Helsingborg - helsingör, vad kan gå fel?

Hej!

Jag är nästintill nybörjare inom paddleriet, men är redan sugen på större äventyr. Första tanken som slagit mig är Helsingborg - Helsingör, det är ju "bara" ca 4km över, hur mycket - och vad - kan gå fel på den biten? Färjorna är väl ett halvstort problem ja. Hur hanterar ni större vågor med eran kajak?

Har även hört något om att det ska gå att ta sig ända ner till Afrika genom floder och åar, går detta? Det låter ju i sådana fall som ett framtida storprojekt om man inte slås av några andra roliga idéer :)

Största risken är nog att bli överkörd av något annat flytetyg. Dom flesta är ju snabbare, större och tyngre. Kolla på vädret. Strömmar? Annars är väl 4 km inte orimligt, men du ska väl hem också...

lycka till

Som sagt, det går mycket annan trafik i sundet och dom kommer både ofta och fort.

Har seglat en del i sundet och det kan vara strömmar upp till 5 knop och då är det inte bara att paddla 4 km, det gäller oxå att komma till det ställe du vill. Så det kan bli att paddla 4 km uppför en å med fem knop motström...

Kolla strömmar kan du göra här: http://www.dmi.dk/dmi/index/hav/havprognoser.htm

Bilden är från AIS om nån undrar.

Planera väl och ha kul!

Bilagor

• 2011-04-14_140030.jpg
    2011-04-14_140030.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,442
Börja med vattnet, vinden, strömmen, trafiken. Vad är du van vid och vad orkar du?
Lågvindsdagar på insjöar med anständig vattemtemperatur bottnar för att så lite som möjligt kan gå fel. Sen är mycket upp till dig! Paddlingsturen är aldrig över förrän man lastat av hemma.

Minst hamnar underst