Både pris och packmässigt så är ett komplett hammock kit nära ett billigt tvåmanstält.
Tycker själv att det är lite för joxigt att sätta upp tarp myggnät och hängmatta allt på en gång.

Jag brukar använda hängmatta på sommaren då jag vet att det kommer vara bra väder och då utan tarp, är det myggigt har jag med thermacellen.. Hängmattan jag har är nått 150 spänns ebay köp

Jag har aldrig provat att sova i hängmatta, men jag kan ju tänka mig att man blir ganska sönderbiten om man inte har myggnät. Men det brukar funka bra för dig utan det?

Nått enstaka bett kanske? Tycker det funkar bra med thermacellen, slår på den då jag går och lägger mig sen räcker den väl i ca fyra timmar och framåt morgonen brukar myggen inte vara så farliga.

Personligen störs jag mest av myggljudet 🙂

Ang pris på komplett hängmatta med reflexteranande tarp var 400 kr vilket får ses som bra pris.
Kanske är en annorlunda upplevelse som man ej ska döma ut före man provat.
Fördelen är mindre myror, möss.Man får nog förvara övrigt högt med när man lämnar det fritt fram för tex möss.
Tänker prova tex vid ett vindskydd där man lagat mat men kanske är ostädat och luktar illa.Alt att det redan är upptaget men ändå möjlighet att laga mat på eld.
Men i år verkar det ej bli Sommar så ej aktuellt än för test och är man nära vindskyddet och det ej passade dig kan man ju i mån av plats sova klart där isf gå hem mitt i natten( som jag prövade nu i vår pga kollektivtrafiken till startpunkten för en lång dagstur ej gick enl tidtabell när mörkt vid 20.00 det var ingen höjdare med 3-4 h på asfalt i genom villa kvarter när man ej kunde gå i skogen utan pann lampa som hade varit halva sträckan.)

Har själv köpt en AMOK norskt märke, har haft den i två år, och mycket nöjd, där behöver du inte ha någon underquilt, liggunderlaget jag valde isolerar mycket bra, finns även tarp, och har inbyggt myggnät, det är som att sova i ett tält, du ligger helt horisontellt, du kan ligga på magen eller sidan, har aldrig haft problem med ryggont, men när jag låg i tält, så fick jag ont i ryggen ibland. Jag har legat ute när det varit 10 minus inga problem med kyla underifrån, titta gärna på AMOK dom har lite olika utförande beroende av hur lång man är eller om man jagar gram. Lycka till

Visst kan man få ont i ryggen av att sova på tunna liggunderlag bl. ca 10 mm på grus i högalpina dalar runt Keb men nu när det finns ´princessˋmadrasser med luft så är det problemt löst om man ej är en gram jägare.
Förr kanske mot bättre vetande så la man en masonit skiva i sängen mot dålig rygg men kanske pga att man ej hade råd att byta sängar som nu i dagens låneekonomi.

Amok är ju i en helt annan liga när det gäller hammockar imho. Man kan sova på magen, och även sitta upp. Dock kostar den ju som ett lillfinger med liggunderlag och tarp så de är ju bra att testa en innan köp.
Annars se till att du inte köper en för kort hammock om du köper en konventionell, viktigt att den är tillräckligt lång så du kan ligga diagonalt i den.
Jag hänger :) i en bra FB-grupp: Hammock Camping, där kan man få mkt råd och tips. Var ute och hängde häromnatten och då var det runt 10 på natten och då var jag glad för min underquilt. Men allt beror ju på hur frusen man är.

Amok är ju i en helt annan liga när det gäller hammockar imho. Man kan sova på magen, och även sitta upp. Dock kostar den ju som ett lillfinger med liggunderlag och tarp så de är ju bra att testa en innan köp.
Annars se till att du inte köper en för kort hammock om du köper en konventionell, viktigt att den är tillräckligt lång så du kan ligga diagonalt i den.
Jag hänger :) i en bra FB-grupp: Hammock Camping, där kan man få mkt råd och tips. Var ute och hängde häromnatten och då var det runt 10 på natten och då var jag glad för min underquilt. Men allt beror ju på hur frusen man är.

bra tips. Ska kolla in den gruppen!

Är det någon mer som har erfarenhet av hennessy hammocks modeller jag nämnde? Det känns spontant som det hade passat mina behov bättre om det är vandring ensam i skog och mark.

är bland annat osäker om man kan ligga skönt i den lilla modellen om man är 186 cm?

Som andra har skrivit så tycker jag man behöver vara medveten om två saker när det gäller hängmatta.

1. Det blir oftast tyngre än en tältlösning.
2. Vid dåligt väder är det krångligt att fixa med kläder, mat etc eftersom man inte kan göra det i hängmattan. Så fort man inte ligger i hängmattan blir det alltså som en tarp, öppet åt sidorna, blåsigt, kanske regnar in, insekter etc.

Den ena riktiga fördel jag ser med hängmatta är att man inte är beroende av att hitta en platt markplätt att ligga på. En del anser också att de sover skönare i hängmatta, men det håller jag inte riktigt med om. Och som sagt var, även om man sover skönare i hängmattan så blir allt annat mycket krångligare. I ett tält kan man ta med packningen in, man kan enkelt byta om, sitta och äta etc. Har tältet en absid kan man oftast laga mat där också.

Jag har en Hennesy Expedition A-sym, men har köpt en annan (6-kantig) tarp till (för originalet täcker nätt och jämt hängmattan). Men hängmatta+tarp+liggunderlag eller underquilt (behövs som isolering) väger mer än ett lätt tält plus liggunderlag. Efter att ha provat hängmatta ett tag köpt jag ett litet billigt 1-kilos tält från Aliexpress. Inte superbra tält, men väger mindre än hängmatta+tarp och omklädning funkar betydligt enklare än i med hängmattan.

Vi har Hennessy Hammocks. Jag (185 cm) har en Explorer Deluxe XL och sambon (170 cm) har en Expedition. Båda med dragkedja. Jag hade inte valt en Expedition till mig själv, den känns för liten.

Vi har inte hammockat supermycket och inte varit ute i dåligt väder. Jag håller med om att det är bängligt och tyngre med hammock än lätta tält. Sovkomforten är ju individuell, om man sover bättre i en hammock än i ett tält är ju inte direkt öppet för debatt, det är något man känner själv.

Men känslan i en hammock överstiger tält med hästlängder, tycker jag. Det är något speciellt med att vakna upp hängandes ovanför marken utan att ha sovit på en sten halva natten. Men det är nog en individuell grej också. Jag väljer dock den extra vikten och omaket att sätta upp hammocken när jag kan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Laga hammock Utrustning allmänt 10
behedwin Byta ut tältlinor - Hammock Utrustning allmänt 7
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
Prankster Ännu en hammock. Utrustning allmänt 6
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg