Sprit-Bränsle
Hej på er!
Som samlare av campingkök har jag undersökt det här med alkohol-bränslen till dessa lite..
Dometic, som säljer bl a Origo HeatPal, har ett bränsle som heter Origonol, vilket i princip är samma som Tenol. ca 90% etanol, och 10% metanol. I början hade de dock ca 19 % metanol, och resten etanol och denatureringsämnen.. Detta fick dock inte säljas på bensinstationer etc, pga av att Kemikalieinspektionen satte stopp för det.. Med anledning av att metanolen (=träsprit) är dödligt giftig. I många andra länder används metanolen i sig självt som denatureringsmedel i spritbränslen...
Lite upplysningar om metanol:
13 grader lägre kokpunkt än etanol, som kokar vid 78 grader Celsius
Volymsutvidgningen är 10% högre hos metanol i förhållande till etanol.
Viskositeten (trögflutenheten) hos metanol är hälften mot etanolen.
Dessutom är energiinnehållet i metanol lägre än i etanol.
1 liter metanol motsvaras av 0,75 liter etanol.
Så ju mer metanol man blandar i, desto längre tid tar det innan det kokar... Dock sotar det mindre.. Jag har pratat med folk som kör ren metanol i ex vis sina båt-kök. När det brinner är det inte mycket farligare än något annat som brinner..
Dock bör man vara försiktig med att doppa fingrar eller andra kroppsdelar i det.. eftersom även detta kan ge förgiftningssymptom... Jag kör själv med ca 20% metanol i T-röd.. (köpte 5 liter ren metanol i en lokal färgaffär.. konstigt nog fick de sälja det.. tror jag... åtminstone fick jag köpa det..
Ingen så där användbar information egentligen, men lite utökande av kunskaper, kanske..
Lite värdelöst vetande..
mvh
/Jörgen
http://hem.passagen.se/josv/hemsida.html