Hållare GPS

Man kan krångla till det hur mycket som helst, men jag tycker ändå att kardborre är det smidigaste. Det krångligaste med detta är att man måste åka och köpa kardborren. Du kan tejpa det direkt på kajaken och gps:en om du vill då tar monteringen en minut. Vill du få till en vinkling på gps:en sätter du en plåt i mellan alt. en träkloss som jag också haft förut, en plastbit i någon form funkar säkert också.
Magnet och saltvatten?

Ursäkta, skrev inte att fästet är från Padler. Har ej testat ifall fästet flyter med GPSen. Fästet är egentligen för armbandsklockor, men det är inga problem med Edge 705. Fästet flexar, men vid praktisk användning är det inga problem.
Kostar runt en hundring och kräver inga ingrepp i kajaken. Går lätt att flytta mellan olika kajaker.

Bilagor

• _NIK2537.jpg
    _NIK2537.jpg
    65.3 KB · Visningar: 678
  • _NIK2542.jpg
    _NIK2542.jpg
    51.4 KB · Visningar: 625
Böjlig arm är bra, man kan behöva vinkla om pga solreflexer.
Med en Etrex GPS behövs ingen bakgrundsbelysning om man kan vinkla efter behov och utnyttja inkommande ljus också.
Glöm inte att säkra GPS:en i kajaken, sugkoppar är inte helt pålitliga.

Man kan faktiskt också montera en Etrex mitt på paddelskaftet, med vissa uppenbara nackdelar som följd. Men det går och ibland kan det tom vara ändamålsenligt.

thomas

Supkopp funkar bra

Använder själv mobilhållare till orienteringskompass, sitter som berget.
/Roger

Bilagor

• 20766.jpg
    20766.jpg
    20.9 KB · Visningar: 576
Envisas med att sugkoppar inte är helt pålitliga.

Använder själv mobilhållare till orienteringskompass, sitter som berget.
/Roger

Jodå, men allt beror på underlaget vilket med största sannolikhet skiljer på olika kajaker. Förmodligen även med åren, användning och underhåll.
Ytjämnhet och form alltså.

thomas

Jag brukar försöka ha en ganska brant paddelföring, men lik förb... så händer det ju att man vispar till med paddelskaftet på sånt som man ev har framför sig. Jag skulle därför försöka ha så låg profil som möjligt på GPS och annat jag sätter framför sittbrunnen, samt sätta det så mycket i mitten som möjligt.

Sugproppar är skit!

Min erfarenhet av sugproppar är hittills att dom gör sig bäst kvar i butiken, här gäller rostfritt eller aluminium och vissa plaster av kompositmaterial och bara fasta infästningar och misstanken om att sugproppar inte blivit bättre med åren stärktes när jag köpte nya bilGPS-en och dag efter dag hittade gps-en i sätet. Gissa var den sugproppen hamnade efter en vecka.

Delar er skepsis för sugproppsfästen

Fördelen är att det går att testa konceptet och placeringen av GPSen i anslutning till sittbrunnen. Om man blöter sugproppen och fäster den på en slät och plan yta som på min VKV sitter sugfästet överraskande bra. Sannolikt kommer jag att bygga om fästet till kraftigt kardborreband senare. Har fäst kompassen via en snedsågad mahognykloss och kardborre på bilden imitt förra inlägg.

Thure

Varning för sugpropp

Jag hade en RAM sugpropp + svanhals + fäste och GPS (60C) på framrutan i bilen och när sugproppen lossnade så slutade det med att displayen på GPSen sprack (dyr läxa)

hittar ingen bild :(

Per

Fördelen är att det går att testa konceptet och placeringen av GPSen i anslutning till sittbrunnen. Om man blöter sugproppen och fäster den på en slät och plan yta som på min VKV sitter sugfästet överraskande bra. Sannolikt kommer jag att bygga om fästet till kraftigt kardborreband senare. Har fäst kompassen via en snedsågad mahognykloss och kardborre på bilden imitt förra inlägg.

Thure

I motsats till den i tråden något negativa tonen mot olika förslag så vill jag här delge mina sympatier för valet av mahogny för kompassen. Ett material som kan betraktas som traditionellt och beprövat, och som så ofta finns det en förklaring till varför det blivit så.

I motsats till den i tråden något negativa tonen mot olika förslag så vill jag här delge mina sympatier för valet av mahogny för kompassen. Ett material som kan betraktas som traditionellt och beprövat, och som så ofta finns det en förklaring till varför det blivit så.

Skulle nog välja lärk istället för mahogny. Lärken är nästan omöjlig att få att ruttna så om det blir lite fuktigt i ett skruvhål är det inte hela världen. Mahogny däremot är mycket känsligt för fukt. Kul också med ett träslag som växer bra i Sverige.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg