Haute Route

Cliff inte ensam!

Det finns en bok till!

"High level route", av Eric Roberts. Skriven på 70-talet men utgiven i nya versioner flera gånger, senast i mitten av 90-talet.
Innehåller flera fotografier på bergspass och toppar med lämplig färdväg inritad.
Bilderna är dock helt klart från 70-talet, eller äldre (?) syns på utrustningen och kläderna.
Finns på Amazon.com samt Kartbutiken på Kungsgatan i Stockholm.

Författaren, Eric Roberts, vet jag inte mycket om, men det är troligtvis inte densamme som hollywoodskådisen tillika bror till Julia Roberts.
Upptäckte dock när jag gjorde en sökning på internet (IMDB) att det finns en svensk "porrskådis" som ibland kallar sig för Eric Roberts.
En synnerligen aktiv sådan också... Eller vad sägs om uppåt 200 filmer mellan 1970 och 2000!!! Kanske är det han som skivit boken?

Jakten på utrustning går vidare. Skidvalet föll på Völkl G4, 188 cm, med Diamir Freeridebindningen på. kanske inte det traditionellt självklaraste valet, men jag har tidigare blivit helfrälst på G41, som den hette förut och räknar med att dess extra tyngd och längd uppvägs av åkegenskaperna, gentemot randoskidor.
Jag är inte helt nybörjare på toppturer och använde förut nämda G41:eek:r med Alpine Trekkers, vilket har funkat perfekt.
Har också insett det nödvändiga i att skaffa randoskor och har testat några nya och begagnade, utan att hitta rätt. Scarpa Denali, säger många, men det finns ju en uppsjö av modeller och här är jag ganska rudis. Vill ha något som liknar alpinpjäxor, men med "gåläge" och gummisula. Lutningen på skaftet är ju klart annorlunda och anledningen till detta har jag inte lurat ut än. Det borde väl finnas normala justeringsmöjligheter även här?

Dag 2?

Det börjar närma sig. En liten detalj bara. Vilket är att föredra -att övernatta i Champex, eller i Bourg St Pierre, den andra natten? Det är ju en transportsträcka däremellan som man då antingen gör på kvällen eller på morgonen. Antar att det är bättre att slippa göra detta på morgonen, men det verkar i Pete Cliffs bok, som om det går att övernatta även i Champex?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg