Hammock

Varför är ni noga med att hängmattan ska hänga i en viss vinkel? 30 grader

Jag brukar spänna min DD rätt hårt och sen töjer den sig ju när jag lägger mig. vet inte vilken vinkel det blir sen när jag ligger i den, men kanske blir 30?..

Den där Dutchgrejen verkar smart och enkelt, men tycker den ser lite klen ut?! Känns som man skulle kunna bryta av "ändarna" på den - de ser så tunna ut.

och vad skiljer en Treehuggers från en Whoopiesling?
 
Woopieslings gjort av dyneema rep/lina....har du bara för justering av höjden på hammocken dvs du fäster Woopieslings till treehuggers (band/rem runt trädet) med karbinhake el liknande..
 
30 graders vinkeln är mer för den typ av hängmattor man ligger på diagonalen i, inte som DD där man ligger rakt så att säga...
Det är för att dels få rätt vinkel när man ligger på diagonalen samt att det blir minsta kraft/belastning vid 30+ graders vinkel...

Det är så jag förstått det hela i alla fall....

From da Phone
 
Ok, tack för svaren...är nybörjare på hammockfronten, så har ingen riktig kläm på begreppen :)

Har man kvar det vanliga repet också eller byter man ut hela skiten så att säga om man vill ändra till treehuggers tex?

Det bökiga med min DD är att jag får knyta om flera ggr runt träden för att hitta rätt position och höjd. Skulle va skönt att ha smidigare system. har en karabinhake ner vid hängmatten och en bit extrarep där, men sen från karabinhaken det vanliga repet. Blir lite tungt och bylsigt att packa ner också.
 
Treehuggers är helt enkelt plattband, typ spännband som man slaktat och sytt eller knutit en öggla i ena ändan. Ofta ganska korta, men det beror på hur stora träd man förväntar sig stöta på.
Används istället för rep för att skona träden.

Det finns lite olika lösningar för att fästa hängmattan i treehuggers.

Man kan köra med sk Whoopie Slings eller använda längre plattband och fästa dessa i exempelvis två stycken ringar som man sätter i varje ända av hängmattan.

Sök på hammock suspension på youtube så trillar det nog fram en hög med videos på ämnet.

Själv varierar jag mig mellan Whoopie Slings och köra långa treehuggers med två metallringar....

Kolla den här videon så kanske det skiner lite ljus på ämnet:)
https://www.youtube.com/watch?v=UXhHBwUbIgI&feature=youtube_gdata_player

Anser mig själv som nybörjare också eftersom jag lär mig massa nytt hela tiden ;)

From da Phone
 
Personligen kom jag aldrid överens med min DD matta, är 191cm lång för övrigt....

Hur jag än spände den och trixade så blev det inte riktigt bra, kände mig inhoptryckt i den...

Snickrade ihop min egna matta som är gjord för att sova på diagonalen, den är 3.5m lång och 1.5 meter bred om jag inte missminner mig.

Givetvis är den väldigt banan formad när jag hänger den och på så sätt går det ypperligt att ligga på diagonalen.

En liten bild på skapelsen:
6y7ehequ.jpg


From da Phone
 
Kan man sova på sidan i en DD hammock om man är 190 cm lång?

Går gör det väl, men inte helt enkelt kanske. Jag e 179 och kan byta ställning hyfsat efter att jag spänt ut mattan på bredden. Finns 4 små öglor på sidorna som kan användas till detta. En del klagar på att DD är smala och att man får ihoptryckta axlar, men det kan man råda bot på. Min matta e närmare metern bred då jag ligger i den.
 
30 grader

Vinkeln har mycket att göra med hur spänd materialet blir. Det bli lätt en kant i mitten av fotänden som försvårar ens försök att få underquilten tillräckligt tätt så att det inte uppstår en lufthål mellan dig och underquilten. Det finns en "hammock calculator" app som kan jjälpa dig att hitta vinkeln.
 
Finns hos Dutchware, bra priser, tror att han tom gör hela whoopie sling åt dig.

