https://fiskejournalen.se/vetenskapligt-stod-for-danskt-release-tackel/
Där kan den som vill läsa om små trekrokar och bilda sig en uppfattning.
Gällande tid på dygnet. Jo flest fiskar borde ju krokas när flest fiskar är aktiva. Men gryning och skymning verkar ju överlag stämma bra för flertalet rovfiskar är mest aktiva då. Sjunkande vattentemperatur låter också som en faktor för öringen.
Kanske att det är färre människor i rörelse som stör den i vattnet kan ha lite påverkan? I alla fall i vissa vatten.
Annars har jag varit ute idag. Krokade en havsöring som tyvärr släppte när det började bli dags för landning. Tiden på dygnet borde ha varit väldigt nära 18:00.
Gick längs kusten på en utav öarna i Göteborgs skärgård. Hade inte tänkt fiska här först men min första plats var inte så bra som jag gissat ifrån kartor.
Det var mycket klättrande och annat. Platser som ser ut att ligga när och lätt tillgängliga hade oftast en lodrät bergvägg ivägen, en för bred skrevs att ta sig över och ett par meter högt och omöjligt tätt buskage.
Efter ett tags letande hittade jag en vik som såg riktigt bra ut. Ganska grund., vinden borde trycka in vatten där.
Så efter en massa klättrande nådde jag fram. På andra kastet kände jag tap, tap,.. tap. Gjorde några snabba vevtag, paus och då kom hugget.
Hittade några fler bra platser. Fick en följare.
Sedan på väg tillbaka tog jag en sväng förbi viken jag tappade öringen i. Blev ingen mer öring där men en pigg näbbgädda livade upp lite i alla fall.
Men annars är jag fast i det här nu känner jag. Leta platser och sedan hitta fisk.