Re: Re: Snabba kurvor....
Jag tror helt enkelt man får mer optimal arbetssituation i kurvan med konstant mothåll, vilket gör att man kan ge maximalt frånskjut hela tiden. På raksträckan får man alltid en glidfas med låg kraftöverföring. Maximal kraft kan bara anläggas när kroppen lutar kraftigt i slutet av skäret (i dubble-push är det kanske lite annorlunda).
Nu är skridksoåkning en ganska komplicerad rörelse, och eftersom det fortfarande görs nya innovationer, är det en signal att vi inte förstår allt. Så vem vet.
Enligt (vanlig enkel) fysik får man ingen acceleration när "cetrifugalkraften" släpper, och det är heller inte mer energikrävande att åka i cirkel en rakt fram. Möjligen kan en åkare utlösa någon upplagrad energi (typ spänd fjäder i kroppen) men jag tror inte detta är huvudförklaringen.thureb; sa:Jonas.O; sa:...Men är inte en av anledningen till att det går fortare i kurvor jmf med på raksträckorna att man lägger in mer kraft i kurvorna för att motverka kraften som strävar efter att "kasta" iväg dig ur kurvan? Sen när kurvan "plötsligt" upphör får man en slangbella effekt när centrifugalkraften snabbt minskar medans din kraftinsats i skären fortfarande är relativt stor och nu i större utsträckning fokuserad i åkriktningen rakt fram. Därför upplever man en fartökning i utgången av kurvan.
En strävan efter konstant hastighet innebär alltså att det är mer energikrävande att svänga än åka rakt fram......väldigt förenklat...
Tittade i Publows bok. Han för ungefär ditt resonemang Jonas. Om åkaren går in i kurvan med t ex 30 km/h så behövs större kraft i kurvan att hålla centrifugalkraften stången än som behövts för att hålla 30 km/h på rakan. Den extra kraften behövs inte längre efter kurvan och då upplevs det som att farten ökar. Ligger kanske något i det. Jag tänker att det blir lite som när en diskuskastare släpper diskusen och den far iväg i tangentens riktning med lite högre fart än diskusen hade i svingen.
Jag tror helt enkelt man får mer optimal arbetssituation i kurvan med konstant mothåll, vilket gör att man kan ge maximalt frånskjut hela tiden. På raksträckan får man alltid en glidfas med låg kraftöverföring. Maximal kraft kan bara anläggas när kroppen lutar kraftigt i slutet av skäret (i dubble-push är det kanske lite annorlunda).
Nu är skridksoåkning en ganska komplicerad rörelse, och eftersom det fortfarande görs nya innovationer, är det en signal att vi inte förstår allt. Så vem vet.