Jag känner att jag kan flika in lite då jag nyligen själv börjat hängmattecampa. Jag köpte en Hennessy Expedition Deluxe XL just för att det är ett allt-i-ett system med själva mattan, myggnät, upphängning och presenning. Har sovit i den en natt på en kortare vandringstur och det måste ha varit den bästa natten jag haft utomhus. Det var inte helt felfritt då jag fick vända och vrida mig några gånger innan jag somnade, vilket jag skyller på att det hela känndes ovant. I alla fall betydligt bättre än de 0-3 timmars sömn jag brukar få i tält.

Det enda igentligen negativa är att det trycker lite för mycket mot hälarna när jag ligger helt rakt med benen som jag är van vid. Det verkar som att standardpositionen i hängmatta är att ha benen i en "4:a" där ett ben är rakt och det andra böjt utåt, vilket sprider ut vikten liten jämnare. Jag kan tänka mig att problemet hade varit mindre framträdande om jag hade valt en större variant, så som Safari XXL. Jag ska experimentera lite med att lägga något under benen för lindra detta.

Ett tips är också att omedelbart byta ut Hennessys klumpiga linor mot så kallade "Whoopie slings" för att hänga upp mattan. De fungerar precis som kinesiska fingerfällor: du måste trycka ihop "röret" för att linan ska löpa, annars sitter den som berget. Upphägningen går på en halvminut istället för att behöva repetera knopar när man jagas av ett moln med myggor. Om man beställer från Hennessys hemsida kan man även välja att uppgradera standardpresenningen mot en som når hela vägen till marken, samt längre "trädkramare" till en mindre extra kostnad än om man köper dessa separat.

Ett isolerande lager är också ett måste, även på sommaren. Jag använde mitt renskinn som liggunderlag med god effekt, men så kallade "underquilts" är nog att föredra då man inte behöver tänka på att inte få en arm eller ett ben utanför liggunderlaget.

Jag hoppas att dett kan vara till någon nytta :)

/Käppen

Jag känner att jag kan flika in lite då jag nyligen själv börjat hängmattecampa. Jag köpte en Hennessy Expedition Deluxe XL just för att det är ett allt-i-ett system med själva mattan, myggnät, upphängning och presenning. Har sovit i den en natt på en kortare vandringstur och det måste ha varit den bästa natten jag haft utomhus. Det var inte helt felfritt då jag fick vända och vrida mig några gånger innan jag somnade, vilket jag skyller på att det hela känndes ovant. I alla fall betydligt bättre än de 0-3 timmars sömn jag brukar få i tält.

Det enda igentligen negativa är att det trycker lite för mycket mot hälarna när jag ligger helt rakt med benen som jag är van vid. Det verkar som att standardpositionen i hängmatta är att ha benen i en "4:a" där ett ben är rakt och det andra böjt utåt, vilket sprider ut vikten liten jämnare. Jag kan tänka mig att problemet hade varit mindre framträdande om jag hade valt en större variant, så som Safari XXL. Jag ska experimentera lite med att lägga något under benen för lindra detta.

Ett tips är också att omedelbart byta ut Hennessys klumpiga linor mot så kallade "Whoopie slings" för att hänga upp mattan. De fungerar precis som kinesiska fingerfällor: du måste trycka ihop "röret" för att linan ska löpa, annars sitter den som berget. Upphägningen går på en halvminut istället för att behöva repetera knopar när man jagas av ett moln med myggor. Om man beställer från Hennessys hemsida kan man även välja att uppgradera standardpresenningen mot en som når hela vägen till marken, samt längre "trädkramare" till en mindre extra kostnad än om man köper dessa separat.

Ett isolerande lager är också ett måste, även på sommaren. Jag använde mitt renskinn som liggunderlag med god effekt, men så kallade "underquilts" är nog att föredra då man inte behöver tänka på att inte få en arm eller ett ben utanför liggunderlaget.

Jag hoppas att dett kan vara till någon nytta :)

/Käppen

Kanonbra tips! Jag har precis tagit upp det här igen då jag tänkte beställa hammock till semestern.

Har fastnat för följande.
Hennessy Hammock Hennessy Hammock Explorer Deluxe Zip
Hennessy Hammock Snakeskins XXL

Har också en fundering på att köpa en enkel hängmatta från outnorth. t.ex. Parachute Hammock G3. Därför tänker jag det vore käckt att komplettera med en större tarp också. Kollat på Hennessy Hammock Double-Wide Hex Fly. Är det den som är lämpligast att gå på?

Flera har pratat om att beställa direkt från Hennessy, för att på så sätt kunna skräddarsy mer. Men jag vet inte om det blir så mycket billigare? Widforss hade hammock + snakeskin för 1912 kr inkl. frakt.

En annan dum fråga, om man nu köper större tarp, behöver man köpa till tältpinnar eller ingår det?

Uppdatering! Nu har jag beställt följande setup.

Hennessy Hammock Hennessy Hammock Explorer Deluxe Zip
Hennessy Hammock Snakeskins XXL
Hennessy Hammock Double-Wide Hex Fly

Jag undrar nu vad ni föreslår att jag ska köpa till det här paketet för att få en smidigare upplevelse. Många pratar om att justera upphängningsanordningen, men eftersom jag inte fått hem den än har jag svårt att avgöra skillnader osv. Kom gärna med förslag och tips:).

ja, vad ska du sova på tex? isoleringen undertill och runt axlarna alltså.

Jag tänkte börja med att testa sovsäck och ett enklare liggunderlag. Jag har också ett uppblåsbart liggunderlag, jag vet inte om det hade gått att använda det i hammocken om man t.ex. blåser upp det till hälften?

Jag tänkte börja med att testa sovsäck och ett enklare liggunderlag. Jag har också ett uppblåsbart liggunderlag, jag vet inte om det hade gått att använda det i hammocken om man t.ex. blåser upp det till hälften?
Det går med uppblåsta, men jag skulle inte ta ett dyrt. Jag har lyckats förstöra ett exped en gång då jag rörde mig för mycket under natten och underlaget var inte avsett att knökas och böjas så mycket.

Ofta är det skönt med nåt som går upp runt axlarna, så ett halv på tvären också kan lösa det.

Det går med uppblåsta, men jag skulle inte ta ett dyrt. Jag har lyckats förstöra ett exped en gång då jag rörde mig för mycket under natten och underlaget var inte avsett att knökas och böjas så mycket.

Ofta är det skönt med nåt som går upp runt axlarna, så ett halv på tvären också kan lösa det.
Ungefär så sov jag första året. Jag hade ett uppblåsbart samt en 120 cm bit Biltema liggunderlag tvärs över där axlarna är. Det funkar finfint. Då blir formen av ett kors. När jag insåg att hammocklivet är härligt köpte jag ett Klymit Insulated V. Väl värt pengarna! Exempel

Ungefär så sov jag första året. Jag hade ett uppblåsbart samt en 120 cm bit Biltema liggunderlag tvärs över där axlarna är. Det funkar finfint. Då blir formen av ett kors. När jag insåg att hammocklivet är härligt köpte jag ett Klymit Insulated V. Väl värt pengarna! Exempel
Ja, det funkar, man jag ledsnade och köpte en Cumulus underquilt (Selva 250), och den var asskön och värd sina pengar, men sen tröttnade jag på hela hammockgrejen och sålde allt. Sover bättre i tält :)

Det jag kikar på nu är själva uppsättningen. Det verkar som många kör karbinhake och snabblänkar för att låsa linan. Har ni tips på var man kan köpa detta? Kollade lite på biltema men vet inte om deras "avsmalnande" karbinhake är bra eller om det kommer korva sig med trädkramarna?

Klättringskarbiner är trevligare än stål som biltema har. Med galler hade jag. Avsmalnande spelar ingen roll och satte dem inte på trehuggersen. Hade de i ändarna på hammocken och sen expeds upphängningslina. Köpte mina karbiner på decathlon.
www.decathlon.se/p/326140-154149_latt-quickdraw-klattringslashalpinism-alpinism-11-cm.html Två för 129 kr och väck med slingan.

Kanske är ett alternativ. Men känns som man behöver göra lite mer ingrepp från början om jag förstår saken rätt? Ska iväg i helgen så hade helst velat ha en smidig lösning som funkar direkt:)

Ja jag köpte en quickdraw på Decathlon för ett par år sen, det blev billigare än att köpa två karbiner löst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Laga hammock Utrustning allmänt 10
behedwin Byta ut tältlinor - Hammock Utrustning allmänt 7
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
Prankster Ännu en hammock. Utrustning allmänt 6
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg