Handkikare

Hej!

Är det någon här som har något att säga om Zeniths handkikare? Funderar framförallt på antingen 8x42 eller 10x42 och ändamålet är fågelskådning. Modellen jag menar är alltså inte Zenithlux utan "bara" Zenith, dvs den som kostar ca 1200-1500:-

Allmän kvalitet, skärpa, funktionsduglighet vid fågelskådning mm.

Undrar
Jens

Jag har själv en liknande kikare av samma typ och prisklass, jag är nöjd med min som används vid allt frilufsande, jakt och fiske.. Jag tror dock inte att man kan ställa så höga prestandakrav på en så pass billig kikare, du har redan gjort det viktigaste valet nämnligen att köpa en kikare av fullstorlek och därigenom tagit bort problemet med för snäv optik.

Välja kikare

Det viktigaste är vad kikaranvändaren själv tycker men vettig research förutsätter att man gör en jämförelse med kikarna i handen och framför ögonen.

Kolla in denna länksamling. Här kanske du hittar en recension. Ett alternativ i budgetklassen är alltid en porroprismakikare se t ex SOF-kikaren från Swift hos Naturbokhandeln eller Nikons enklare modeller.

http://www-pp.hogia.net/bengt.stridh/faglar/kikare.html

Thure

Nej, för stora prestandakrav ska man nog inte ställa på kikare i denna prisklass. Jag kanske ska tillägga att jag är helt novis inom området fågelskådning och man kan säga att jag är inne i en sorts försöksperiod just nu. Jag vet därför inte om detta är något jag kommer att ägna mycket tid åt framöver, så därför väljer jag att lägga mig i en lägre prisklass. Men jag vill ju även gardera mig lite i fall jag blir helt fast och vill ha handkikaren som ett bra komplement till en eventuell tub.

Har varit i butik och känt lite på Zenithkikaren. Hade inte så mycket att jämföra med men jag tyckte att den kändes bra och relativt stabil för att vara så liten. Jag jämförde med en Minolta Action som var nästan tusenlappen dyrare och jag märkte inte så stora skillnader. Så för mig känns Zenith som ett prisvärt alternativ för en som inte har för stora krav. Men samtidigt vill jag ha mera råd så jag inte köper någon skit.

Jens

Att pröva kikare

Billigare kikare har större toleranser än dyrare! Så att titta på den berömda tegelväggen på en 25-50 m avstånd är aldrig fel. Ligger inte tuberna rätt så kännns det i ögonen mycket snart. Pröva i flera olika butiker tills du hittar ett lättsett exemplar, det lönar sig.

Go tur

Johan K

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg