Hantering stormkök

Har aldrig testat att köra mitt trangia i diskmaskin (och det verkar som jag ska akta mig för det!), men vad jag märkt har det aldrig varit något problem med vattenbadsvarianten. Kanske diskmaskinen sliter mer om det är högre temperatur?
/Stina

Jag kör alltid mina triangiakärl en vända i maskinen när jag varít ute... om dom inte är helt rena... har inte märkt någon försämring eller strävhet på ytan... och rena blir dom.

Fast jag kör iofs alltid på ekonomiprogrammet, kanske sliter det mindre?

Thomas

Kör även jag mitt Trangia i maskinen. Inga problem alls.

Ang. Metanol.

Är inte det giftigt? Tänker på ångorna...

Har dålig erfarenhet av maskindiskmedel i kombination med lågbudgetstormkök. Köpte ett sånt för ett år sen på Biltema eller Rusta (minns inte). Efter att ha testat det på en endagstur orkade jag inte riktigt diska det (kändes inte värt besväret, köket var av engångskaraktär). Så: skjuts in i diskmaskinen.
När det kom ut var ytan alldeles sträv, känslan var ungefär samma som naglar på svarta tavlan.

Förmodligen var köket tillverkat av någon billig (?) legering, som tålde maskindisk sämre än andra. Jag har någon gång diskat någon del av ett trangia, med helt annat resultat. Materialet var mycket klent, det blev tumformade bucklor när jag tryckte i botten på stekpannan...
Om den beskrivningen liknar ditt kök, Slaghöken, så kan viss försiktighet vara på sin plats.

/OJ

Det låter som mitt. Tack för varningen- jag är lite misstänksam mot lågbudgetköket just för att det verkar lite klent över lag. Hittills har jag bara vågat handdiska. Provade du att lämna tillbaka det till butiken och klaga? Det ska nog vara riktigt trangia för att tåla maskindisk och lite tuffare tag.

Grön tvättsvamp fungerar också. Ett tips är att ha en bara för kökets UNDERSIDA. Allting luktar sådär kallt aluminium efteråt så man får diska ordentligt.

Mitt trangia är från 1960-talet, använt 7-8 veckor per sommar sedan dess och fungerar fortfarande som jag antar att det gjorde när det var nytt (jag var inte född då). Förutom att gummipackningen i locket har torkat, så den skall jag byta ut, och så är det rätt så buckligt förstås. Det är kört i diksmaskinen några gånger, men jag brukar oftast köra med gröna sidan på svampen. Ett trangia är inte många hundralappar dyrare än ett biltemakök, så biltema är nog mest för studenter och andra som lever under existensminimium och som bara tänker sig ut på en tur innan de räknar med bättre inkomster.

Jo, metanol är giftigt, men ute i vildmarken är ju ventilationen rätt bra så det är ingen fara. Det går igenom huden också, så var litet försiktig med att spilla på dig. Små mängder är inte så farligt, men det är bra att minimera dem.

Ang. ålder...

Nån som minns vilket OS Trangia var med och sponsrade? Antagligen på 80-talet,mitt har kvar klisterlappen men det var länge sedan jag hade det framme.Finns några luckor i minnet (Det var lite av en trasslig period) och det hoppar lite fram och tillbaka.

Hehe...på min gas-adapter står det "Grill" och den saknar förvärmning,dessutom var det innan det kom med ett hål för slangen i vindskyddet.Det fick man fixa själv efter bästa förmåga.

peter

Provade du att lämna tillbaka det till butiken och klaga?

Nej. Jag köpte det för att experimentera lite. Försökte få in min gasbrännare i det, fast den inte passade på höjden. Så bucklorna och skadorna från maskindisken var de minsta av skadorna. Jag har varken bra verktyg eller tummen placerad riktigt i ytterkant av handen...

/OJ

Jag köpte senaste jag skulle ut nu Sprit Bränsle i friluftsbutiken. Sotade mindre än T-röd men mer än T-bränsle, men T-bränsle går ju inte alls att få tag i längre som jag förstått det?

Nu är det ju inte hela världen om köket har tunt gods och som följd får några bucklor. Har en Biltema-kopia på jägarköket och det är nuförtiden buckligare än en folkracevolvo. Vattnet blir varmt ändå, konstigt nog. Dessutom är tunn plåt lätt i packningen!

Maskindisk

oxiderar Trangia rätt rejält men skadar inte annat än estetiskt IMHO. Dock gör det inte rent köket så bra. Skall testa vattenbadsvarianten. Använder fotogenbrännare och ibland kan det bli en del sot vid förvärmningen.

Thure

Sprit-Bränsle

Hej på er!

Som samlare av campingkök har jag undersökt det här med alkohol-bränslen till dessa lite..

Dometic, som säljer bl a Origo HeatPal, har ett bränsle som heter Origonol, vilket i princip är samma som Tenol. ca 90% etanol, och 10% metanol. I början hade de dock ca 19 % metanol, och resten etanol och denatureringsämnen.. Detta fick dock inte säljas på bensinstationer etc, pga av att Kemikalieinspektionen satte stopp för det.. Med anledning av att metanolen (=träsprit) är dödligt giftig. I många andra länder används metanolen i sig självt som denatureringsmedel i spritbränslen...

Lite upplysningar om metanol:
13 grader lägre kokpunkt än etanol, som kokar vid 78 grader Celsius
Volymsutvidgningen är 10% högre hos metanol i förhållande till etanol.
Viskositeten (trögflutenheten) hos metanol är hälften mot etanolen.
Dessutom är energiinnehållet i metanol lägre än i etanol.
1 liter metanol motsvaras av 0,75 liter etanol.

Så ju mer metanol man blandar i, desto längre tid tar det innan det kokar... Dock sotar det mindre.. Jag har pratat med folk som kör ren metanol i ex vis sina båt-kök. När det brinner är det inte mycket farligare än något annat som brinner.. ;)
Dock bör man vara försiktig med att doppa fingrar eller andra kroppsdelar i det.. eftersom även detta kan ge förgiftningssymptom... Jag kör själv med ca 20% metanol i T-röd.. (köpte 5 liter ren metanol i en lokal färgaffär.. konstigt nog fick de sälja det.. tror jag... åtminstone fick jag köpa det.. ;)

Ingen så där användbar information egentligen, men lite utökande av kunskaper, kanske..
Lite värdelöst vetande.. :D
mvh
/Jörgen
http://hem.passagen.se/josv/hemsida.html

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg