Helikopter från Kiruna till Keb?

Skall släpa med mig ett kompisgäng om 12 pers upp till Keb över en långhelg i sommar och för att vinna tid vid fjällstationen undrar jag om någon vet om man kan flyga helikopter från flygplatsen istället för från nikka, samt någon uppfattning om kostnad?
 
helikopter

det blir dyrt i mina ögon sett, sen vet jag inte hur stor din börs är. Men räkna med minst 3 lyft beroende vilken helikopter som flyger och varje runda kostar säkert 6000 kr dyrt eller billgt får du avgöra själv.
Varför inte välja abisko eller riksgränsen i stället med så stort sällskap
 
Abisko eller Riksgränsen? Ni ska upp på Keb, eller vad? Det är väll minst lika långt där från i så fall? Riksgränsen är väll t.o.m. längre.

Jag hade valt en stortaxi till Nikka och så heli från Nikka till Keb station.

Annars finns det väll många andra mer lätt tillgängliga och vakrare ställen om det nu inte absolut måaste vara Keb. T.ex. Abisko och Riksgränsen som ... (kan inte se nu vem som skrev det) skriver. Ska ni på station eller opp på topp?
[Ändrat av Anjo Ártico 2005-01-05 kl 23:12]
 
Jo keb är det sagt.

Får väl kolla med helikopterbolaget. Är det Norrlandsflyg som kör där uppe eller?
 
Heli

Helikopter
Regelbunda transporter under säsong finns med Norrlandsflyg. Kostnad 500 kronor (år 2003) för en person med 20 kilos packning. Det finns också möjlighet att flyga helikopter direkt från Kiruna flygplats. Givetvis går det även att chartra en helikopter och i viss mån själv välja var man vill bli avsläppt. Tänk dock på att helikopterresan är väderberoende och ställs in vid dåligt väder (låga moln, regn, stark vind mm).

Detta hämtade jag på http://www.kebnekasie.nu

Norrlandsflyg har tel: 0970-140 65

MVH JoBev
 
Hoppas du vet att helikopterbuller är förbannat irriterande för dem som drar till fjälls för att få stillhet och ro. Âr någon i sällskapet rullstolsburen? Om inte kan ni ta taxi/ buss och gå i några timmar.
 
nils73; sa:
Hoppas du vet att helikopterbuller är förbannat irriterande för dem som drar till fjälls för att få stillhet och ro.

Jag drar till fjälls för att få stillhet och ro, men inte störs jag av några helikoptrar under turen! Dessutom så är det nog lite väl naivt att tro att man ska få det tyst när man drar Kebnekaise, man blir ju inte direkt ensam i området...

Vad det sedan gäller flygoperatören så är det för närvarande Kallaxflyg/Kirunaflyg påhttp://www.kirunaflyg.se/ finns aktuella telnr mm.

/Jesper
 
polarhund; sa:
Jag drar till fjälls för att få stillhet och ro, men inte störs jag av några helikoptrar under turen! Dessutom så är det nog lite väl naivt att tro att man ska få det tyst när man drar Kebnekaise, man blir ju inte direkt ensam i området...

/Jesper

Det beror ju när och var man går. Sista turen runt Kebnefjällen mötte jag kanske 2 turister och 10 samer på 5 dagar. Argumentet att det redan är exploaterat håller inte för att vi ska uppmuntra/ tillåta ONÔDIG helikoptertrafik.
 

avslutad210712

Gäst
Skulle vilja ha det tyst och fint när jag går kurs i Sthlm för nog är det en massa onödig trafik där. Tycker att vi förbjuder all privatbilism i Sthlm för jag behöver inte det för jag orkar gå.
 
nils73; sa:
Det beror ju när och var man går. Sista turen runt Kebnefjällen mötte jag kanske 2 turister och 10 samer på 5 dagar. Argumentet att det redan är exploaterat håller inte för att vi ska uppmuntra/ tillåta ONÔDIG helikoptertrafik.

Frågan i ursprungs inlägget gällde ju en långhelg under sommaren dvs den tid på året då det går regelbundna helikopterturer mellan Nikkaluokta och Keb, sedan så är sannolikheten för att möta endast 2 turister under den tiden så gott som obefintlig. Men som du skriver visst finns det tidpunkter då man kan få "vara i fred" i Kebnekaiseområdet, men den tiden är inte under sommaren.

Själv så anser jag inte att argumentet "jag vill ha tystnad när åker till fjällen" håller för att förbjuda trafiken på de få sträckor som den finns. Att hitta ställen i fjällen där man inte ser eller hör en helikopter under hel vecka finns. Det där med att skriva onödig helikopter trafik är ett helt ointressant i sammanhanget eftersom det inte finns någon absolut definition av nödvändig eller onödvängig. För piloten som flyger helikoptern så är flygningen nödvändig för hans/hennes inkomst, medans den flygningen för dig är helt onödig.

Kanske att en diskussion om helikotertrafikens vara eller icke vara i fjällen bör föras i någon annan tråd?

Mvh Jesper
 
avslutad210712; sa:
Skulle vilja ha det tyst och fint när jag går kurs i Sthlm för nog är det en massa onödig trafik där. Tycker att vi förbjuder all privatbilism i Sthlm för jag behöver inte det för jag orkar gå.

Applåder!! Du hann före!!!

Mvh
Peter P.
 
Lysande jämförelse... ok så ingen form för begränsning är nödvändig? Vore det inte bättre att bygga en väg fram till Kebne toppstuga via Durlings led? Kanske detta är en "konflikt" mellan toptursfantaster och gammaldags turåkare som också ser turen fram till foten av fjället som en upplevelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 49
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Islet Helikopter? Fjällvandring 3
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
L-O SAREK-Helikopter!!! Fjällvandring 46
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg