Handikappanpassa vandringsleder i fjällen

Sen är det ju frågan hur hästen hanterar ställen där man har spång. På bilden verkar det bara vara lite sten som spången går över och det föreställer jag mig att en islandshäst klarar galant, en del vattendrag också. Vet inte hur de klarar sankmark och liknande dock...

Hästar funkar fint i fjällen. Länsstyrelsen i Jämtland använder hästar vid ledunderhåll då det är snabbaste sättet att ta sig.

Hästar funkar fint i fjällen. Länsstyrelsen i Jämtland använder hästar vid ledunderhåll då det är snabbaste sättet att ta sig.

För all del, men för att någon som är rullstolsburen ska kunna hålla sig kvar på en häst krävs säkerligen en hel del extrautrustning, en välutbildad häst, samt sannolikt specialutbildad hästhanterare.

För den delen skulle jag gärna se nån länk som visar på det där ledunderhållet med häst, jag hittar då inget vid en snabb googling.

För all del, men för att någon som är rullstolsburen ska kunna hålla sig kvar på en häst krävs säkerligen en hel del extrautrustning, en välutbildad häst, samt sannolikt specialutbildad hästhanterare.

För den delen skulle jag gärna se nån länk som visar på det där ledunderhållet med häst, jag hittar då inget vid en snabb googling.
Dom använder det nog inte till vardags men det stog om det i lokaltidningen ifjol
http://www.op.se/jamtland/are/folj-med-pa-tjuvjagarspaning-fran-hastryggen

Tackar, trevlig artikel :).

Jag var själv med och red från Korpak (Guorpak) till Saltoluokta för några dagar sedan. Hårt jobb, men riktigt kul :).

vad bra! då får vi se fler lycrasportisar blåsa förbi upp till kebnekaise. hoppas de har ringklockor för det lär behövas.

finns det plats så kommer andra fordon att åka där också än rullstolar, så varför inte göra en ordenlig väg ända upp till fjällstationen istället och bygga ett rejält parkeringshus brevid Touplagourni på en gång?

Jag skulle gärna se att man gör bredare spänger eller en dryg meter breda grusade gångar på de hårdast belastade lederna, det skulle höja min naturupplevelse. Asfalt har ingen sagt att det ska vara förutom i den här tråden vad jag kan se. Det gör ont i mig när jag ser de 6-10 meter breda "stigarna" som syns även på längre avstånd, med en smalare mer anlagd stig kan området runt stigen få återhämta sig. Om det dessutom gör att handikappade får det lättare att ta sig ut i naturen, desto bättre. Tror risken för fyrhjulingar och cyklar är går bra att stävja med regler om det, då det är mycket folk på lederna skulle det inte passera obemärkt.

Ock när jag ändå är inne på det - när det finns en led så kan väl alla vi som bryr oss om fjällvärlden hålla oss på den, även om det är skönare att gå strax bredvid? För att minimera slitaget naturligtvis. Vi vill ju inte förstöra naturen under tiden vi upplever den?

Om man vill undvika att gå på stigar - undvik att gå där det är led.

Jag har tyvärr ingen länk, utan träffade på en av de som underhöll lederna tidigare i sommar när en vän till mig skulle ut och rida med honom. Han trodde att en stor anledning till att han fick jobbet var att han höll med häst. Hans nuvarande kollega hade jobbat för att de skulle bli fler som red.

Söderåsen i Skåne är ett bra exempel utanför fjällvärlden på ett område, i detta fall en nationalpark, som handikappanpassats på ett bra sätt. En slinga på tre km kring sjön vid Skäralid har brädats och gjort tillgänglig för rullstolar, småbarn och 80-åringar med käpp. Resten av Skäralidsdalen har en vanlig stig. Utsiktspunkten vid Kopparhatten går att ta sig till med bil och rullstol. Vill man ta sig till övriga utsiktspunkter så är det branta stigar som gäller. En liten del av parken har alltså "civiliserats" medan resten har behållits.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andyyy Regeringen rustar upp vandringsleder Fjällvandring 88
Fjällochfiske Fina "intermediate"-hårda vandringsleder i Jämtland Fjällvandring 1
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
Kerlun Efterlysning vandringsleder i Norge, Hedmarksvidda och norrut Fjällvandring 0
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
stinafina vandringsleder? Fjällvandring 9
skutt BRA VANDRINGSLEDER I NORGE ? Fjällvandring 8
Tips om vandringsleder i Norge i sommar-00! Fjällvandring 5
Tiveden, vandringsleder? Fjällvandring 2
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Tips om vandringsleder omkring Bolzano. Fjällvandring 3
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg