Re: Re: Torktider
Jag har gått hål på 2 par Gore Tex kängor på mindre än 2 år. Det är möjligt att det finns membran som håller men av ekonomiska skäl (vill inte köpa nya kängor hela tiden) har jag fått nog och bytt till membranlösa kängor. Du kan kolla tex. Lars Monsens åsikter om Gore i kängor i vildmarksboken.
Lars menar att membrankängor håller ca 5 v. hård användning!!!
Jag vill inte vara lika hård som "Lasse" och jag har kanske haft EXTREM otur, men jag tror inte det.
Sen är det ju skillnad på hur mycket man sliter på grejerna (i skåpet går inget slut;~).
Då du säger att membrankängor blir som en membranlösa kängor då de "spricker" så har du grymt fel!
Jag vill påstå att det är som att få hål på en plastpåse. Det läcker in vatten men fukten som skall ut har lika långt ut genom alla lager.
Dessutom så måste man behanla lädret mycket hårdare
för att hålla vätan ute = Du får både Gorens svaghet+ membranlösa kängans svaghet!
Jag kan inget annat se än att du har bristande erfarenhet/kunskap om de ofodrade kängorna.
dave1; sa:Peifen; sa:Har slutat använda gore tex kängor pga.
-Långa torktider
-Dålig hållbarhet (membranet spricker)
-Problem med lukten (dör visserligen i frysboxen)
Enligt min erfarenhet är dubbla yllesockor det bästa.
De suger i sig fukten och torkar över natten
Lycka till i sökandet.
Här generaliserar du vilt. Membran som "spricker" torde vara extremt ovanligt. Om detta var ett faktum borde det i så fall vara uppmärksammat i antal reklamationsärenden hos olika tillverkare. Själv har jag använt membrankängor sedan 91 och har aldrigt varit med om membran som "spricker" men ett membran kan naturligtvis gå sönder, men det innebär ju helt enkelt bara att kängan då reducerats till en ordinär membranlös känga.
Angående torktider så använder jag nu kängor med urtagbar innersko vilket medför i högsta grad reducerade torktider och även innan upplevde jag aldrig den längre torktiden hos en fodrad känga som ett reellt problem.
Jag kan inte se annat än att du har bristande erfarenhet av, samt kunskap om, fodrade membrankängor.
Jag har gått hål på 2 par Gore Tex kängor på mindre än 2 år. Det är möjligt att det finns membran som håller men av ekonomiska skäl (vill inte köpa nya kängor hela tiden) har jag fått nog och bytt till membranlösa kängor. Du kan kolla tex. Lars Monsens åsikter om Gore i kängor i vildmarksboken.
Lars menar att membrankängor håller ca 5 v. hård användning!!!
Jag vill inte vara lika hård som "Lasse" och jag har kanske haft EXTREM otur, men jag tror inte det.
Sen är det ju skillnad på hur mycket man sliter på grejerna (i skåpet går inget slut;~).
Då du säger att membrankängor blir som en membranlösa kängor då de "spricker" så har du grymt fel!
Jag vill påstå att det är som att få hål på en plastpåse. Det läcker in vatten men fukten som skall ut har lika långt ut genom alla lager.
Dessutom så måste man behanla lädret mycket hårdare
för att hålla vätan ute = Du får både Gorens svaghet+ membranlösa kängans svaghet!
Jag kan inget annat se än att du har bristande erfarenhet/kunskap om de ofodrade kängorna.