Och om korvbiten är en fågelunge eller kaninunge?
Jag förstår att du inte har umgåtts speciellt mycket med hundar..
Men om en fågelunge eller kaninunge ligger längst med vägkanten i skogen så JA den löper en viss risk att bli tagen av en kopplad hund.
Jag har med egna ögon sett en kopplad hund ta en kaninunge på min parkeringsplats. Gjorde ägaren fel? Det finns ju faktiskt olyckshändelser och de drabbar hundar, hundägare, kaninungar och kungen själv.
Det strikta hundägaransvaret är inte tänkt som en moralisk regel utan att om det är DIN kaninunge som ligger där längst med vägen så har du rätt till ekonomisk kompensation från hundägaren eftersom hundägaren är ansvarig för all ekonomisk skada hunden orsakar (även på inbrottstjyvar etc).
Om man tycker att det är ett stort problem att kopplade hundar kan ta en fågelunge längst vägkanten så är det nog enklast rent filosofiskt om man är motståndare till att folk ska få ha hund öht.
Annars blir det ju löjligt..
Men om hundägaren inte är inom synhåll? För det är som sagt var den siutationen jag talar om. Jag ser en hund som kommer springande mot mig (eller som rentav kommer inspringande i mitt tält), ägaren syns ingenstans.
Hundägarens närvaro spelar ingen roll. Om det pågår ett allvarligt hot mot person eller egendom får du värja dig utan straffpåföljd, sk nödvärn.
Tycker du att åsynen av en lös hund utan ägaren i närheten är ett "allvarligt hot" ska du nog kolla lite hur andra använder begreppet, och om du fortfarande insisterar ska du nog söka behandling för din fobi.
Om hunden attackerar spelar det ingen roll om ägaren står där eller inte, du har givetvis juridisk rätt att värja dig. Du får dock inte använda mer våld än vad situationen kräver.
Det är helt okej att TYCKA att man ska få skada andras djur om man ser dem utan ägare, men det är så frustrerande när folk ska ta till felaktig juridik för att försvara sin moral. Det går liksom inte att diskutera med någon som tar till helt galna argument för sin sak. Och just den här lös-hund-diskusionen har jag haft hundra gånger om. Sällan med hundrädda men ofta med besserwissrar födda på 40-talet som tror att de har gjort rätt för sig hela livet.
Hundrädda människor brukar som sagt hälsa glatt som tack för att jag respekterar dem och håller avstånd.
Och om en hundägare anklagar mig för skadegörelse (eftersom en hund räknas som egendom) så ligger bevisbördan på åklagaren. Så hundägaren för försöka förklara hur denne hade hunden under uppsikt utan att se hunden.
Här har du ju rätt iof, alltså att åklagaren måste bevisa att du skadat hunden om du ska fällas för skadegörelse. Hundägaren behöver dock inte förklara om denne hade uppsikt eller inte, eftersom bristande uppsikt inte ger dig rätt att skada hunden.
Rikta din misskund mot de hundägare som ger skötsamma hundägare dåligt rykte.
Alltså jag stora problem med folk som anser sig ha rätt att använda våld mot andra, djurplågare, till och med större problem med folk som blandar ihop juridik och moral eller hänvisar till lagar som de inte begriper istället för att bara säga vad de tycker. Och folk som generaliserar och bildar sig åsikter som gäller "alla hundägare", "alla invandrare", "alla män" osv baserat på några få (eller många) individers beteende.
Slarviga hundägare, stökiga ungar, fartsyndare, småtjyvar, folk som slänger fimpar på gatan... de har jag ingen misskund mot (härligt ord, länge sen jag använde det!). Allt behöver inte vara perfekt i min värld.
Fattar inte vart du vill komma..
.. och Nermander.. jag går ju väldigt hårt mot dig nu. Jag har haft hund i 20 år och just det här resonemanget har jag hört många gånger förr och blivit enormt frustrerad. Jag följer det här forumet mycket mer än vad jag skriver i det och uppskattar verkligen er som brukar skriva här och dela med er av era kunskaper. Så jag vill be om ursäkt för ev. personangrepp, det är verkligen inte menat som det även om det står dig fritt att bli förbannad om du vill såklart. Väljer trots allt att skicka detta utan att läsa det igen. Hej svejs.
P.S. Råkar väldigt sällan ut för lösa hundar utan kontroll men unde rmina år med hundar har jag sparkat min beskärda del av hundar som kommer fram till mina hundar. Har aldrig behövt sparka så hårt att en hund skadar sig för att få fram mitt budskap. Men det är inte tanken på att sparka en hund som gör mig förbannad.