Hammock

Om man kör combon: Hennessy Explorer Deluxe + DD tarpet, vilket av dom båda märkenas snakeskin/sleeve passar bäst tror ni?

Jag hade aldrig haft tarp och hammock i samma snakeskin. Istället skulle jag köpt ett Hennessy snakeskin XL till tarpen och en kompressionspåse till tarpen.

Skulle man lägga dem i samma snakeskin skulle ju hängmattan bli blöt av tarpen och man förlorar den fördelen. Snakeskin till tarpen har jag nog aldrig sett, men det går säkert om man vill även om jag tycker det känns enklare med påse till tarpen.
Jag är visserligen nybörjare på området, men har varit nyfiken i många år och läst på.

Att ha tarpen i ett snakeskin är väldigt vanligt, och väldigt praktiskt. Du får mångsidigheten i att ha uppe tarpen, men ändå inte. Jag spänner alltid upp den i sitt snakeskin, men är aldrig säker på om den kommer att fällas ut.

Bilagor

• tarp-snake-skins.jpg
    tarp-snake-skins.jpg
    84.5 KB · Visningar: 586
Senast ändrad:
Att ha tarpen i ett snakeskin är väldigt vanligt, och väldigt praktiskt. Du får mångsidigheten i att ha uppe tarpen, men ändå inte. Jag spänner alltid upp den, men är aldrig säker på om den kommer till användning.

Jag får prova det då :)
Kan ju använda hängmattans skinn, och köpa/sy ett till om jag känner att jag vill ha till båda. När jag får tid över tänkte jag gå ut i skogen och bara montera upp och plocka ner om och om igen och prova olika lösningar.

Jag gillar tanken på att ha ett snakeskin för tarpen och en för hammocken inklusive allt som ska vara inuti. På det viset kan man sätta upp två "korvar" och sen när man drar av respektive snakeskin är liksom allt klart. Efter samtal (och avrådan) från flera leverantörer, har idén havererat för tillfället, men det kommer, var så säker. :)

IMG_2629_komp_zps37c80afb.jpg

Skulle man lägga dem i samma snakeskin skulle ju hängmattan bli blöt av tarpen och man förlorar den fördelen. Snakeskin till tarpen har jag nog aldrig sett, men det går säkert om man vill även om jag tycker det känns enklare med påse till tarpen.
Jag är visserligen nybörjare på området, men har varit nyfiken i många år och läst på.

Givetvis blir det ju så....tänkte inte så långt:|....såg bara så smidigt ut men bor man där man bor ska man ju vara glad om det inte kommer en skvätt vatten under natten...dubbel snake får det bli!

Banankänsla på hennessy?

Gokväll

Istället för att starta ny tråd så provar jag att ställa frågan här då jag följt denna tråd ganska länge och här är många som vet ett och annat om sina hammockar och kanske hjälpa mig med problemet.

Jag har en HH Deluxe zip som jag är grymt nöjd med förutom att jag får känslan av att den blivit lite bananig?. Jag bytte till whoopieslings denna sommaren och funderar på om det kan vara problemet. Att det inte går att spänna tillräckligt hårt eller om dom helt enkelt ger med sig eller om det hänt något med ridgelinen?. Jag har för mig att jag låg mycket planare innan men kan inte riktigt minnas när den blev hängig. Tycker mig också vakna närmare backen än när jag gick och la mig. Kan det vara treehuggern? (25mm orange på jula).

Spänner jag upp den så hårt jag kan och sedan sätter mig och sedan kliver ur igen så har den "säckat" ihop lite. Hmmm

Min kompis har en DD hammock och den är rak och stum som en säng jämfört med min.

Är det någon som har samma problem eller har tips på hur man kan lösa problemet?

När jag spänner upp en Hennessy så sträcker jag alltid linorna hårt. Vet inte riktigt om det ska vara så, men jag tycker att det blir planast så inne i hammocken.

Att det säckar ihop under natten har jag aldrig märkt faktiskt, men däremot har det hänt att jag behöver efterspänna efter en stunds liggande på kvällen.Dock har jag ju alltid använt orginallinorna och orginalstrapsen. Att det skulle vara något annat än linorna betvivlar jag å det bestämdaste.

Nä jag tror som du. Att det är något med linorna och inte hängmattan.

Men jag har aldrig läst om att whoopieslingen kan töja på sig eller glida. Men som sagt, det går inte att spänna lika hårt som med orginalrepen. Innan spände jag tills korven va som en gitarrsträng men det går inte med whoopies. Det kanske är den där sista centimetern som gör det. Får väl anta att det är det som spökar.

Ska prova att byta treehuggers först och funkar inte det får man väl byta till orginarepen igen(suck). Whoopies som är så jävla smidgt och lätt och framför allt fränt :)

Nä jag håller med. Det är grymt smidigt med ringar och karbinhake också men det är ju så tråkigt att behöva byta tillbaks till det. Känns som ett nederlag liksom. Hehe

Men men, det är bara att fortsätta testa sig fram. Har ju iaf kommit på att det är underquilt som är grejjen. Körde förra sommaren och vintern med liggunderlag å grejjer och denna sommaren med UQ. Helt klart bättre!. Iaf under sommaren. Ska bli kul att testa till vintern.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg