Helikopter från Kiruna till Keb?

crazy; sa:
Jag håller med om att Helikoptertrafik borde förbjudas helt (förutom ambulans såklart)i många områden. Jag avskyr att se helikoptar åka över mig. En stor del av min fjällupplevelse blir förstörd. Dessutom tycker jag att man skall begränsa biltrafiken i Sthlm också. hurra för biltullar! Att dra en liknelse till att förbjuda all trafik i sthlm tycker jag är en väldigt dålig jämförelse.

Dessutom ogillar jag alla dammar som sossarna har byggt i fjällen. Jag ogillar även kalhyggen, Fiskecamper, Nätfiske osv

Om jag hade varit diktator hade vi haft kvar en bit "orörd" natur i fjällen. Allt måste inte exploteras. Synd att folk inte fattade det förän vid typ 1950-talet.

Jag tycker staten borde köpa ut Samerna. Är det någon som inte vill så låt han bo kvar. Ge dom en stor summa pengar och elda upp alla renvaktarstugor. Behåll kåtorna. Tänk att ha ett större område utan några större tecken på civilitation. Gud vad trevligt.


Jag är ju lantis så jag har lite svårt att skillja på när du eventuellt är ironisk... Annars tycker jag buller och exploatering av fjällen är viktigt att diskutera (eller ännu bättre lobba riksdagen). Vissa førsøker ju tyvärr førstøra diskussionen med med "guilt by association" anklagelser typ du är stockholmare. Før øvrigt håller mina nya landsmän norrbaggarna på att avliva de sista vargarna i gränstrakterna, de hade 20 nu har dom 15 och alfahanarna är skjutna = splittrade flockar och fler rivna får. Kanske borde jag lobba stortinget också.
 

avslutad210712

Gäst
Mepps; sa:
Jag tycker vi ska köpa ut stockholmsområdet istället, tänk vad trevligt det skulle vara den dagen man inte hittar några större tecken på civilisation där! hehe.. *skratt* F'låt, kunde inte låta bli! :)

Vaaaaaaa har man hittat tecken på civilisation i Fjollträsk. Måste vara en världssensation
 
niben; sa:
Skall släpa med mig ett kompisgäng om 12 pers upp till Keb över en långhelg i sommar och för att vinna tid vid fjällstationen undrar jag om någon vet om man kan flyga helikopter från flygplatsen istället för från nikka, samt någon uppfattning om kostnad?
Få se nu om jag har uppfattad dig rätt. Ni ska alltså flyga från Stockholm till Kiruna. Flyga från flygplatsen direkt till fjällstationen för att ni är så stressade att ni inte ens hinner vänta på bussen.
Jag som tyckte höjden av stressade fjällresenärer redan var uppnådd när folk började flyga från nikka. Stanna hemma i stället och ta en avkopplande promenad och fundera över varför ni är så stressade.
/Thomas J
 
Mepps; sa:
crazy; sa:
Jag tycker staten borde köpa ut Samerna. Är det någon som inte vill så låt han bo kvar. Ge dom en stor summa pengar och elda upp alla renvaktarstugor. Behåll kåtorna. Tänk att ha ett större område utan några större tecken på civilitation. Gud vad trevligt.
Hahaha... och då skulle det bli bra? ..herreg*d! :)

Och varför ska vi köpa dem ut? Det är ju deras land!

Jag tycker vi ska köpa ut stockholmsområdet istället, tänk vad trevligt det skulle vara den dagen man inte hittar några större tecken på civilisation där! hehe.. *skratt* F'låt, kunde inte låta bli! :)

*asgarv*

Det var lite hårddraget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 49
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
fson "Med helikopter över Sarek" Fjällvandring 10
Kerran Helikopter i Sarek Fjällvandring 3
Islet Helikopter? Fjällvandring 3
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
L-O SAREK-Helikopter!!! Fjällvandring 46
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg