• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hej! Det skulle vara kul att se hur Du ser ut!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

avslutad210712

Gäst
DU är en fjant, gå och polera Dina jättenya prylar!



Jag har fler argument:
Du känner att Du begriper allting bättre.
Det finns en aspekt Du inte har tänkt på: Ta en Linux/FreeBSD -dator. Kan Du ens påstå att Du kan hålla den vid liv 5-10 år?
En Sun UNIX går med lätthet att hålla vid liv i 15-20 år.
Jag är i en branch där det är viktigt att vara medveten om klimat- och miljö-påverkan.
Om jag kan behålla min Sun UNIX i säg 15 år och vara nöjd med den, så behöver det inte tillverkas lika många nya datorer.
T.ex. metallen tenn tas fram i gruvor i utvecklingsländer för handkraft och usel ersättning.

OK, Linux liknar UNIX. Men jag gillar känslan av att sitta med en äkta UNIX - det är en utmaning att bemästra operativsystemet, och jag gillar den sortens utmaningar.

Orkar inte blanda mig i religions-debatten angående operativsystem - har nog av sånt tjafs varje dag på jobbet och vi kör alla OS som nämts tidigare i tråden och säkert ett antal till som kan dyka upp så småningom.

Miljöaspekten. Tror nog att även strömförbrukningen har en viss betydelse när man pratar miljö och då är det så att vi virtualiserat ett antal servrar och jag gissar att 80 virtuella servrar som kör på 4 fysiska maskiner drar mindre effekt än 80 gamla SUN/INTEL/MAC/AMD eller vilken hårdvara man nu än diskuterar. Om man pratar en enskild dator så kanske inte strömförbrukningen har någon större betydelse så länge man använder värmen till att värma upp sin bostad.
 
Miljöaspekten. Tror nog att även strömförbrukningen har en viss betydelse när man pratar miljö och då är det så att vi virtualiserat ett antal servrar och jag gissar att 80 virtuella servrar som kör på 4 fysiska maskiner drar mindre effekt än 80 gamla SUN/INTEL/MAC/AMD eller vilken hårdvara man nu än diskuterar.

Elförburkningen för kylning minskar också drastiskt när man gör detta.
 
ni tycker jag att ni är liiite fisiga och taskiga mot slutte.. ni missar den stora fördelen med sun/unix systemet han har hemma, eftersom skiten inte kan användas till något annat än att palla upp sängen så måste han ta sig till närmaste bibliotek för att kunna använda en dator till mer än ovan nämnda, detta skapar faktiskt möjligheter till ragg på bilblioteket..

då kan han säga:
-du vet kexet, jag har 3 sekunder på mig att säga detta men jag ett feett unix system hemma så jag måste hänga här..
 
Hur många på jobbet är du intresserad av då?
Nu var ju inte frågan ställd till mig utan avslutad210712 o det är ju möjligt att den ställdes till honom för att han har ett jobb med särdeles oattraktiva kvinnor eller inga alls men... Jag har träffat ett antal kvinnor på olika jobb, bl a mamman till min son. Den sista var en ung, förtjusande norrländska som inte alls verkade bry sig om min skriande BMWbrist. Så dissa inte jobbet som raggplats men ragga med takt o ton, man ska inte behöva känna sig obekväm på jobbet.
 
ok jag erkänner.. jag är både den burdusa och lätt osmidiga Patric och den torra och lite mer trista Patrik Törnkvist.. jag har multipel personlighet och när jag glömmer min medicinering så förvandlas jag från en bänkpressande månskensbonde till en torr reservofficer..

FÖRLÅT MEN JAG KAN INTE HINDRA MIG SJÄLV... JAG ÄR BÅDE PATRIC/K MED C och K.. HAHA!!
Ojojojoj, men du har åtminstone fått (recept på) medecin. Tack gode gud för svensk sjukvård.

Vem är du nu?
 
Nu var ju inte frågan ställd till mig utan avslutad210712 o det är ju möjligt att den ställdes till honom för att han har ett jobb med särdeles oattraktiva kvinnor eller inga alls men... Jag har träffat ett antal kvinnor på olika jobb, bl a mamman till min son. Den sista var en ung, förtjusande norrländska som inte alls verkade bry sig om min skriande BMWbrist. Så dissa inte jobbet som raggplats men ragga med takt o ton, man ska inte behöva känna sig obekväm på jobbet.

Jag dissar absolut inte jobbet som raggplats!! Jag var bara nyfiken. Jag är själv sambo med en förtjusande kvinna jag träffat på.... jobbet!
 

avslutad210712

Gäst
Elförburkningen för kylning minskar också drastiskt när man gör detta.

Japp. Kylningen drar också en del effekt men jag brydde mig inte om att nämna det eftersom den delen är beroende på om man har någon form av värmeåtervinning på utgående kylningen och hur bra den är.

Fast nu känns det som att vi är lååååååååångt från utsidans egentliga diskussionsämnen :)
 
Dom senaste dagarnas trådar är som att öppna ett stort kinderägg. Alltid en överraskning. Fortsätt bara. Kan knappt jobba längre utan sitter och fikar och läser Slotte trådar....

Keep'em coming!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.