer till det när de försöker väja. Flera gånger om året sker olyckor i Öresund, ofta mellan stora fartyg och små fiskebåtar eller andra små fartyg.

Jag paddlat både i Göteborgs insegling och Furusundsleden och det är inga särskillt roliga sträckor, utan sådant jag varit tvungen att passera på väg någonstanns. Öresund har mer trafik ändå.

Vill man hänga upp sig på regler så går det bra att läsa följande häfte,
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009-44.pdf?epslanguage=sv
Se särskillt regel 9d:
"Ett fartyg får inte korsa en trång farled eller ett trångt farvatten om detta hindrar ett annat fartygs passage om det senare fartyget kan framföras säkert endast i sådan farled eller sådant farvatten. Det senare fartyget får använda den ljudsignal som föreskrivs i regel 34 d om det råder osäker-het om det korsande fartygets avsikter."

Annars är den regel jag har som rubrik på detta inlägg den enda man egentligen behöver hålla reda på som kajakpaddlare.
 
Håller med de andra här. Varför ett av Sveriges absolut mest trafikerade vatten? Vitsen med kajak är att den just tar sig fram dit andra båtar inte kan gå. Vi har oändliga områden av vatten där segelbåtar och motorbåtar riskerar att gå på grund. Börja där. Farleder är sådant som vi kajakister korsar fortast möjligt.

Om du nu ändå skall ta dig över sundet. Gör det tidigt på morgonen. Då slipper du de flesta fritidsbåtar och vädret brukar vara lugnare än mitt på dagen.

Varför inte rulla över med färjan och uppleva danska kusten med kajak? Slipp den farliga biten.
 
Om du nu ändå skall ta dig över sundet. Gör det tidigt på morgonen. Då slipper du de flesta fritidsbåtar och vädret brukar vara lugnare än mitt på dagen.

Kan bara hålla med. Men han ska väl hem också...

Sen finns ju en aspekt som inte har ett dugg med säkerhet att göra - Är detta en trevlig & rolig tur?
Jag känner inte dessa vatten så det får väl någon annan svara på.
 
Fast vi skall väl inte måla fan på väggen. 5 knops ström kan kanske uppstå under exeptionella förhållanden, men jag har aldrig varit med om sådant trots att jag seglat och paddlat i Sundet i 35 år. Normalt handlar det om 1-1,5 knops ström (just nu är det 0,9 knop NO enligt DMI: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/havobservationer/strom.htm)

Fartygen får man se upp med, men det handlar mest om att hålla koll och kanske vänta några minuter vid något tillfälle för att släppa fram någon – det är knappast som att korsa en trafikerad gata i stan.

För några år sedan arrangerades en havstävling Helsingborg-Helsingör med drygt 20 deltagare, utan några problem eller incidenter vid överfarten. Däremot är det olämpligt att ligga i färjeleden. Bättre att paddla över mellan Sofiero och Kronbord istället – en aning längre men betydligt lugnare.

Men när du behöver fråga hur vi hanterar vågor, blir jag betänksam. Har du inte erfarenhet nog att veta det bör du nog skaffa den erfarenheten under ett eller ett par år i säkrare vatten! Du beskriver dig som nästintill nybörjare – för nybörjare kan mycket gå fel...
 
Oj, tack för svar!

Dels kan jag väl erkänna att det är lite utav det ungdomliga egot som uppenbarar sig, "jag har paddlat kajak till Danmark, ska vi ligga? höhöhö". Men dels gillar jag också Danmarks kust, spenderade mycket somrar som barn där, och skulle gärna återse det en vacker dag. Slutligen är det ju också en utmaning. Man kan ju fråga sig varför folk klättrar K2, varför dom gör backflips med crossmotorcyklar, varför folk slåss med isbjörnar? Jag vet inte, utmaningen? Känslan? Adrenalinkicken?

Jag har "endast" paddlat i insjöar på Nya Zeeland, och på Sveriges västkust (bästkust), även litegrann inåt landet. Jag har också tyvärr varit särbo med min kajak senaste året. Men jag ser mig ändå som en nybörjare på öppet vatten, jag har ju inte korsat väg med mer än ett gäng fritidsbåtar. En våg är alltid en våg, men vad en segelbåt ger ifrån sig och vad en färja ger ifrån sig anser jag vara en prekär skillnad.

Detta är inget jag planerar att göra i morgon, utan bara en tanke som slagit mig.

Allt gott.
 
Väjningsregler

När kajakpaddling kontra annan sjötrafik kommer på tal brukar jag, förlåt om med den drucknes tjatighet, citera en dikt jag en gång läste i Yachting World:
Here lies the body of Michael O'Day
Who died maintaining his Right of Way
He WAS right, indeed, as he sailed along
But he's just as dead as if had he been wrong​

Passagen vid Helsingborg/Helsingör är inte bara Sveriges mest trafikerade vatten, det är ett av världens mest trafikerade.

Så ta det lite varligt där ute,,,

Jens
 
Om du nu känner ett obevekligt tvång att paddla från Skåne till Danmark så föreslår jag att du börjar längre söderut, till exempel Landskrona (eller kanske Ålabodarna är bättre). Därifrån kan du paddla till Ven, runda Ven och sedan fortsätta mot Danmark.

Det blir längre att paddla, men du kan stanna på Ven om du känner att du måste vila (Kyrkbacken på västra Ven är ett trevligt ställe....). Dessutom korsar du Öresund där det är förhållandevis brett, vilket betyder att de stora fartygen som går i nord-sydlig riktning inte är lika stressade av det smala sundet de skall ta sig genom (sträckan H-ör<->H-borg är riktigt smalt för ett stort fartyg, med tanke på att de skall hålla sig på rätt sida!). Dessutom slipper du färjorna H-ör<->H-borg helt och hållet.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg