Min erfarenhet från lärk kommer dels från Folkbåtar som det byggdes ett antal i lärk. De har alla klarat sig betydligt bättre än det vanligare byggvirket furu. Jag var också med att gräva upp en lärkstubbe som stått i en trädgård i minst 25 år och den var helt frisk förutom något mossig yta på toppen. 2:0 till lärk ;-)
Faktum kvarstår. De vetenskapliga tester som gjort visar på inga eller mindre skillnader mot tall. Det är bara en olycklig myt som späs på av att folk sprider den utan att veta bättre. Precis som med alla andra myter.
Jag tvivlar inte ett dugg på dina erfarenheter, men det finns tusen förklaringar till dem. Hur snabbt något ruttnar beror på omgivande miljö. Fuktighet, pH, mängd närvarande rötsvampar, övrigt substrat i närheten, o.s.v. Att du gräver upp en lärkstubbe på 25 år säger ingenting såvida du inte gräver upp lika gamla tallstubbar precis bredvid.
Inte ens då säger det speciellt mycket, om du inte vet hur stora de var från början.
Inte ens om du visste ursprunglig storlek säger det speciellt mycket, då det kan ha varit en lokal hot spot men svampflora som gynnar den ena stubben.
Om båtar i lärk klarat sig bättre beror det på slarv eller skillnader i virke. Har man använt 100% kärnved i båda? Har man använt naturligt impregnerat virke? O.s.v.
Ansågs lärken som finare kanske det bara var de bästa byggarna som använde det, och var mer noggranna?
Skillnaden mellan tall- och lärk kärnved är i praktiken nästan försumbar, vilket vetenskapliga tester visar.
Bägge duger dock utmärkt ovan mark =)
EDIT: Skillnaderna är som sagt små, men det finns en svag fördel lärk. Det jag vill slå hål på här är att lärken påstås sopa mattan med teak och andra superbeständiga träslag. Så är inte fallet.