Nackdelen med ringar, imho, är att hitta lämpliga ringar som är avsedd för klättring, inte så lätt, de kommer att ha fruktansvart mycket ansträngning på dem.

Att det är bättre med "klassade" prylar förstår jag mycket väl. Men en fundering ändå när du skriver att det blir fruktansvärt mycket ansträngning på ringarna.

Hur mycket är fruktansvärt i dessa sammanhang?

Jag försökte hitta en formel där man kunde räkna ut belastningen på fästet (ringarna) men jag hängde inte med i matematiken i den formel jag hittade, som för övrigt gällde om man skruvade en krok i väggen. En krok i en vägg blir ju belastad med två krafter som jag förstod det. Dels rakt nedåt men också en kraft som vill dra ut kroken ur väggen, som när man drar ur en spik med en kofot.

Men ringen sitter ju i linje med kraften. Tree huggern ringen och hängmattan hamnar ju i linje oavsett vilken vinkel från trädet "installationen" har. Ringen kan väl inte påverkas olika beroende på vinkeln från en horisontallinje kraften drar? Så kraften på ringen blir väl inte riktigt samma som kraften i en krok i en vägg?

Om båda fästpunkterna på hängmattan satt rakt upp så att hängmattan bildar en ögla så borde dragkraften i varje ring bli halva kroppsvikten av den som ligger i mattan (vilket av praktiska skäl är omöjligt i det exemplet). Men ju närmare vinkeln på mattan hamnar horisontalläge desto större blir belastningen på båda sidor och om mattan blir helt rak blir belastningen bli hela kroppsvikten. Men större än kroppsvikten kan väl inte belastningen på öglan bli någon gång?

Oavsett hur mycket man spänner hängmattan så kommer den ju att bukta nedåt så belastningen i ringen blir väl alltid mindre än kroppsvikten?

Det är inga påståenden utan frågor, jag kan mycket väl vara helt ute och cykla.

Att det sedan kan bli shockbelastningar om man sätter sig snabbt i hängmattan förstår jag men om man sätter sig "normalt" och inte kastar sig, eller när man väl ligger i hängmattan borde det väl inte bli fruktansvärda belastningar.

Jag antar att när det gäller klätterutrustning så är säkerhetskraven avsevärt högre. Dels är ju fallhöjderna betydligt större och eventuella chockbelastningar borde också vara större i de sammanhangen och en brusten karbinhake kan ju leda till en ganska säker död.

Men man har ju ganska goda chanser att överleva ett fall från 50cm eller hur högt en hängmatta hänger. Med en sten under ryggen eller huvudet kan det förstås gå illa. Man har förstås inget att förlora på att använda klassade prylar för hängmattan.

Med andra ord hur rädd ska man vara när man använder oklassade ringar från jula eller biltema innan man bytt dessa till ringar till repelleringsringar med brottstyrka på 1400kg
 
Fruktansvärt mkt påfrestningar utsätts ju inte karbinhakar el remmar.. klätterutrustning är ju helt i överkant till en hammock.. Dessutom delas ju vikten..

Klätterutrustning ska ju hålla för fall,har inge koll från vilken höjd men iaf så utsätts inte hammock utrustning för mer än max 80kg/sida hur du än vrider o vänder på de hela...

Till woopie slings räcker det ju o blir över med 3mm dyneema då 1,5mm håller för över 300kg...
 
Fast tydligen så har den 30 gradiga vinkeln med påfrestningarna att göra.
Vad jag har förstått från exempelvis Hammockforums.net så är påfrestningar avsevärt högre än den vikt som ligger i mattan.....

Litar på de kunniga som hänger på ovan nämnda forum.

Kör själv med 3mm dyneema till mina Whoopieslings eftersom det inte gör någon vidare skillnad på vare sig pris, vikt eller packvolym.

Den enda dyneeman jag tänjt på gränserna för är min bärande åslina på min hammock, dock så klarar den oavsett min vikt ett par fyra fem gånger.....

From da Phone
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar