Jag fortsätter en diskussion från en tidigare tråd
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37766
Min fråga kvarstår: jag har uppfattningen att alla halvrep går att använda med tvillingreps-teknik, har jag fel?
Är den gängse uppfattningen att detta är ok och att repen därför inte har dubbel märkning för både halvrep och tvillingrep, eller är jag helt ute och cyklar?
Det händer att jag klipper mina Cobra som tvillingrep, bör jag sluta med det?
Ett litet förtydligande!
Jag diskuterar användandet av halvrep och antar att just det repet är ok att använda i tvillingreps-teknik.
Är det Ok att klippa ett halvrep med tvillingreps-teknik för att sedan dela på repen och klippa i olika säkringar???
”utomjording” har du ändrat åsikt mellan dina två inlägg eller missuppfattade du min fråga?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37766
Mezzner; sa:Det finns ett fåtal(?) rep som kan fungera både som twin och dubbelrep. De har alltså dimensionerats som en slags kompromiss.
pecall; sa:Tvillingrep är både en teknik och en reptyp. ...vissa halvrep kan användas till denna teknik.
hulth; sa:Ni skriver att bara vissa halvrep kan användas som tvillingrep, jag har uppfattningen att alla halvrep går att använda. Har jag fel?
Visst är det en skillnad mellan halvrep och tvillingrep, men det är också en skillnad i hur man mäter deras "prestanda". 55 kg/1 rep för halvrep och 80 kg/2 rep för tvillingrep. Normen för "Impact force" reglerar så att repet inte blir för styvt och normen för "Dynamic elongation" så att repet inte blir för elastiskt. Oavsett vad du påstår (Mezzner) om att man skall följa märkningen på repet så har jag uppfattningen att alla halvrep går att använda med tvillingreps-teknik. Självklart blir det en högre "Impact force", men blir den så hög att den inte håller sig inom normerna för vad som är ok? Om man tittar på beal’s sida http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=cordes_escalade&lang=us och jämför egenskaperna för Joker som är klassad som både hel-rep, halv-rep och tvilling-rep och jämför halvrep-egenskaperna med de ”riktiga” halvrepen Ice-line, Cobra och Verdon, så ser man att Joker har högst "Impact force". Borde inte denna faktor vara det avgörande om det är ok att använda ett halvrep med tvillingreps-teknik? "Dynamic elongation" borde inte vara avgörande och knappast något problem.Mezzner; sa:Ett halvrep är kraftigare än ett tvillingrep. Det är märkt som halvrep och inte som tvilligrep. Alltså ska det inte användas som tvillingrep.
I den mån det finns rep som är tillåtna att använda som både tvilling- och dubbelrep så framgår det av märkningen på repet, samt medföljande papper förstås.
Oavsett vad jag påstår om vad det finns på marknaden så är det bäst att gå efter denna märkning.
Min fråga kvarstår: jag har uppfattningen att alla halvrep går att använda med tvillingreps-teknik, har jag fel?
Är den gängse uppfattningen att detta är ok och att repen därför inte har dubbel märkning för både halvrep och tvillingrep, eller är jag helt ute och cyklar?
Det händer att jag klipper mina Cobra som tvillingrep, bör jag sluta med det?
utomjording; sa:I korthet går det bra att klippa två halvrep i samma säkringar om man gör det hela tiden. Så fort man inte klipper i ena repet i en säkring så kan man INTE klippa in det igen eftersom repen då vid fall glider i olika fart och riskerar att brännas av.
hulth; sa:Vet att det var en diskussion i ett tidigare inlägg om det är ok att börja klippa som tvillingrep och sedan dela på halvrepen och klippa i olika säkringar. En gång för alla, är det OK eller inte??? (bortse från dåliga placeringar på säkringarna mm. anta att det är bultar!)
utomjording; sa:Inte OK.
Ett litet förtydligande!
Jag diskuterar användandet av halvrep och antar att just det repet är ok att använda i tvillingreps-teknik.
Är det Ok att klippa ett halvrep med tvillingreps-teknik för att sedan dela på repen och klippa i olika säkringar???
”utomjording” har du ändrat åsikt mellan dina två inlägg eller missuppfattade du min fråga?