Jag använder alltid min telefon på flyget el i sjukhus, inga problem alls. Jag t o m får göra det..
MVH Tony
MVH Tony
ALj; sa:Med mer än 30 års erfarenhet av elektronik tycker jag att den som förbjuder GPS-mottagare, men utan någon tvekan godkänner datorer, spel och annan icke specificerad elektronisk utrustning, ger ett dilettantiskt intryck. Det finns också en hel del information att hitta på Internet om denna fråga. Jag har inte sett några moderna belägg för att GPS-mottagare skulle vara en säkerhetsrisk i flygplan.
Det finns helt säkert rätt många moderna apparater (t ex moderna laptopdatorer) som utstrålar viss effekt i samma frekvensområde som en GPS-mottagare strålar i. De som konstruerar elektroniken i flygplanen måste vara medvetna om detta och anpassa elektroniken efter detta (och i förekommande fall modifiera gammal elektronik). Det får ju inte vara så enkelt att få ett flygplan att störta att man bara behöver ta med en hembyggd elektronikpryl som sänder ut farliga frekvenser.
Anders
Tony_Avesta; sa:Alltså.
Jag var fullkomligt allvarlig i mitt påstående att jag alltid använder min mobil på flyget, samt att det faktiskt är helt tillåtet. Det är förövrigt en GSM trippelbandare. Snören ingick dock inte i paketet vad jag sett.
MVH Tony
Brune; sa:Jag var rätt ”tidigt ute” med att skaffa en GPS men rätt ”sent ute” med att skaffa en mobiltelefon. Men hur som helst, första gången jag var ute och paddlade efter det att jag köpt mobiltelefonen så provade jag att ringa hem till mig själv (telefonsvararen), egentligen mest för att kolla GSM täckningen. Till min förvåning så hängde sig min GPS. Vilken knapp jag än tryckte på GPSen så hände ingenting. Jag var tvungen att plocka i och ur batterierna för att få igång GPSen igen. Provade ett par gånger till med samma resultat.
Per Brune /civilingenjör Y
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tips: GPS på SAS-flighter | Navigering | 4 |