Är
När jag i början på 60 talet skulle till Vaisaluokta fick jag ta båt från Porjus/Luspebryggan. Båten tog mig till Jaurekaska där jag fick gå över en mårka till nästa båt som tog mig till Saltoluokta där jag fick övernatta. Nösta dag båt till Sjöfallsstugan, gå över mårkan till nästa sjö, båt längs sjön till Sourva. Ny båt därifrån upp till Ritsem och Vaisaloukta. Det var en skön resa som gick från myrar, via lågfjäll upp till högfjäll. Resan tog två dygn.
Idag tar det två timmar med bil via Vägen Våsterut. Få minns hur det en gång var - ochbdet ör bara 50 år sedan. Få vet var Luspebryggan fanns, knappt någon minns mårkan i Jaurekaska eller har gått över mårkan vid Sjöfallet. Idag reser man med posthuset och kanske sover och gruvar sig att gå "transportsträckor" för att komma till Sarek...
För 50 år sedan började alltså en fjällvandring i Sarek - i Porjus.
Det lite otroliga (för mig) är just att idag förstår man inte detta - om man inte var sär själv där för 50 år sedan.
Jag minns nör man byggde Vägen Västerut. Jag minns när vägen kom till Sjöfallet och till Sourva och senare till Ritsem, osv. Jag minns hur civilisationen kom - på gott och ont. Hur vissa jublade etersom det blev närmare till systemet, hur andra svor eftersom saker och ting stals eller skövlades... Jag lärde mig att ju enklare det ör att komma till en plats - ju sämre kvalité på människor tar sig dit..
Var är vi då om 50 år från idag? Går E45 upp längs vägen Västerut via Ritsem till Nordnorge och Nordkap? Går det väg till Kebnekaise fjällstation? Väg till toppen på Kebnekaise? Väg via Kungsleden via Abisko Nationalpark längs Kungsleden till Kebne? Väg från Ritsem till Kvikkjokk?
Sitter någon av er som läser detta och skriver om hur den för 50 år sedan var en vandringsled "när jag var ung" - med rilägget - lär vi oss ingenting från generation till generation?
Om 100 år går vägar i alla fjälldalar, lyxvillor ligger längs vägen och här bor Europas rika mönniskor för att få frisk luft och för att uppleve fjällen - och skrattar åt hur korkat folket var förr i tiden som fjällvandrade här. Pietsaure, Sitojaure, Rapadalen är då vattenmagasin eftersom Kärnkraftsverken lades ned. Vindkraftverk står på alla fjälltoppar, vägar leder dit - kraftledningar får därifrån. Europas rika ser dem inte eftersom de inte syns från deras lyxvillor, de har de sett till, de äger ju vindkraftverken - och de vill kunna njuta av orörd natur när de sitter på sina groggverandor...
För mig, med min erfarenhet, är det bara en fråga om tid. Tar det 100 år - eller 200 år? Det jag har upplevt personligen på 50 år förskräcker.
För 12000 år sedan, när den första människan vandrade in i nuvarande Sverge var hela Sverie en vildmark. Idag har vi några få kvadratmil kvar av den vildmarken.
Thomas