Handvärmare som sko tork???

Har samma erf. som Mikal; det fugerar men är inget att lita på. Undra om inte papper eller öppen eld (om det finns att tillgå) är det bästa.

En sak som slår mig ...

Lasse Björkeson; sa:
Har samma erf. som Mikal; det fugerar men är inget att lita på. Undra om inte papper eller öppen eld (om det finns att tillgå) är det bästa.

Kom ihåg att jag läste en artikel om en berest militär. Ett av hans råd var för skotork och bestod i att man skulle spara påsarne med torkgel som man får med i förpackningarna till kamror, elektronik o.dyl. Dessa skulle vara utmärkta att torka skor med.

Jag har aldrig testat det.

Re: En sak som slår mig ...

klippen; sa:
Kom ihåg att jag läste en artikel om en berest militär. Ett av hans råd var för skotork och bestod i att man skulle spara påsarne med torkgel som man får med i förpackningarna till kamror, elektronik o.dyl. Dessa skulle vara utmärkta att torka skor med.

Silica gel (heter det) fungerar nog, men jag vet inte hur effektivt det är faktiskt. Undrar förresten om det är riktig silica gel i de där påsarna...? I lumpen torkade vi silica gel i ugnen (används för att avfukta luften inuti vågledarna till radarn). Om jag inte minns fel så blev den blå när den var mättad med fukt och blev transparent när den torkades. Men det som är i de där småpåsarna har jag aldrig sett att det varit blått...

Re: En sak som slår mig ...

klippen; sa:

Det finns olika sorters torkmedel, men alla har den egenskapen att de snabbt blir mättade i vanlig atmosfär. Stoppar man ner dem i ett par väl infuktade skor så skulle man antagligen behöva fylla skon hela vägen upp för att kunna dra ur tillräckligt mycket fukt för att det skall märkas. Silica gel går lätt att "ladda om", så det skulle kunna vara ett alternativ för mild och effektiv torkning hemma, eller möjligtvid EN gång under turen.

Den länken måste väl vara en av historiens kortaste...

Det är vanliga handvärmare som går på bensin skorna blir nog varma och goa blir det bara lite cirkulation så blir dom nog torra med. (använd inte miljöbensin luktar laban och funkar uselt kör med heptan.)

Re: Re: En sak som slår mig ...

nermander; sa:
klippen; sa:

Silica gel (heter det) fungerar nog, men jag vet inte hur effektivt det är faktiskt. Undrar förresten om det är riktig silica gel i de där påsarna...? I lumpen torkade vi silica gel i ugnen (används för att avfukta luften inuti vågledarna till radarn). Om jag inte minns fel så blev den blå när den var mättad med fukt och blev transparent när den torkades. Men det som är i de där småpåsarna har jag aldrig sett att det varit blått...

Vi använder mycket silicagel på jobbet. Dom har slutat med den blå varianten för att den var cancerogen, den är numer utbytt mot en "laxrosa" variant

Fredrik

Eller så funkar det kanske med handvärmarna som har en liten metall bit som man böjer å sen blir det varmt men dom är väll bara varma 40 min eller så

Torktider

Har slutat använda gore tex kängor pga.
-Långa torktider
-Dålig hållbarhet (membranet spricker)
-Problem med lukten (dör visserligen i frysboxen)

Enligt min erfarenhet är dubbla yllesockor det bästa.
De suger i sig fukten och torkar över natten
Lycka till i sökandet.

Re: Torktider

Peifen; sa:
-Långa torktider

Lycka till i sökandet.
Jo man får fotsätta leta jag tänkte ju köpa rejäla kängor utan massa jumm jumm så jag provade lundhags men jag kände direkt att dom satt åt h-vete fel på mina fötter, jag menar skon ska ju ändå sitta hjälpligt från början. det finns andra märken som kör utan alla mebran men det är som att köpa grisen i säcken om man inte kan prova först. ska försöka uppfinna nått vettigt, allt är möjligt =)

Re: Torktider

Peifen; sa:
-Långa torktider

Lycka till i sökandet.

Här generaliserar du vilt. Membran som "spricker" torde vara extremt ovanligt. Om detta var ett faktum borde det i så fall vara uppmärksammat i antal reklamationsärenden hos olika tillverkare. Själv har jag använt membrankängor sedan 91 och har aldrigt varit med om membran som "spricker" men ett membran kan naturligtvis gå sönder, men det innebär ju helt enkelt bara att kängan då reducerats till en ordinär membranlös känga.
Angående torktider så använder jag nu kängor med urtagbar innersko vilket medför i högsta grad reducerade torktider och även innan upplevde jag aldrig den längre torktiden hos en fodrad känga som ett reellt problem.
Jag kan inte se annat än att du har bristande erfarenhet av, samt kunskap om, fodrade membrankängor.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg