Hammock

Här ser man fiskarknopen i den lilla "infällda" bilden.

@ Arkenstone
Det är väl motsvarande den ögglan du frågade om knop till?

Jag hoppas att ni har överseende med den något humoristiska bilden.

Ja, det där lär ju hålla iaf ha ha......jävlar vilken anordning....tycker min väger mycket med två "skruv"-karbinhakar + lite extra rep från hammocken. Har funderat på att skita dem pga den extra vikten och regnar gör det ju aldrig när jag är ute :).
 
Band till att göra treehuggers av har varenda bilskrot. Gamla rullbälten går att göra mycket kul av. Vill man sy dom på nåt vis så fixar varenda skomakare sånt bara man talar om hur man vill ha det annars går man till nåt sadelmakeri.
 
som jag tolkar frågan vill du veta vilken knop som passar för att binda repet som bildar öglorna i varje ände av hammocken, som du sedan fäster karbinhakar i.

I så fall är det väl fiskarknopen som är knopen du är ute efter.

http://korpegard.se/knop/index.php?knot=5&hideComments=&showInt=0

det kanske ser klent ut med två överhandsknopar men de låser sig rejält.

Men som någon sagt så ska du ha någon form av tree saver för att skydda barken på trädet, ett rep blir för tunt med tanke på vikten. Men det påverkar ju inte valet av knop till hammockens öglor.

Till åslinan för tarpen räcker det med bara linan, där behövs inga tree saver, där blir det ju ingen vikt att snacka om.

Tackar det var precis vad jag letade efter. Har sett den då jag googlat runt men som du skriver ser den klen ut, så den har gått bort. Men jag tror dig på ditt ord och testar.
 
Behöver knop-hjälp.
Har en relativt nyinköpt DD Hammock som jag vill förenkla uppsättningen till.
Min tanke är att jag ska ha en lång lina med knutar på regelbundna avstånd runt trädet. På Hammocken vill jag bara ha en ögla med karbinhake.
Vilken knop, som inte glider, bör jag använda för att knyta ihop repet till öglan?

Som andra har skrivit tidigare så är det någon form av band som gäller kring trädet, själv kör jag med ett spännband från Jula (http://www.jula.se/spannband-4-5-m-2-pk-388610).
Jag drar helt enkelt bandet runt trädet och ned till hängmattan.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=67207
Jag har bytt ut den svarta kroken mot en karbinhake från CO (http://www.clasohlson.com/se/Säkerhetskrok/Pr311307003). Så runt med bandet och haka fast.
Bandet går sedan ned till hängmattan där jag har två ringar. De på bilden är utbytta mot aluminiumringar från Husky Gård (http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=&prod_id=2060).
Jag sätter fast bandet i ringarna som han visar ca 1.45 in i den här videon https://www.youtube.com/watch?v=1iJTjful66M
Det är egentligen den upphängningen jag har tagit, men modifierat lite enligt mitt tycke. När jag är nöjd med höjd och placering så låser jag fast det med två stycken slip knot. Klart!
__
Fredrik
 
Jag har inte vägt remmarna, men de andra har vikter angivna på länkarna.
Två ringar för att kunna spänna utan att knyta hela tiden. Precis som i klippet på Youtube.
Jag tycker att det är grymt smidigt!
__
Fredrik
 
Jag har kopierat omnes lösning nästan rakt av. Samma val av spännband men ringar från jula. Jag har bytt ut kroken på spännbanden mot ringar i stället för karbinhakar. Jag provade en annan typ av spännband först och trädde bandet direkt genom den sydda öglan efter att ha plockat bort krokarna men upplevde att remmarna smälte ihop vid öglan av friktionen. Därför sydde jag dit ringar i stället för krokar då jag bytte remmar.

Jag är väldigt oerfaren vad gäller hammocking så jag vet inte om det är den optimala lösningen. Spontant känns det som om whoopiesling och soft schackel är det vinnande alternativet. Det är nog det jag kommer att satsa på när jag hittat ett lämpligt ställe att köpa dyneema från.
 
Nja...

Fördelen med whoopie slings och två-rings metoden som beskrevs ovan är de små justeringar som ibland behövs, särskilt om man försöker få rätt vinkel på upphängningen, eller om man vill att fotändan ska vara något högre, eller om man sätta upp vid ojämn märk osv. De kanske se svåra ut, men för 5 dollar plus obetydligt frakt och en youtube video kan du göra riktig fina whoopie slings.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar