Haute Route 5 dar = vilken säck?

Arcteryx

Håller med om att efter Arcteryx behöver man inte leta efter något annat. Har en mindre modell av Bora (35) som jag använder till skridskoåkning, dag- och toppturer på skidor och tom löpning. Har aldrig förut testat en så skön säck! Du hittar den på Tierra-butiken på Vasagatan i Stockholm.

Har ROC 45...

och har använt den på turer av olika slag; alltifrån -27 C med 15 m/s på Helags till puder på 3500 meter i Iran...

Säcken är av god kvalité, inget snack om den saken. Däremot håller jag ju med om att allt inte känns 100%-igt. Kännslan är bättre i 'teryx.

Den eg. stora nackdelen som jag ser det är öppningsspännet som sitter dolt och är svårt att få upp. Alla andra säckar är bättre där. Skidhållarna funkar utmärkt, men yxan kan göra det svårt att komma åt just lockets spänne...

Säcken sitter dock mycket bra och fungerar bra på alla andra sätt. Ryggplattan är super.

Nackdel: Det finns ingen påse eller krok att lägga / hänga vattenpåsen i / med.

Men det är ett bra köp för 1500 spänn..

/föhl

Jag har gått på randonee med ucpa tidigare och då har även ryggsäck ingått i priset. Du kan ju kolla om det inte gör det på din tur också.

Ha det så kul!

Även jag är en sann kritiker av det mesta som kommer från Haglöfs. Det är väl inte fel med budgetprylar, men Haglöfs är ju knappast budget utan hutlösa priser för mycket diskutabel kvalitet. Doch har dom ofta nya och roliga ideer, men det bär liksom aldrig hela vägen fram.

Som vanligt rekommenderar jag Lowe Alpine i ryggsäcksväg, mycket billigt i Chamonix!!!!
Själv har jag Alpine Attack 50, en klockren säck som spöar Haglöfs ROC 45 med hästlängder till priset av endast 1000 kr!
Och vill man ha en extremt "ren" säck så har Lowe många alternativ.

Ta en titt på http://www.cham3s.com och köp säcken i Chamonix!

/Magnus

Rock vs. alla andra

Den här tråden har utvecklats till en ryggsäcksdiskussion!

Okej, det är kanske inte lika bra kvalite som en Arcteryx men priset är ju nästan dubbelt så högt!

Haglöfs Roch 45 typ ~1500, Borea 3300 på och Khamski 2500 (www.sasquatch.se). Dvs jag kan köpa två säckar för samma pris som en och dubbelt så bra är då inte Arcteryxen...

Har haft en Climber 35 tidigare men efter en reklamation sålde jag iväg den! Men kvaliten och funktionerna är bra mycket bättre på de nya säckarna tycker jag!

Kvaliten får man väl se efter 10 år, det är svårt att säga efter så här kort tid, har någon haft en Arcteryx säck i 10 år så kan de ju lägga in ett inlägg om ett långtidstest!

Och tittar man på Borean som har en massa blixtlås så litar jag ju hellre på en enkel säck utan blixtlås en en avancerad med blixtlås! Det är ju inge kul om blixtlåset pajar på fjället!

Det känns oxå som Borean har en massa funktioner som man kanske aldrig använder... Massor med fickor osv. Men det klart jag var väldigt nära att köpa Borean eller Khamskin ;-)

Bärsystemet tycker jag är bra på alla säckarna, något bättre på Arcteryxen.

Se även recensionerna på recensionsbanken om Rock 45!

Har även en gammal Lowe Alpine 50 och den var kalas första tiden men efter ca 10 år är väven helt slut...

Min Klättermusen därimot är nästan som ny efter 12 år:)

Jag skall återkomma om 10 år med en Rock recension så får vi se ;-)

gammal borea

jag har haft en borea i 5 år och använt den flitigt. när jag tvättat den ser den fortfarande ut som ny. jag var också orolig för blixtlåset men det har klarat alla påfrestningar med glans. jag köpte den i Kanada och det visade sig vara nåt fel på konstruktionen på blixtlåset till topplocket- efter att ha redogjort för problemet på tierra i sthlm fick jag direkt ett nytt topplock. det är bra med världsgarantier.

3 säckar

arcteryx borea - för finsmakaren

arcteryx khamsin 52 - för gramjägaren

arcteryx bora 40 - för "mångsysslaren"

Jag köpte billigt!

Min haute route är nu avklarad och här kommer lovad rapport.

Det som skulle bli en 5-dagars tur blev bara 4. Eller t o m 3 och en halv. Snöläget kring Chamonix tillät inte annat än en rejäl tjyvstart med buss. I och med det kom vi fram till Zermatt en dag för tidigt, och på den extra dagen besteg vi Breithorn 4165 meter, samt åkte offpist i Zermatts skidsystem. Inget synd om mig alltså.

Men säcken då? Jo, snål som jag är köpte jag Everest Technology Adventure 45 som var prissatt till 699 kronor, men som av någon obegriplig anledning bara kostade 499 kronor när jag kom till kassan. Väl uppe i bergen är dock priset oviktigt, där gäller bara hur grejorna funkar och, det vill jag lova, den funkade utmärkt. Den satt bra på ryggen, den rymde alla prylar, den höll snön borta från insidan och…ja, vad mer kan man önska? Jo, eventuellt kanske jag skulle önska att den var tvådelad så att man kunde nå packning från botten också. Som det var nu hände det lite för ofta att det man skulle ha låg längst ner i botten. Men man får väl lära sig att packa smart.

På utsidan, innanför den praktiska luckan, satt spaden säkert hela veckan. Med hjälp av en extra skidrem kunde jag när jag så önskade spänna fast skidorna mitt bakpå säcken istället för en skida på varje sida, då hamnade skidorna lite högre upp och jag inte slog i pjäxorna baktill när man gick samt att jag slapp slå armbågarna i bindningarna.

Nu återstår bara och se hur länge den håller….
Men vid nästa tur så kommer säcken med igen!

Som bonus lyckades jag spänna fast ett helt flak öl utanpå säcken efter att jag handlat på båten hem.

Mvh Robert

Grattis

Roligt att du är nöjd med såväl resa som säck.
Var själv en gång sugen på en Everest men tyvärr
passade den inte hur jag än försökte få till inställningarna. Slutade med att jag köpte en Bora40. Kostade mig 1300:- mer, men då slapp jag få ont i hela kroppen efter 5 minuter. Men märkessnobberi ger jag inte mycket för. Brukar dock alltid rekommendera Berghaus, Klättermusen, Marmont, Hilleberg, Norröna etc ;-).
Enda motvikten till alla märkesprylar är armens kläder som jag tycker är suveräna eftersom de passar för mig!

/mats

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg