Hennessy har jag också. Har inte kunnat använda den så mycket som jag hoppats, men kanske blir ändring nu. Jag sover otroligt skönt i den och ångrar mig inte. Men visst finns det nackdelar.
Nåt som jag tycker är jobbigt är att man inte kan ha prylar ikring sig, som i ett tält. Man kan hänga påsar med grejer från linan som går mellan ändarna (ridge line - svenska?), men lite svårt med temuggen typ. Och jag vill inte lämna sånt som kamerautrustning utanför och inte vill jag ha den dinglande över huvudet heller, så sånt är lite trixigt.
En annan sak med denna typ av hammock är ju att man ligger som en ärta i skidan, man sjunker ner och sidorna höjs. Så man har inte superbra utsikt.
Som påpekats behöver man inte leta plan mark, men man måste hitta träd på lagom avstånd. Irriterande när man finner en jättefin glänta men det är för långt mellan träden just där och man måste hänga i snårskogen istället. Ju längre mellan träden, desto högre måste hammocken hänga och jag är kort i rocken o når inte så högt vilket begränsar. Jag är fortfarande ovan, räknar med att få bättre ögon för det där med lagom avstånd med tiden.
Nåt jag är väldigt nöjd med är att jag bytte ut standardtarpen mot en större. Spänner man den så det blir som ett verandatak på ingångssidan blir det ganska puttrigt även om det skulle regna litet. Kan man sitta där och gunga och röra i sluringen på stormköket. Hennessy är bra på det sättet att man kan välja att byta ut standardtarpen och kostnaden för den dras då av från priset, så större tarp kostar inte så mycket mera.