Heja SAS

Sån har jag haft

En sån telefon har jag också haft. Det gäller bara att komma ihåg att hålla snöret mellan burkarna spänt, annars fungerar det inte alls.

Anders
 
Re: Säker på vad?

ALj; sa:
Med mer än 30 års erfarenhet av elektronik tycker jag att den som förbjuder GPS-mottagare, men utan någon tvekan godkänner datorer, spel och annan icke specificerad elektronisk utrustning, ger ett dilettantiskt intryck. Det finns också en hel del information att hitta på Internet om denna fråga. Jag har inte sett några moderna belägg för att GPS-mottagare skulle vara en säkerhetsrisk i flygplan.

Det finns helt säkert rätt många moderna apparater (t ex moderna laptopdatorer) som utstrålar viss effekt i samma frekvensområde som en GPS-mottagare strålar i. De som konstruerar elektroniken i flygplanen måste vara medvetna om detta och anpassa elektroniken efter detta (och i förekommande fall modifiera gammal elektronik). Det får ju inte vara så enkelt att få ett flygplan att störta att man bara behöver ta med en hembyggd elektronikpryl som sänder ut farliga frekvenser.

Anders

Du skulle bara veta vilka gamla fossiler det finns till uppfinningar som flyger runt uppe i lufthavet...
Visst, GPS, IRS och R-NAV är ju nya men om du forskar lite i hur en ILS fungerar och kanske en VOR/DME så ska du nog se att väldigt lite har förändrats sedan 60 talet... Om du tittar in i en modern 737 så ser allt väldigt prydligt och digitalt ut, men egentligen är det teknik som uppstod under 60 talet som fått en ny "makeup"!

GPS- ja, ni vet...
IRS- Inertial Reference System
R-NAV- Area Navigation
ILS- Instrument Landing System
VOR- VHF Omnidirectional Radiorange
DME- Distance Measuring Equipment

MVH/samme

PS. I många fall kan det räcka med att du stör ut en viktig "Com" frekvens t.ex. Arlanda approach så har du ordnat ett rejält kaos... dagens lufttrafik bygger till 98% på röstkommunikation och muntliga färdtillstånd...
[Ändrat av samme83 2002-10-29 kl 12:04]
 
Nu kan jag inget om diverse standarder hit och dit, men jag har hört talas om folk som har haft problem med privatimporterade bilar från USA, deras elektronik har fått fnatt när de kört igång våran typ av GSM-telefoner.

Mvh
/ Stefan
 
Mobilen störde ut GPSen

Jag var rätt ”tidigt ute” med att skaffa en GPS men rätt ”sent ute” med att skaffa en mobiltelefon. Men hur som helst, första gången jag var ute och paddlade efter det att jag köpt mobiltelefonen så provade jag att ringa hem till mig själv (telefonsvararen), egentligen mest för att kolla GSM täckningen. Till min förvåning så hängde sig min GPS. Vilken knapp jag än tryckte på GPSen så hände ingenting. Jag var tvungen att plocka i och ur batterierna för att få igång GPSen igen. Provade ett par gånger till med samma resultat.

Var sedan och hälsade på några i bekantskapskretsen som hade GPS, och provade men det var inga problem med att ringa från mobilen i närheten av deras resp GPSer, av samma fabrikat som min, men av en annan modell. Jag var då inne i stan och mobiltelefonen sände förmodligen med mindre effekt än när jag var ute och paddlade.

Så jag tycker man ska inte vara för säker att ”modern elektronik” inte är störningskänslig, även om den är CE-märkt eller godkänd enligt något direktiv. För övrigt tror jag (utan att ha mätt eller provat) att en dator skickar ut mer skit i omgivningen än vad GPSen gör.

Per Brune /civilingenjör Y
 
Alltså.

Jag var fullkomligt allvarlig i mitt påstående att jag alltid använder min mobil på flyget, samt att det faktiskt är helt tillåtet. Det är förövrigt en GSM trippelbandare. Snören ingick dock inte i paketet vad jag sett.

MVH Tony
 
Tony_Avesta; sa:
Alltså.

Jag var fullkomligt allvarlig i mitt påstående att jag alltid använder min mobil på flyget, samt att det faktiskt är helt tillåtet. Det är förövrigt en GSM trippelbandare. Snören ingick dock inte i paketet vad jag sett.

MVH Tony

Kan du utveckla resonemanget något! Vadå helt tillåtet?

Hans
 
Re: Mobilen störde ut GPSen

Brune; sa:
Jag var rätt ”tidigt ute” med att skaffa en GPS men rätt ”sent ute” med att skaffa en mobiltelefon. Men hur som helst, första gången jag var ute och paddlade efter det att jag köpt mobiltelefonen så provade jag att ringa hem till mig själv (telefonsvararen), egentligen mest för att kolla GSM täckningen. Till min förvåning så hängde sig min GPS. Vilken knapp jag än tryckte på GPSen så hände ingenting. Jag var tvungen att plocka i och ur batterierna för att få igång GPSen igen. Provade ett par gånger till med samma resultat.

Per Brune /civilingenjör Y

Det du beskriver är ett typiskt problem. Man kan lätt förstå vad som händer om ett sytem måste startas om i ett flygplan. Det är dessutom därför det är flest restriktioner under start och landning.

Hans
 
Har en Sony Ericsson P800.

Den har en funktion som heter "Flight Mode" då stängs allt vad GSM av i nallen, men allt annat kan användas. I detta fall handlar dt ju nästan om en handdator med kamera och allt, så man kan ju skriva mail eller vad sjutton som helst som nu går att göra med denna apparat, sen när man landat så slår man på ´GSM-delen och sänder iväg det man jobbat med "offline" så att säga.

Klurigt tycker jag.


MVH Tony
 
elektronik

Har ni inte spårat ur litet nu.
Tror ni inte piloten hittar, eller behöver han hjälp med navigationen. Varför annars insistera att ha gps´en påslagen.
 
Har du TV?

I så fall, tittar du på nyheterna nån gång? Om du gör det så är det väl i de flesta fall för att få veta sånt som du egentligen klarar dig utan att veta.

Samma sak med GPS i flygplan. Jag tycker också det är kul att inte bara behöva sitta där uppe och glo ner och undra "Vad är det vi ser nu?". Inte för att det hjälper piloten att jag vet, men för mitt eget höga nöjes skull.

Anders
 
Lustigt

Det här har blivit en något lustig diskussion. Det började med att jag berättade att SAS numera inte tycker att det är farligt med påslagna GPS-mottagare. Sedan har en massa folk försökt att få mig att förstå hur farligt det egentligen är.

Och varför ha på GPS:en i planet? Jag är, min ålder till trots, fortfarande barnsligt förtjust i att titta ut genom fönstret vad jag än åker med. Det blir alltid en stor fettfläck kvar på rutan efter min nästipp. Åker jag bil eller tåg får jag reda på var jag är genom en massa skyltar. När jag flyter ser jag inte dessa, och då är det skitkul att ha en GPS som talar om vad det är jag ser.

Den baskarta som ingår i t ex Garmins Legend (säkert samma som i Vista) räcker mer än väl för Europa. Den har snarare för mycket information än för lite. Jag tycker faktiskt att det är intressant att veta vad den stad eller den flod eller vad det nu än är man passerar heter.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henan Tips: GPS på SAS-flighter Navigering 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg