Helsingborg - helsingör, vad kan gå fel?

Om du nu känner ett obevekligt tvång att paddla från Skåne till Danmark så föreslår jag att du börjar längre söderut, till exempel Landskrona (eller kanske Ålabodarna är bättre). Därifrån kan du paddla till Ven, runda Ven och sedan fortsätta mot Danmark.

Det blir längre att paddla, men du kan stanna på Ven om du känner att du måste vila (Kyrkbacken på västra Ven är ett trevligt ställe....). Dessutom korsar du Öresund där det är förhållandevis brett, vilket betyder att de stora fartygen som går i nord-sydlig riktning inte är lika stressade av det smala sundet de skall ta sig genom (sträckan H-ör<->H-borg är riktigt smalt för ett stort fartyg, med tanke på att de skall hålla sig på rätt sida!). Dessutom slipper du färjorna H-ör<->H-borg helt och hållet.

Tycker det låter som ett mycket bättre alternativ, dessutom är strömmen oftast inte så kraftig där nere. Mellan Helsingborg - Helsingör har vi ofta haft 3 knops ström när vi fiskat.

Jag paddlar inte kajak (i varje fall inte än) men jag jobbar däremot i Helsingborg precis där färjorna går ut och in i hamnen. Och som flera påpekat, det är väldigt trafikerat. Dessutom kommer andra fartyg som lotsbåtar, sjöräddningen mm i hög fart i detta vatten. Att ligga med en liten kajak verkar väldigt riskabelt.

Sedan är det aspekten hur de andra fartygen uppfattar en kajak. För mig förefaller det ungefär som att en cyklist skulle ge sig ut på motorvägen (med den skillnaden att cyklisten ju inte får cykla där). Skulle inte fartygsförare bli irriterade och upprörda?

I hamnen finns en hamnfogde som håller uppsikt över sundet och leder de fartyg som ska passera ut från och in i hamnen. Jag vet inte om denne överhuvudtaget kan uppfatta om det finns en kajak i vattnet. Och hur är det med kaptenerna/styrmännen på fartygen? Skulle de?

När det gäller vattenströmmar och vindar ser man tydligt hur det påverkar fartygen. Jag vet inte hur en kajak påverkas, men det ser ut att vara svårt att förutsäga hur färjorna går. Dvs om jag sitter i en kajak i närheten av farleden skulle jag ha svårt att på förhand veta var jag säkert kan paddla utan att behöva tampas med en stor färja.

H-H i kajak.

Inte många som verkligen paddlat sträckan som svarat mer än Björn så kanske jag borde göra ett inlägg som korsat sundet massor av gånger. Här var många negativa, tråkigt, detta är en normal paddling för oss Helsingborgare och andra Skåningar. Först skall du välja rätt startplats och mest lämpligt är Kallis som ligger utanför Helsingborgkanotisternas klubblokal. Skall du ha kortaste sträckan paddla mot marinan i Helsingör. Kolla strömmen och är det som idag helt bleke är det inte konstigare än att paddla i en insjö.

När du startar använd dig av bojarna, E4 röd, M4 vitröd och W4 grön. Du har dem som riktmärke och paddlar mot dem. Färjorna har överhuvudtaget inget med överfarten att göra då de går mycket längre söderut. Lastbåtar får du se upp med, tänk på att RoRo båtarna är snabba (de kan gå i över 20 km/h) och att de lastbåtar som kommer norrifrån ändrar riktning någonstans mellan Hellebaek och Helsingör. Vänta hellre och släpp förbi båtar än att chansa, när du lärt dig och har mer koll på båtarna är det mäktigt att kolla in båtarna på nära håll och du kan få lite fina surfvågor att nyttja av dem på din väg över. Båtarna väjer inte för de ser dig förmodligen inte ens.

Du bör så klart ha testat att paddla i vågor innan du ger dig över, ensamräddning med roll eller flottör bör du kunna ifall oturen skulle vara framme. Börja med att träna några gånger paddla ut till första bojen och nästa gånga andra bojen. Det är spännande och ger mer kickar att paddla i djupt vatten än att ligga och glida vid strandkanten, det är ju havskajaker vi har så varför inte använda dem som sådana. Vågorna kan bli höga och djupa men de bryter inte där ute... om det inte blåser hårt.

Även om det är fint väder när du ger dig över så måste du ha koll på vädret när du skall köra hem, SMHI är inte att lita på så ha en plan B eller bli en duktig paddlare. Jag har paddlat över på 22 min. som snabbast men också varit med om att det tagit över 1,5 timme i hårt väder och ström. Räkna med 35-40 minuter i normalfallet. Själv tycker jag att Öresund här uppe är ett av Sveriges absolut bästa paddelvatten då det har så skiftande karaktär hela tiden, allt från plattvatten till höga vågor att leka i.

Någon nämde olyckor och det har aldrig skett någon olycka med kajaker inblandade här, däremot har vissa fiskare för sig att de äger sundet och struntar i att de ligger i vägen vilket irriterar lastbåtarna. Någon direkt olycka har jag inte hört talas om i detta fallet heller.

Ja detta är en kul tur! Trevlig? Det som ger kickar ger en livskvalité!

Helsingborgkanotisterna har turer över sundet några gånger om året och vill du lära mer om vildvattenpaddling så håll utkik efter tidningen Paddling. Gå en kurs hos nedanstående eller Helsingborgskanotisterna och även andra företag här nere kan även hjälpa dig skall jag kanske säga så ingen påpekar att det är reklam.

Kör hårt!

Leif/Aterra.se

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg