Använt båda modellerna
Jag har ägt och använt Anjan 2....samt har nu ett Helsport Fjellheim Superlight camp 3 och kan ge dig lite mera inputs!
I valet mellan Anjan 2GT och Fjellheim Superlight Camp 2 el 3 så skulle jag ta Helsporten. Det pga det är lättare samt har betydligt mera utrymme inne i tältet.
Vikten som någon nämner(ej stämmer) kan jag inte hålla med om, i mitt fall väger mitt 3-manna in på strax under 2100g.
Så ett tvåmanna väger ju bara in på 100g mindre.
Anjan, bra ventilation och du behöver inte oroa dig för att det ska "blåsa" genom tältet, för när luften kommer in från backen så sveper den liksom in och runt, så man får en riktigt bra ventilation utan att det blåser igenom! Vidare har Anjan ett något kraftigare golv, absolut.
Dock är det betydligt mindre utrymme inne i tältet, andra bågen har en höjd av 80cm mot Helsports 103cm, samt att Helsport har längre avstånd mellan tältbågarna vilket ger bättre utrymme
!
Helsport, bra rymlig absid, bra ventilation, grymt stort innertält. Kan säga att min 3:a är Större inuti än ett Hilleberg Nammatj 3GT.
Tältgolvet är tunt och halkigt, siliconiserat… Deras golv är samma väv som deras kraftigare tält använder som ytterduk. Vet dock flera användare som använt dom i åratal utan att det blivit några hål eller så. Är du osäker, tillverka en footprint, tyvek eller så...ca 150g.
Det har enklare lösningar i vissa fall, men inte mindre funktionsdugligt för det.
Båda tälten står emot kraftig vind, gillar att tälta exponerat och dom står pall riktigt bra. Ser dock inte Superlighten som ett vintertält ovan trädgränsen.
Ska du använda det som enmanstält eller ska ni vara två?
En liten post jag skrev om mitt tält tidigare:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87920